صفحه اصلی / استان ها / لرستان / آغاز برداشت پیله ابریشم در مرکز لرستان

آغاز برداشت پیله ابریشم در مرکز لرستان

مدیر جهاد کشاورزی خرم‎آباد گفت: از ابتدای خرداد جاری برداشت پیله ابریشم در واحدهای ترویجی این شهرستان آغاز شد.

استانها/ کرم ابریشم

به گزارش کسب و کار نیوز، مراد بیرانوند در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: ترویج نوغانداری از سال ۹۵ جهت ایجاد اشتغال، افزایش معیشت باغداران، دامداران و کشاورزان برای اولین بار با نظارت و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی خرم‎آباد اجرا شد و پس از برگزاری دوره آموزش بیش از ۱۰۰ نفر از علاقه‎مندان در راستای توسعه زیر ساخت‎های آن و غرس نهال‎های انواع توت درختی از اوایل سال جاری با برنامه ریزی پرورش کرم ابریشم در دستور کار این مدیریت قرار گرفت.

وی ادامه داد: از اوایل اردیبهشت سال جاری در سطح هشت واحد باغداری، دامداری و کشاورزی جعبه‎های تخم نوغان بین بهره‎برداران علاقه‎مند و آموزش دیده توزیع و پس از مدت یک ماه پرورش و تغذیه با برگ درخت توت، محصول پیله ابریشم آماده برداشت شد.

بیرانوند افزود: با توجه به شرایط مستعد رشد درختان توت و اقدامات ترویجی جهاد کشاورزی خرم‎آباد در زمینه توسعه ایجاد باغات توت درختی و  فضای سبز مناسب ایجاد شده توسط شهرداری خرم‎آباد، این شهرستان مستعد سه تا چهار دوره پرورش یک ماهه نوغان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرم‎آباد اضافه کرد: از هر جعبه تخم نوغان می‎توان حدود ۵۰ کیلو پیله تر و ۱۵ تا ۲۵ کیلو پیله خشک تولید کرد.

وی ادامه داد: با توجه به بازار مساعد و خرید تضمینی پیله ابریشم از هر جعبه تخم نوغان می‎توان بیش از یک میلیون تومان درآمد کسب کرد.

بیرانوند گفت: هزینه تولید برای پرورش دهندگان در صورتی که در حاشیه مزارع و باغات خود درخت توت داشته باشند بسیار ناچیز است و همه بویژه زنان روستا می‎توانند با صرف حداقل زمان کاری در اوقات فراغت درآمدی قابل توجهی را کسب کنند.

مدیر جهادکشاورزی خرم‎آباد اضافه کرد: در اردیبهشت ۹۷ حدود ۲۰۰ کیلوگرم پیله خشک ابریشم در این شهرستان توسط باغداران و بهره‎برداران علاقه‎مند تولید و به بازار عرضه شده است.

وی بیان کرد: باغدارانی که شرایط لازم را داشته باشند می‎توانند به مدیریت جهاد کشاورزی مراجعه و ضمن کسب مهارت و آموزش‎های لازم نسبت به دریافت جعبه‎های تخم نوغان اقدام کنند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان

افتتاح تلویزیون اینترنتی جوانان به مناسبت هفته جوان در لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سید علی کریمی جوانان را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.