صفحه اصلی / اسلایدر / انحصار منطقی در صنعت حمل و نقل شهری
انحصار منطقی در صنعت حمل و نقل شهری

برندهاي داخلي فعال در حوزه حمل و نقل اينترنتي كدامند؟

انحصار منطقی در صنعت حمل و نقل شهری

شایلی قرایی

اسنپ، تپ‌سی، دینگ، کارپینو و… نمونه‌هایی از اپلیکیشن‌های داخلی هستند که توانسته‌اند حمل و نقل داخلی را متحول کنند. جای خالی این مدل از کسب‌وکارها در صنعت حمل و نقل کشور احساس می‌شد. این اواخر با افزایش کرایه‌های آژانس‌ها و افزایش کمیسیون‌هایی که باید توسط رانندگان پرداخت شود، تمایل به استفاده از این مدل تاکسی‌ها را کمتر کرده بود. با به وجود آمدن اپلیکیشن‌های داخلی که موفق عمل کرده‌اند، حوزه حمل و نقل درون‌شهری متحول شده است.
در این بین مزایای بسیاری برای استفاده از تاکسی‌های آنلاین عنوان شده است. نگاهی گذرا به این مدل اپلیکیشن‌ها نشان می‌دهد که این اپلیکیشن‌ها از بسیاری جهات بر تاکسی‌سرویس‌های معمولی برتری دارد. یکی از این برتری‌ها آن است که شما می‌توانید هزینه سفر با تاکسی را به صورت آنلاین پرداخت کنید؛ یعنی برخلاف تاکسی‌های معمولی نیازی نیست حتما پول نقد به همراه داشته باشید. حتی می‌توانید حساب کاربری داشته باشید و آن را با توجه به نیازتان شارژ کنید تا هزینه هر بار سفر از حساب کاربری‌تان به صورت خودکار کسر شود. نگهداری پیشینه‌ای از سفرهایی که تاکنون انجام داده‌اید به همراه هزینه‌ای که بابت آنها پرداخت کرده‌اید یکی دیگر از قابلیت‌های این اپلیکیشن‌هاست. شما می‌توانید ببینید در ماه گذشته چند سفر انجام داده‌اید و چقدر بابت آنها هزینه کرده‌اید. بخشی به نام آدرس‌های منتخب نیز در اپلیکیشن «اسنپ» وجود دارد که می‌تواند برای کسانی که بارها باید به یک مقصد خاص سفر کنند، بسیار کاربردی باشد. در این بخش می‌توانید آدرس‌هایی که بیشتر به آنها سفر می‌کنید را ذخیره کنید تا در مراجعات بعدی دسترسی به آنها آسان‌تر باشد و نیازی نباشد هر بار روی نقشه دنبال‌شان بگردید. از دیگر قابلیت‌های این اپلیکیشن‌ها می‌توان به امکان اضافه کردن مقصد دوم، توقف در مسیر و سفرهای رفت و برگشتی اشاره کرد که نه تنها کار را برای مسافران ساده می‌کند، بلکه هزینه آنها را نیز در مقایسه با زمانی که درخواست‌ها به صورت جداگانه ارسال می‌شود، کاهش خواهد داد. قابلیت جدیدی نیز که به تازگی به اپلیکیشن «اسنپ» اضافه شده، امکان به‌اشتراک‌گذاری سفر است. شما می‌توانید با به‌اشتراک‌گذاری سفرتان با دوستان‌تان آنها را از موقعیت مکانی خود در حین سفر و مشخصات راننده و خودرو مطلع کنید.

اشتغالزایی اپلیکیشن‌های حمل و نقل داخلی
نیما عزیزی، کارشناس صنعت حمل و نقل
درباره اپلیکیشن‌های موبایلی حمل و نقل شهری همواره نام‌های بسیاری را شنیده‌ایم که در کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند و بنام‌ترین آنها «اوبر» است که در ایران نیز نمونه‌های داخلی مشابه آن راه‌اندازی شده‌ است. اینکه بخواهیم ایراد بگیریم که کپی‌برداری از اپلیکیشن‌های خارجی کاری اشتباه بوده، شاید بی‌انصافی کرده باشیم، چراکه امروز شاهد هستیم که مشابه آن در کشور چقدر موفق بوده و به راحتی توانسته تحولی در حمل و نقل شهری و از همه مهم‌تر کاهش هزینه‌های جابه‌جایی مسافر درون‌شهری داشته باشد. «اسنپ» به عنوان نخستین و موفق‌ترین اپلیکیشن داخلی فعال در حمل‌ونقل داخل شهر توانست با کاهش هزینه‌های جابه‌جایی مسافر نظر مردم را به خود جلب کند و با استفاده از تکنولوژی اشتغالزایی زیادی را داشته است. استفاده از تکنولوژی این روزها به امری واجب تبدیل شده و توانسته با امکانات و خدماتی که به استفاده‌کنندگان خود می‌دهد بسیار سریع رشد کرده و جای کسب‌وکارهای سنتی را بگیرد. اگر بتوانیم به این شکل از تکنولوژی در پیشرفت و توسعه اقتصادی استفاده کنیم، می‌توانیم در مدت‌زمان کوتاهی رشد اشتغالزایی را سریع‌تر کنیم.
با راه‌اندازی «اسنپ» و تحولی که در صنعت حمل‌ونقل درون‌شهری داشت، شاهد هستیم که اپلیکیشن‌های دیگری نیز راه‌اندازی شدند که توانستند در بازار تشنه این صنعت فعالیت خود را آغاز کنند. البته سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این رابطه انجام داده‌اند که موفقیت خود را تضمین‌شده بدانند، اما به طور کلی صنعت حمل و نقل به دلیل اینکه در استفاده از تکنولوژی بسیار عقب مانده بود خیلی سریع از این تحولات استقبال کرد و این شرکت‌ها به زودی تبدیل به برند شدند. همچنین با افزایش این اپلیکیشن‌های موبایل در حوزه حمل و نقل فضای رقابتی شکل گرفته و موجب شده تا خدمات بهتر و باکیفیت‌تر توسط آنها به مردم ارائه شود تا حق انتخاب برای مردم باشد. در این فضا هر اپلیکیشنی سعی می‌کند با ارائه خدمات بهتر و ارزان‌تر مشتریان بیشتری برای خود دست و پا کند. رقابت بازار را بزرگ‌تر می‌کند و درنهایت به نفع مصرف‌کننده است. به همین دلیل صاحبان این اپلیکیشن‌ها باید از داشتن رقیب بسیار خوشحال باشند. در ‌سال نخست که «اسنپ» بدون رقیب کار می‌کرد، انگیزه‌ای برای بازار رقابتی وجود نداشت. فضای رقابتی به مراتب انگیزه‌های بیشتری برای کار و ارائه بهتر خدمات ایجاد می‌کند.

کم کردن هزینه‌های رانندگان
ابوذر محمدی، کارشناس نرم‌افزار
با توجه به اینکه اینترنت توانسته بر کیفیت زندگی مردم تاثیر مثبت داشته باشد، بنابراین نمی‌توان از استفاده درست از آن دوری کرد. به وجود آمدن نرم‌افزارهایی در حوزه حمل و نقل درون‌شهری توانست رضایت مردم را تامین کند و امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که با این کرایه‌ها و هزینه‌های بالا سراغ آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی برود. اسنپ، تپ‌سی و دیگر نرم‌افزارهایی که امروز برند شده‌اند، توانستند با انحصار منطقی در صنعت حمل و نقل به بهبود کیفیت زندگی مردم و کاهش هزینه‌های آنها کمک کنند. باید از این نوع انحصارها در بازار بیشتر داشته باشیم. البته شاید کلمه انحصار به واقع درست نباشد، اما همین معنی در نگاه به فعالیت این اپلیکیشن‌ها دیده می‌شود.
آنها با ایجاد انحصار مفید در صنعت حمل و نقل درون‌شهری توانسته‌اند اشتغالزایی زیادی داشته باشند و رانندگان بسیاری را در سامانه خود ثبت‌نام کنند. این اپ‌ها با کم کردن هزینه‌های رانندگان به آنها نیز کمک کردند تا از پرداخت کمیسیون‌های بالای آژانس‌ها رهایی یابند. شاید در ابتدای راه‌اندازی این نرم‌افزارها مشکلاتی وجود داشته باشد، اما باید اشاره شود که رشد تکنولوژی آنقدر سریع است که تمام اشکالات آنها به زودی مرتفع خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.