صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / سهم ناچیز کالای داخلی در فروشگاه‌های اینترنتی
سهم  ناچیز کالای  داخلی  در فروشگاه‌های اینترنتی

«كسب‌وكار» نقش فروشگاه‌هاي مجازي در ترويج استفاده از كالاي ايراني را بررسي مي‌كند

سهم ناچیز کالای داخلی در فروشگاه‌های اینترنتی

شایلی قرایی

استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی امروز دیگر به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده و هر شخصی برای یک بار هم که شده، تجربه خرید از این فروشگاه‌ها را داشته است. بنابراین اهمیت فروشگاه‌های اینترنتی دیگر غیرقابل انکار است. در سالی که شعار تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی برای آن انتخاب شده، ضرورت دارد این فروشگاه‌های پرمخاطب برای ترویج استفاده از کالای ایرانی و تولیدکننده داخلی، کالای داخلی ارائه کنند. پس از اینکه تولید داخلی در فروشگاه‌ها و حتی فروشگاه‌های مجازی مورد استفاده مردم قرار بگیرد و انتخاب آنها در اولویت باشد، کارگاه‌ها و کارخانه‌های داخلی نیز رونق می‌گیرند و برای افزایش تولید خود کارگرها و کارمندهای دیگری استخدام می‌کنند. این مورد باعث کاهش نرخ بیکاری شده و به ریشه‌کن کردن بیکاری نیز کمک می‌کند. از طرفی پس از رونق یک کسب‌وکار، سازوکار پیشرفت نیز برای آن کار پیش‌رو و اولویت قرار می‌گیرد و این یعنی افزایش کیفیت و در نتیجه در سری‌های بعدی، استفاده از جنس خوب و مرغوب. همین‌طور از سوی دیگر خرید تولید داخلی اتکا به خارج از کشور را کاهش می‌دهد و در این صورت تحریم و سایر موارد اثری بر زندگی مردم نداشته و سبب بی‌تاثیری تحریم‌ها و رشد قدرت خرید مردم می‌شود.
مردم نسبت به خرید کالای ایرانی و تولیدات داخلی بی‌تفاوت هستند و این نوعی ضعف به شمار می‌رود و سبب می‌شود چرخ اقتصاد و تولید ملی به کندی بچرخد. بنابراین نقش هر نهادی برای خود بااهمیت است. فروشگاه‌های اینترنتی نیز با این حجم کاربر باید در حمایت از کالای ایرانی تلاش کنند.
در همین رابطه عضو هیات‌رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه توجه به کیفیت، ضمانت و قیمت گام مهم برای تشویق مردم به خرید کالای ایرانی است، بر ضرورت تقویت فرهنگ استفاده از کالای داخلی در سال ۹۷ تاکید کرد. جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از کالای ایرانی در سال ۹۷ اظهار کرد: ایران کشوری است که از توانمندی اقتصادی بالایی در تولید کالاهایی همچون پوشاک، مواد غذایی، لوازم خانگی، تجهیزات ساختمانی و صنعتی برخوردار است، اما در حیطه صادرات کالا و فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای داخلی با مشکلاتی مواجه است. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: بخشی از مشکلات ما در مصرف کالای داخلی به سودجویی برخی از واردکنندگان ارتباط دارد که با واردات اجناس با کیفیت پایین از کشور‌هایی مثل چین، بنگلادش و… نیاز به کالای داخلی را از بین می‌برند و از طرفی نیز در جامعه نتوانسته‌ایم فرهنگ استفاده از کالای داخلی را تقویت کنیم، به نحوی که مردم با افتخار آن را تهیه کنند.

ضرورت اعمال تخفیف‌های ویژه برای کالاهای باکیفیت داخلی
احمد معینی، کارشناس فضای مجازی
از آنجایی که استفاده از اینترنت و به دنبال آن خدماتی که از طریق آن ارائه می‌شود امروز فراگیر شده و کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که از خدمات اینترنتی بی‌بهره باشد، بنابراین متوجه می‌شویم که این تکنولوژی دیگر در تمام زندگی اثر داشته است. در این میان استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی و خرید آنلاین هم به رتبه‌ای ارتقا یافته است که توانسته اکثر فروشگاه‌های مجازی را تحت‌تاثیر خود قرار دهد. اکثر مردم با استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی سعی دارند در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کنند و اگر انصاف را رعایت کنیم، باید بگوییم که این فروشگاه‌ها در ارائه این خدمات موفق عمل کرده‌اند، اما نکته‌ای که در این بین اشاره به آن ضروری به نظر می‌رسد، استفاده این فروشگاه‌ها از کالاهای خارجی است. عمده کالاهای ارائه‌شده در فروشگاه‌های فعال اینترنتی کشور کالاهای خارجی و برند بوده که اتفاقا مورد استقبال خریداران نیز قرار گرفته است. این کالاهای خارجی با قیمت‌هایی بالا فروخته می‌شوند و در این بین شاهد هستیم که برندهای داخلی و کالاهای ساخت ایران تعدادشان در این فروشگاه‌ها به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.
اگر قرار است حمایتی از کالای ایرانی و تولید‌کننده آن شود، ضرورت دارد تمام مردم دست به دست هم دهند؛ از مسئولان دولتی گرفته تا صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی و مردم. مردم باید با حمایت خود از کالای داخلی و خریداری آنها کمک کنند، صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی باید با ارائه کالاهای داخلی مردم را تشویق به خرید کالاهای ساخت داخل کنند و دولت هم به عنوان موثرترین نهاد در این زمینه باید با ارائه تسهیلات و حمایت‌های ویژه تولیدکننده را کمک کند تا کیفیت کالای خود را افزایش دهد. اینکه در فروشگاه‌های اینترنتی مشاهده می‌کنیم که کالاهای برند خارجی با قیمت‌های گزاف چقدر مورد استقبال قرار گرفته است، این فکر در ذهن هر کسی می‌آید که اگر کالای داخلی باکیفیت و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه می‌شد شاید اقبال بهتری در برابر این کالاهای خارجی پیدا می‌کرد.
بنابراین با توجه به اینکه استفاده از فروشگاه‌های اینترنتی و خریدهای آنلاین امروزه رواج زیادی پیدا کرده، می‌توان نقش فروشگاه‌های اینترنتی را در ترویج استفاده از کالاهای تولید داخل غیرقابل انکار نامید. اگر در این فروشگاه‌ها، کالاهای داخلی باکیفیت و دارای قیمت‌های مناسب‌تر و طرح‌های تخفیفی و تشویقی عرضه شود مردم کم‌کم به سمت خرید این کالاها خواهند رفت و خرید کالاهای ایرانی را به کالاهای خارجی ترجیح خواهند داد. تجربه ثابت کرده است که اگر کیفیت کالای ایرانی بالا باشد، مردم از آن استقبال می‌کنند و در این بین اگر تخفیف‌هایی که در فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید کالاهای خارجی ارائه می‌شود، برای کالاهای ایرانی هم مورد استفاده قرار گیرد به طور حتم فروش کالاهای داخلی نیز رونق خواهد گرفت.
همچنین پیش‌بینی اینکه مشتری به دنبال چه محصولی است همیشه ممکن نیست، اما این بدان معنی نیست که همه محصولات را باید از کالاهای خارجی تهیه کنیم. کاری که می‌توان انجام داد، این است که محصولات پربازدید و پیشنهادات جالب کالاهای داخلی را جایی قرار دهیم که به آسانی در دسترس باشد. این ترفند برای صاحبان کسب‌وکاری که یک فروشگاه بزرگ با محصولات زیاد دارند، بسیار کارآمد است و موجب ترویج استفاده از کالاهای داخلی خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.