صفحه اصلی / سیاسی / سایر حوزه های سیاسی / هاشمی: فضای استیلایی حاکم بر مطبوعات، بزرگترین آسیب به آنهاست

/فرصت‌ها و چالش‌های فراروی برای صیانت از آزادی رسانه‌ها/

هاشمی: فضای استیلایی حاکم بر مطبوعات، بزرگترین آسیب به آنهاست

یک حقوقدان گفت: مواجه شدن رسانه‌ها و مطبوعات با فضای استیلایی بزرگترین آسیب را با خود به همراه دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، سیدمحمد هاشمی در نشست علمی که به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات و با موضوع «تحولات جدید حوزه رسانه در ایران و جهان و فرصت‌ها و چالش‌های فراروی برای صیانت از آزادی رسانه‌ها و حقوق فعالان رسانه ای» در کمیسیون حقوق بشر اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: آزادی مطبوعات امر کاملا منطقی است. ما ادعای اسلامی بودن می‌کنیم و اسلام تامین کننده آزادی‌ها است و آیات قران نیز به آن اشاره دارد، این میراث بسیار قشنگی است که در قرآن نهفته شده است.

وی افزود: انسان غیر از استقلال فردی که دارد دارای ارتباط اجتماعی نیز می‌باشد و این نوع ارتباط نیاز به ابزار دارد. روابط ما شامل روابط کتبی، شفاهی و تصویری است، انسان‌ها به هر حال با یکدیگر ارتباط دارند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: اگر در رابطه با ارتباطات محدودیت ایجاد شود عرصه بسته شده و این محدودیت‌ها تبدیل به مبارزه می‌شود. آنچه مسلم است مجادله فرهنگی و اجتماعی یکی از مواردی است که در همه انسان‌ها وجود دارد.

هاشمی گفت: نگرش اسلامی بسیار زیباست و از این جهت که ادعای اسلامی بودن می‌کنیم، اسلام ضمن اینکه آزادی عقیده داده آزادی تفکر و اندیشه را نیز داده است.

وی تصریح کرد: کشور ما از نظر تاریخی مسیری را طی کرده است. مواجه شدن رسانه‌ها و مطبوعات با فضای استیلایی بزرگترین آسیب را با خود به همراه دارد و در حقیقت فضای استیلایی حاکم بر مطبوعات، بزرگترین آسیب به آنهاست.

این استاد حقوق دانشگاه اظهار کرد: در خصوص آزادی مطبوعات ضمن اینکه تذکر داده می‌شود باید تدابیری اتخاذ شود که به مرور زمان جامعه به سمت خوبی‌ها حرکت کند.

هاشمی با اشاره به برخی از مشکلات موجود در ابعاد حقوقی مساله رسانه‌ها گفت: فعالان ذیربط رویکرد متعادل و بدور از افراط و تفریط را در این زمینه پیگیری کنند.

در ادامه نشست، محمد شریف استاد حقوق دانشگاه ضمن توضیح ابعاد ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و بند دو ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی گفت: آیا این موضوع که رسانه‌های اجتماعی مانند تلگرام به حق آزادی عقیده و بیان بر می‌گردند و آیا مربوط به نسل اول حقوق بشر است یا نه، باید گفت که خیر؛ به نظر می‌آید حقی مبنی بر حق ارتباطات وجود دارد که این مساله مولود جریان آزاد ارتباطات است.

وی افزود: آن چیزی که این حق را برقرار می‌کند رسانه‌های اجتماعی است و حق بر ارتباطات باید بر اساس آن صورت گیرد.

این استاد حقوق دانشگاه با اشاره به مساله تشکل‌های صنفی گفت: زمانی که رییس جمهور این مساله را مطرح کردند فقط انجمن روزنامه‌نگاری ایران وجود داشت که زوال این شخصیت حقوقی هم در آیین‌نامه‌های کارگری و کارفرمایی ایران گنجانده شده است.

شریف گفت: در قانون نظام صنفی ما کاملا ذکر شده که هر صنف می‌تواند یک تشکل صنفی داشته باشد و نه بیشتر ولی در حال حاضر چندین تشکل صنفی داریم.

وی تاکید کرد: آسیب زدن به حق بر ارتباطات در واقع نفی همبستگی اجتماعی است.

این استاد حقوق دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت تشکل های صنفی در ایران از جمله وضعیت انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران و تلاش‌های مربوط به ایجاد سازمان نظام رسانه را تشریح کرد و گفت: مشکلات مختلفی بر سر راه فعالیت جدی تشکل‌های رسانه ای در کشور ما بروز یافته که باید مورد مطالعه همه جانبه قرار گیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

حضور ۴.۵ میلیون اتباع غیرمجاز در ایران/ کمک ناچیز کمیساریا

حسین ذوالفقاری، در حاشیه دیدار با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.