صفحه اصلی / استان ها / قزوین / توسعه گلخانه‌ها اصلی‌ترین سیاست جهاد کشاورزی قزوین
توسعه گلخانه‌ها اصلی‌ترین سیاست جهاد کشاورزی قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تاکید کرد:

توسعه گلخانه‌ها اصلی‌ترین سیاست جهاد کشاورزی قزوین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: توسعه گلخانه‌ها از سیاست‌هایی است که دنبال آن هستیم چراکه صرفه‌جویی در آب و کاهش فرسایش خاک را به دنبال دارد.

گلخانه

به گزارش کسب و کار نیوز، فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در گردهمایی مشترک معاونین جهاد کشاورزی و شورای زکات استان که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: استان قزوین دارای شش شهرستان، ۲۷ مرکز بخش است که مراکز جهاد در آن‌ها مستقر هستند، همچنین در استان قزوین ۱۰۵ پهنه کشاورزی وجود دارد که ۸۰ هزار بهره‌بردار در این پهنه‌ها مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه استان قزوین یک درصد از خاک کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: در این استان ۴ میلیون تن فرآورده باغی و زراعی تولید می‌شود که این رقم معادل چهار درصد از تولیدات کشور را شامل می‌شود، با بهره‌وری مناسب و مکانیزاسیون این رقم به هفت درصد قابل‌افزایش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: استان قزوین رتبه نخست تولید مرغ اجداد تخم‌گذار کشور، رتبه دوم تولید ذغال اخته، رتبه سوم انگور و زیتون کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۲ به استان قزوین و تاکیدات ایشان در خصوص داشتن بهره‌وری بهتر از دشت قزوین گفت: استان قزوین نیز همانند سایر استان‌ها با مشکل کم‌آبی روبه‌رو است که با همکاری سایر مجموعه توانستیم پروژه‌های خوبی را در استان اجرایی کنیم.

خمسه یادآور شد: طی سال‌های ۷۴ تا ۹۴ حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفتند، طی سفر رئیس‌جمهور به استان مصوب شد تا ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گیرند که این امر در دستور کار این سازمان قرارگرفته و امیدواریم این رقم تا پایان سال محقق شود.

وی افزود: لوله‌گذاری چاه‌های کشاورزی و انتقال آب از چاه تا مزرعه می‌تواند موجب کاهش تبخیر آب و هدر رفت آن باشد، این پروژه در حال حاضر در دشت قزوین در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین بیان کرد: توسعه گلخانه‌ها از سیاست‌هایی است که دنبال آن هستیم چراکه صرفه‌جویی در آب و کاهش فرسایش خاک را به دنبال دارد؛ بر این اساس باید تمام محصولات جالیزی، سبزی‌ها و صیفی‌جات در گلخانه‌ها تولید شوند.

وی تأکید کرد: برای توسعه اشتغال روستایی تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و حمایت خوبی توسط مجموعه مدیران استان صورت گرفته است، همچنین احداث باغات دیم در اراضی شیب‌دار استان با توجه به اراضی موجود در منطقه الموت و شیب‌دار بودن اراضی احداث باغات فندق در دستور کار قرار دارد.

خمسه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۸ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش گندم قرار دارند، با توجه به نزولات آسمانی از بازه زمانی ۲۳ اسفندماه تا ۲۷ فروردین‌ماه بارندگی نداشتیم این موضوع باعث آسیب رساندن به بخشی از گندم دیم استان شده است.

وی با اشاره به سرمازدگی اخیر در استان خاطرنشان کرد: قزوین جزو استان‌هایی است که بیشترین سرمازدگی را داشت که دو میلیارد تومان به محصولات باغی از قبیل گردو، زیتون و پسته خسارت واردشده است، تنها ۲۰ درصد از باغداران خسارت‌دیده استان بیمه هستند که تلاش می‌شود خسارت آن‌ها جبران شود و برای بقیه کشاورزان نیز در برنامه داریم تا تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.