صفحه اصلی / استان ها / قزوین / ۶۵ درصد از مدارس استان قزوین دارای استحکام هستند
۶۵ درصد از مدارس استان قزوین دارای استحکام هستند

۶۵ درصد از مدارس استان قزوین دارای استحکام هستند

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین گفت: در حال حاضر بعد از گذشت 20 سال 65 درصد از مدارس دارای استحکام است و 19 درصد نیاز به مقاوم‌سازی و ۱۵ درصد نیز نیاز به تخریب و بازسازی دارد.

مدرسه

به گزارش کسب و کار نیوز، عسکرعلی جوانبخت در نشست خبری که صبح امروز در سالن اجتماعات اداره کل نوسازی مدارس استان قزوین برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از مواردی که بر روح و روان دانش‌آموزان تأثیر می‌گذارد فضا و تجهیزات آموزشی است، تصریح کرد: در حال حاضر ۹ هزار و ۴۸۲ کلاس درس داریم که از این تعداد ۶ هزار و ۲۱۷ کلاس درس دارای استحکام هستند، همچنین هزار و ۷۱۷ کلاس درس نیاز به مقاومت و بازسازی دارد و هزار و ۴۴۶ کلاس درس بازسازی و تخریب‌شده است.

وی افزود: از بدو تشکیل استان، ۳۵ درصد از مدارس دارای استحکام بود در حال حاضر بعد از گذشت ۲۰ سال ۶۵ درصد از مدارس دارای استحکام است و ۱۹ درصد نیاز به مقاوم‌سازی و ۱۵ درصد نیاز به تخریب و بازسازی دارد، درواقع در این مدت ۷۶۸ پروژه شامل ۳ هزار و ۶۵ کلاس درس ساخته‌شده است که ساخت هر کلاس درس ۲۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین با اشاره به هوشمندسازی مدارس اظهار کرد: ۳ هزار و ۶۰۰ کلاس درس تاکنون هوشمندسازی شده است که از این میان بااعتبار ۲۲ میلیارد تومان هزینه، ۲ هزار و ۸۰۰ کلاس درس استانداردسازی گرمایشی شده است.
 

وی تأکید کرد: هوشمندسازی هر کلاس درس ۸ میلیون تومان هزینه دارد، درزمینه مشارکت خیرین در طی ۴ سال گذشته خیرین مدرسه‌سازی در ساخت مدارس بالغ‌بر ۵۰ میلیون تومان مشارکت کردند، به‌طور میانگین ۳۰ درصد از مدارس را خیرین مشارکت کردند و سال گذشته مشارکت خیرین ۴۴ درصد کل اعتبارات بوده است.
 

جوانبخت تأکید کرد: ۸ میلیارد از ۲۳ میلیارد را خیرین مشارکت کردند و به لحاظ تعهد خیرین و تحقق آن رتبه نخست را در کشور و ازلحاظ کیفیت ساخت رتبه چهارم را به دست آوردیم، در سال جاری نیز تعهدی که خیرین دادند ۱۲ میلیارد تومان است که ازجمله آن ۲ میلیارد در آبگرم و ۶ میلیارد در پونک است.

وی افزود: مدارس سبز یکی از مسائل مهم است امروز باید زیستن را به دانش‌آموزان بیاموزیم، یک سال قبل مطالعه مدرسه سبز را شروع کردیم و ۱۰۰ میلیون تومان برای مطالعه سبز از تهران اعتبار گرفتیم، شاخصه‌های مدرسه سبز انرژی تجدیدپذیر است به‌طوری‌که از انرژی خورشیدی و بادی، برق مدرسه را تأمین کنیم، آب بارندگی را در جمع‌آوری و آبیاری فضای سبز را تأمین کنیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین یادآور شد: پنجره ۲ جداره، دیوار ۲ جداره، دیوار با پوشش گیاهی، بام سبز، مدرسه الکترونیکی، حضوروغیاب الکترونیکی از دیگر ویژگی‌های این مدرسه است که نمونه آن در منطقه پونک افتتاح‌شده است.
 

وی افزود: یکی از اهداف ما محرومیت‌زدایی است بنابراین اولین مدرسه سبز را در تاکستان تأسیس کردیم، چهارمین استان در کشور هستیم که مدارس سبز را تأسیس کردیم و در نظر داریم که به‌عنوان یک الگو معرفی شویم، ساخت مدرسه سبز نسبت به مدرسه عادی ۳۰ درصد اعتبار بیشتری نیاز دارد.

جوانبخت یادآور شد: در حال حاضر هیچ روستایی وجود ندارد که مدرسه نداشته باشد و در هیچ روستایی نیاز به مدرسه نداریم اگر در روستایی مدرسه ندارد نرخ دانش‌آموزان کم است اگر اطلاع بدهند برای ساخت وارد می‌شویم، ۳۰ هزار دانش‌آموز در استان وجود دارد که به دلیل مهاجرت ۲۹ درصد از جمعیت دانش‌آموزی روستایی و ۷۱ درصد جمعیت شهری است.

وی بیان کرد: در مناطقی مانند اقبالیه، محمودآباد، ناصرآباد و شهرک دانش با توجه به مهاجرت از روستا به شهر با کمبود مدرسه رو به رو هستیم اگر ساخته نشود مدارس ۳ شیفت می‌شوند، همچنین در شهرک مهرگان ۳۷ مدرسه نیاز داریم که تاکنون ۱۸ مدرسه ساختیم.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین بیان کرد: نیازسنجی از آموزش‌وپرورش صورت می‌گیرد که با توجه به تعداد دانش‌آموزان مدارس ساخته می‌شود، بسیاری از مدارس ساخته‌شده در روستاها به دلیل مهاجرت خالی است و در روستاهایی با کمترین دانش‌آموز نیز مدرسه‌ها استفاده می‌شوند مثلاً مدارس ۶ کلاسه به دلیل کمبود جمعیت از ۲ کلاس استفاده می‌شود.
 

وی تصریح کرد: در حال حاضر تمام مدارس از بخاری گازی استفاده می‌کنیم و بخاری چکه‌ای نداریم، سعی کردیم از مناطق محروم طارم سفلی و الموت شرقی و غربی استانداردسازی گرمایشی و حرارت مرکزی را اجرایی کردیم که هزار و ۸۰۰ کلاس درس طی ۳ سال مجهز به این سیستم می‌شود.

جوانبخت با اشاره به مدارس غیردولتی تأکید کرد: ما از این مدارس حمایت می‌کنیم و تمام امکانات نقشه و نظارت را انجام می‌دهیم، ۱۴ هزار نفر از ۲۳۰ هزار دانش‌آموز استان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند همچنین ۲۰ مدرسه غیردولتی به‌صورت استاندارد و با نظارت ما تأسیس‌شده است.

وی تصریح کرد: ۵۰ درصد از دانش‌آموزان در مدارس استاندار هستند، ۲۸ واحد از مدارس غیردولتی خریداری‌شده و ۱۷۵ واحد استیجاری است، ۲۱۳ واحد آموزشی غیردولتی در کشور داریم، ۱۷۵ واحد آموزشی که هرکدام به‌طور میانگین ۵۰ دانش‌آموز دارند، ۲ سال می‌توانند فعالیت آموزشی داشته باشند و باید در ساختمانی مستقر شوند که اسکلت ساختمان آموزشی باشد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس قزوین خاطرنشان کرد: توسعه مشارکت در ساخت مدارس، اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، توسعه و تجهیز فضا و محیط یادگیری، ایجاد فضای شاد و مستحکم، نوسازی، مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی مدارس، فرهنگ‌سازی در حفظ و نگهداری مدارس ساخته‌شده، استانداردسازی مدارس ایمن و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین از مهم‌ترین رویکردها ما بوده که باید تا سال ۱۴۰۴ به اهداف موردنظر خود دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

تولید مواد ضدعفونی‌کننده

تولید مواد ضدعفونی‌کننده در آزمایشگاه‌های دانشگاه پیام نور قزوین

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, رضا رسولی شربیانی رئیس دانشگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.