صفحه اصلی / اجتماعی / دیده بان کسب و کار / تالاب عینک، فاجعه ای در یک قدمی رشت
تالاب عینک، فاجعه ای در یک قدمی رشت

تالاب عینک، فاجعه ای در یک قدمی رشت

رشت- مریم رفیعیان- در روزهای اخیر شاهد کاهش شدید آب در تالاب عینک رشت هستیم که خطر نابودی این تالاب را بیش ‌ازپیش کرده و از همین رو نیازمند توجه فوری مسئولان برای حل این معضل است.

رشت- مریم رفیعیان- در روزهای اخیر شاهد کاهش شدید آب در تالاب عینک رشت هستیم که خطر نابودی این تالاب را بیش ‌ازپیش کرده و از همین رو نیازمند توجه فوری مسئولان برای حل این معضل است.
به گزارش کسب و کار نیوز، دریاچه عینک یا مرداب عینک تالابی‌ست طبیعی که در منطقه ۴ شهر رشت واقع است از شرق به تقاطع غیرهم‌ سطح شهدای گمنام از شمال به بلوار شهید افتخاری از جنوب به پارک دانشجو و از غرب به اراضی کشاورزی محدود است. تالاب عینک رشت به‌عنوان بزرگ ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ گیلان و با دارا بودن ظرفیت‌های بکر گردشگری سال‌هاست که در سایه غفلت مدیران به حال خود رها شده است.
این نعمت خدادادی و طبیعی دارای ۴۴ هکتار پهنه آبی بوده و به‌واسطه قرار گرفتن در محیط شهری ظرفیت تبدیل‌شدن به ‌قطب بزرگ گردشگری را دارد.
متأسفانه با تمامی ظرفیت‌های منحصربه‌فرد درحالی‌که تاکنون این تالاب تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار نگرفته که در سال گذشته موضوع پیوستن تالاب عینک رشت به جمع شهرهای تالابی مطرح و متعاقب آن اقداماتی نیز انجام شده است.
دراین‌بین اتفاقاتی که پیرامون تالاب عینک رشت و کاهش حجم آب آن در حال وقوع است احتمال پیوستن آن به جمع تالاب شهرهای کشور را روزبه‌روز کاهش می‌دهد.
نگرانی برای حضور در جمع شهرهای تالابی کشور
مدیرعامل جمعیت زنان و حافظ محیط‌ زیست گیلان با اشاره به شرایط نامطلوب تالاب عینک در رشت اظهار کرد: یقیناً دخل و تصرف در هر اکوسیستمی موجب بروز مشکلات و نابودی آن می‌شود.
تهمینه شمشادی افزود: تالاب عینک کاندید ثبت در جمع شهرهای تالابی بوده و اتفاقات اخیر پیرامون آن نگرانی‌هایی برای حامیان محیط‌زیست ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های متولی باید برای نجات تالاب عینک اقدام کنند تصریح کرد: آب منطقه‌ای و دیگر دستگاه‌های متولی در این حوزه با اتحاد و همدلی نسبت به رفع مشکل کاهش حجم آب تالاب عینک رشت با جدیت اقدام کرده و مخاطرات زیست‌محیطی پیرامون آن را بررسی و برطرف کنند.
شمشادی تالاب عینک رشت را ظرفیت فوق‌العاده گردشگری عنوان کرد و گفت: تالاب عینک زنده است و در فصول پاییز و زمستان زیستگاه بسیاری از گونه‌های پرندگان بوده و در صورت بی‌توجهی به اتفاقات اخیر، اکوسیستم طبیعی این تالاب دستخوش مخاطرات و نابودی می‌شود.
اکوسیستم تالاب عینک رشت در حال نابودی است
رییس شورای اسلامی شهر رشت با تاکید بر این مطلب که باید با برنامه ریزی صحیح در حفظ منابع زیست محیط تلاش کنیم، لازمه رشد صنعت گردشگری را در گرو احیای منابع طبیعی دانست.
امیرحسین علوی با اشاره به وضعیت نامطلوب تالاب عینک و خطر خشک شدن و تغییر اکوسیستم طبیعی آن، این تالاب را به عنوان یکی از بزرگترین تالاب های شهری با موقعیتی استثنایی ظرفیتی قابل توجه برای رشت دانسته که متاسفانه در سایه بی مهری و کم توجهی ها در حال نابودی و در یک قدمی فاجعه میباشد.
وی افزود : شهرداری در سالهای اخیر با کمک شهروندان و حضور پای کار سمن های مردمی اقداماتی جهت پاکسازی و احیای این تالاب انجام داده است لیکن به دلیل لزوم هماهنگی مابین سایر دستگاههای متولی و نیازمندی به برنامه ریزی و بودجه مختص به این موضوع با ارسال نامه ای از استاندار گیلان درخواست تشکیل جلسه ای مشترک بین مدیران استانی و مدیران شهری ذی ربط شهر رشت و متخصصین امر جهت چاره اندیشی و رفع این معضل را داشت.

باید از تالاب عینک رشت صیانت شود
رئیس کمیسیون بهداشت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز با اشاره به جاذبه‌های گردشگری تالاب عینک رشت اظهار کرد: بازگشایی دریچه‌های اطراف تالاب عینک توسط برخی از شالی‌کاران به‌منظور استفاده از آب موجود برای کشت و زرع موجب کاهش شدید حجم آب تالاب عینک شده است.
فاطمه شیرزاد افزود: این تالاب به لحاظ مساحت دومین تالاب بزرگ گیلان محسوب می‌شود و متأسفانه طی سال‌های اخیر سرازیری فاضلاب‌های شهری و صنعتی به داخل آن مشکلات زیست‌محیطی متعددی ایجاد کرده است.
وی با تأکید بر حفظ و صیانت از تالاب عینک رشت گفت: شهرداری رشت بر اساس قانون متولی تالاب نیست و امیدوارم با ایجاد همدلی و همراهی ما بین دستگاه‌های متولی از نابودی اکوسیستم طبیعی تالاب عینک رشت جلوگیری شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط‌زیست شورا به ابراز تمایل سرمایه‌گذاران به‌منظور سرمایه‌گذاری در تالاب عینک رشت اشاره کرد و گفت: تاکنون سرمایه‌گذاران متعددی به‌منظور مشارکت در ایجاد پروژه‌های سرمایه‌گذاری در حاشیه تالاب عینک با شهرداری رشت اعلام آمادگی کرده و امیدوارم با تعامل و همکاری دستگاه‌های مربوطه این مهم به‌زودی تحقق پیدا کند.
با توجه به اهمیت تالاب عینک در جنبه‌های زیست‌محیطی و گردشگری انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی در حوزه تالاب‌ها هر چه سریع‌تر در راستای رفع مشکل به وجود آمده پیرامون تالاب عینک رشت وارد عمل شده و اجازه ندهند تجربه تلخ تالاب انزلی به‌گونه‌ای دیگر برای این تالاب رقم خورده و شاهد مرگ تدریجی آن باشیم.
تالاب عینک تحت مدیریت شهری است
«محمدپور» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به این‌که تالاب عینک تحت مدیریت محیط‌زیست استان نیست و تحت مدیریت شهری است، گفت: درباره نابودی تالاب عینک باید شهرداری پاسخگو باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان افزود: آنچه که مشخص است نجات تالاب عینک در حیطه مسئولیت مدیریت شهری است و در صحبتی که با شهردار منطقه مطرح شد یک گروهی از نهادها و تشکل‌های غیردولتی برای جمع‌آوری سنبل آبی اقدام کردند.

همچنین مطالعه کنید:

حقوق معلمان

حداقل حقوق «معلمان» در سال ۹۹ اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا؛ سعید صالح درباره روند تعیین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.