صفحه اصلی / استان ها / قزوین / سکونت ۷۳ درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه‌آهن فرصتی برای توسعه ریلی
سکونت ۷۳ درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه‌آهن فرصتی برای توسعه ریلی

سکونت ۷۳ درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه‌آهن فرصتی برای توسعه ریلی

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: حدود 73 درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه‌آهن سکونت دارند که این فرصت مناسبی است برای بهره‌برداری از ظرفیت راه‌آهن و شهرسازی ریل پایه است.

ایستگاه راه آهن تهران - نوروز ۹۷

به گزارش کسب و کار نیوز، دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی، TOD به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور تقی زاده معاون حمل‌ونقل، ایزدی معاون شهرسازی و معماری، عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، محمدزاده معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن، شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، هاشمی رئیس شورای شهر تهران، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و جمعی از مدیران ملی و استانی برگزار شد.

در دومین شورای راهبردی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی TOD به ریاست وزیر راه و شهرسازی مصوب شد: برقراری یکپارچگی میان اقدامات شرکت راه‌آهن در محدوده ایستگاه راه‌آهن، شرکت بازآفرینی شهری به‌عنوان ارتباط بین این موضوع و بازآفرینی، همچنین معاونت شهرسازی در خصوص لحاظ نمودن تغییرات در طرح جامع شهر قزوین ازجمله وظایف و اختیارات اداره کل و راه و شهرسازی خواهد بود.

با توجه به انتخاب ۵ شهر کاندیدا (قزوین، شهر جدید پرند، تهران، یزد، مشهد) به‌عنوان پایلوت اجرا در محوریت حمل‌ونقل همگانی و تحقق اصول توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی TOD، مسعود حق لطفی مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به اینکه اجرای طرح T.O.D و تقویت زیرساخت‌های لجستیک از مهم‌ترین اهداف استان در حوزه اقتصاد حمل‌ونقل است، گفت: حدود ۷۳ درصد جمعیت استان قزوین در حاشیه راه‌آهن سکونت دارند که این فرصت مناسبی است برای بهره‌برداری از ظرفیت راه‌آهن و شهرسازی ریل پایه است.

وی بابیان اینکه قزوین همواره در تهیه طرح‌های بالادستی شهری و ترافیکی در کشور پیشرو بوده، افزود: خوشبختانه در سال‌های گذشته طرح مجموعه شهری و طرح جامع حمل‌ونقل ترافیک قزوین با رویکرد تقویت حمل‌ونقل عمومی تهیه‌شده و می‌توان آن‌ها را با محوریت طرح TOD موردتوجه قرار داد.

حق لطفی اضافه کرد: در طرح مجموعه شهری قزوین، اتصال شهرهای اقماری بیدستان، محمدیه، شریفیه، الوند، اقبالیه و محمودآباد نمونه به‌صورت ریلی دیده‌شده که این موضوع می‌تواند در توسعه این شهرها و همچنین توازن ارائه خدمت در سیستم حمل‌ونقل عمومی را برقرار نماید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تصریح کرد: در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک قزوین هم اجرای خطوط BRT و تراموای شهری پیش‌بینی‌شده است.

دبیر ستاد بازآفرینی استان با اشاره به دستور وزیر برای اجرای طرح TOD در قزوین خاطرنشان کرد: اجرای دوخطه کردن پروژه راه‌آهن «تهران – قزوین – زنجان» و احداث راه‌آهن «قزوین – رشت»، باعث شد توسعه ایستگاه راه‌آهن در دستور کار شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد که ما از این فرصت استفاده کرده و بحث بازآفرینی محله راه‌آهن را نیز همراه آن طرح کردیم.

حق لطفی تأکید کرد: طرح این مباحث و همچنین وجود سایر ظرفیت‌های موجود در استان سبب شد که موضوع توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل موردتوجه این اداره کل قرارگرفته و تلاش کنیم این پروژه‌ها را در کنار موضوعات دیگری نظیر تقویت گردشگری و بازآفرینی محلات تاریخی و بافت‌های ناکارآمد شهری را در دایرهٔ بزرگ‌تری به‌عنوان TOD مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: تشکیل کارگروه TOD در استان و در اداره کل، همراهی استاندار، نمایندگان مجلس استان، معاون عمرانی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، مجموعه شهرداری و همچنین تمایل سرمایه‌گذاران در کنار ظرفیت‌های بسیار زیاد قزوین، موجب شد قزوین به‌عنوان پایلوت اجرای طرح TOD در کشور انتخاب‌شده و حکم مدیر اجرایی این طرح برای مدیرکل راه و شهرسازی استان از سوی معاون حمل‌ونقل وزارت متبوع ابلاغ شود.

حق لطفی عنوان کرد: در همین راستا مقرر شد مبلغ ۳ میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای طرح مطالعاتی این طرح از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در اختیار این اداره کل قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به طرح این موضوع با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور گفت: چند نماینده از شرکت ژاپنی جایکا به شهر قزوین آمده و پس از بازدید از ایستگاه راه‌آهن، بافت‌های مرکزی شهر، آثار تاریخی و گردشگری آن، قزوین را به‌عنوان یکی از نمونه‌های مناسب برای اجرای طرح TOD اعلام کردند.

حق لطفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم قول مساعد سازمان شهرداری‌ها برای فروش اوراق مشارکت طرح را جلب نموده و تهیه شرح خدمات طرح توسعه شهری مبتنی بر حمل‌ونقل TOD را برای شهر قزوین در دستور کار قرار دهیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین تهیه راهنمای ملی TOD به‌عنوان یک سند بالادست را ضروری دانست و عنوان کرد: همراهی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، تأمین ناوگان ریلی مناسب و کافی، توجه مشاوران راه‌آهن در طراحی ایستگاه‌ها به موضوع TOD و تقویت و همراهی بیشتر مدیریت شهری و شهرداری با مجموعه راه و شهرسازی از دغدغه‌هایی است که در این حوزه وجود دارد.

حق لطفی با اشاره به مصوبات این جلسه مطرح کرد: برقراری یکپارچگی میان اقدامات شرکت راه‌آهن در محدوده ایستگاه راه‌آهن، شرکت بازآفرینی شهری به‌عنوان ارتباط بین این موضوع و بازآفرینی، همچنین معاونت شهرسازی در خصوص لحاظ نمودن تغییرات در طرح جامع شهر قزوین ازجمله وظایف و اختیارات اداره کل و راه و شهرسازی معین شد.

وی افزود: در ادامه به بیان اهمیت تأمین ناوگان مناسب و کافی جهت ترغیب مسافران به استفاده از حمل‌ونقل همگانی در رقابت با خودرو شخصی و ایجاد خط BRT در راستای ایجاد یکپارچگی در حمل‌ونقل همگانی جهت انتقال مسافران به سایر نقاط شهر قزوین پرداخته و تأکید شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.