صفحه اصلی / استان ها / کرمانشاه / انجام اقدامات اولیه برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
انجام اقدامات اولیه برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه

انجام اقدامات اولیه برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه

مدیرپایگاه محور ساسانی کرمانشاه گفت: درحال اجرای اقدامات اولیه برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه-قصرشیرین هستیم.

تاق گرا

سیامک خدیوی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به وجود بیش از ۱۶ اثر تاریخی ثبت ملی شده در محور ساسانی کرمانشاه – قصرشیرین، اظهار کرد: آثار تاریخی این محور از روستای فیروزآباد اسلام آبادغرب شروع و تا مرز عراق در شهرستان قصرشیرین ادامه دارد.

وی ادامه داد: تاق گرا، زیج منیژه، عمارت خسرو، آتشکده چهارقاپی، قلعه یزدگرد و سیستم آبرسانی ساسانی از شاخص ترین آثار تاریخی این محور هستند.

 این مسئول وجود بناهای متعدد تاریخی در این مسیر را به علت نزدیکی کرمانشاه به مقرحکومت ساسانیان و اینکه این منطقه تفرجگاهی برای شاهان ساسانی در فصل تابستان بوده، عنوان کرد.

مدیرپایگاه محور ساسانی از انجام اقدامات مقدماتی برای ثبت جهانی این محور خبرداد و افزود: تاکنون مطالعات تعیین حریم آثار تاریخی محور انجام شده و اجرای تعیین حریم نیز در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: یکی از  اصلی ترین موانع پیش روی ثبت جهانی این محور وجود ساخت و سازهایی است که از سالهای دور در حریم آثار صورت گرفته و از آنجایی که تملک آنها نیاز به بودجه کلانی دارد، کار دشواری در پیش داریم.

خدیوی عنوان کرد: از محل اعتبارات سال ۹۶ برای این محور نزدیک به ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص یافت که در حال حاضر در بحث مطالعه، نقشه برداری، کاوش، مرمت، بازسازی و احیاء آثار این محور صرف می شود.

وی اضافه کرد: مطالعه و نقشه برداری کانال آبرسانی ساسانی و بخشی از قلعه یزدگرد، کاوش در عمارت خسرو و زیج منیژه، مرمت کانال آبرسانی ساسانی، آتشکده چهارقاپی و عمارت خسرو از جمله پروژه هایی است که در حال انجام است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

بهره‌برداری از ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی و ۱۰ مدرسه سیار برکت در کرمانشاه

امیرحسین مدنی در سفر خود به کرمانشاه علاوه بر افتتاح ۱۳۶۱ طرح اشتغال‌زایی در مناطق …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.