صفحه اصلی / استان ها / ایلام / تاکید متخصصان داخلی و خارجی بر هم‌افزایی کشورها برای مبارزه با گرد و غبار
تاکید متخصصان داخلی و خارجی بر هم‌افزایی کشورها برای مبارزه با گرد و غبار

در گفت‌وگو با ایسنا در دومین همایش بین‌المللی گرد و غبار در ایلام مطرح شد؛

تاکید متخصصان داخلی و خارجی بر هم‌افزایی کشورها برای مبارزه با گرد و غبار

دومین همایش بین‌المللی گرد و غبار با محوریت بررسی عوامل پیدایش و گسترش این پدیده، پیامدهای ناشی از آن و راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار 5 تا 7 اردیبهشت در دانشگاه ایلام برگزار شد.

گرد و غبار در اهواز

خبرنگار ایسنا، در گفت‌وگو با چند نفر از متخصصان داخلی و خارجی شرکت کننده در این همایش، اهمیت برگزاری چنین کنفرانسی را مورد بررسی قرار داد.

دکتر «آرش شریفی» استاد دانشگاه میامی آمریکا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد : این همایش یک همایش تخصصی بود و به نظرمن این گونه همایش‌ها با هدف گسترش همکاری و ارتقاء دانش فنی و تخصصی در این زمینه خیلی اهمیت دارد و خروجی این همایش می‌تواند دو جنبه داشته باشد، یکی اینکه شرکت‌کنندگان در این همایش اعم از محققان و پژوهشگران یا مسئولان اجرایی از این بستر برای گسترش همکاری بین موسسات ، کشورها و محققان استفاده کنند چون مساله ریزگرد چندوجهی است و باید از وجوه مختلف به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: جنبه دیگر اینکه همایش گرد و غبار موقعیت مناسبی بود که این همایش بوجود آورد و من با خیلی از دوستان در دانشگاه ایلام آشنا شدم و الان برنامه‌ریزی معینی برای شروع همکاری‌های جدید داریم و در میان سخنرانی‌ها صحبت شد که ما چگونه با دانشگاه‌های کشورهای همسایه کار خود را در این زمینه برای افزایش سطح دانش نسبت به این پدیده شروع کنیم.

شریفی گفت: چون گرد و غبار پدیده‌ای منطقه‌ای و بزرگ مقیاس است و کشورهای زیادی هم از آن آسیب می‌بینند و از طرف دیگر کشورهایی هم در مدیریت و تولید آن دخیل هستند همه باید با همفکری و انسجام فعالیت‌هایی را انجام دهند و این همفکری میسر نمی‌شود مگر اینکه به زبان مشرک و این فهم برسیم که باید دست در دست هم در راه مبارزه با این پدیده گام برداریم.

ویکتور اسکوریس  از استرالیا هم به ایسنا، گفت: همان‌طور که استاندار ایلام هم در مراسم افتتاحیه این همایش اشاره کردند آگاه‌های زیادی در این زمینه ایجاد شده و ما نیازمند این هستیم که با همفکری این مشکل را حل کنیم و برگزاری این کنفرانس‌ها اولین قدم است.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها گفت: این کنفرانس‌ها فرصت لازم را برای تحقیقات مشارکتی فراهم می‌کند و اولین گام برای مقابله با این پدیده گنجاندن درس‌هایی در کتاب کودکان درباره حفاظت از محیط زیست و آموزش عملی به آنهاست.

انریک ترادلاس از اسپانیا هم به ایسنا گفت: کنفرانس جالبی بود چون افرادی از جوامع و حوزه‌های مختلف در اینجا گرد هم آمدند تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند چون پدیده گرد و غبار موضوعی میان رشته‌ای است.

وی گفت: ما هم این مشکل را داریم و گرد و غبار جزایر قناری با یکی از کانون‌های گرد و غبار فاصله دارد و باید برای آن چاره‌اندیشی کرد و این بدان معنا است که هیچ جایی مصون از این پدیده نیست.

دکتر «علیرضا تاب» عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام هم در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: همایش‌های علمی به منظور تبادل نظر بین دانشمندان برای حل مشکل گرد و غبار و دستیابی به آخرین دستاوردها برای تبادل نظر و استفاده از تجربیات همدیگر است.

وی ادامه داد: این همایش برای ما که با گرد و غبار دست و پنجه نرم می‌کنیم مهم است تا نقاط ضعف‌مان را بشناسیم و بدانیم برای حل این مشکل و حداقل کاهش تبعات آن باید چکار کنیم و چه نیازمندی‌هایی در این زمینه داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام گفت: در این همایش تبادلات خوبی صورت گرفت و ارتباط ارزنده‌ای بین محققان ایجاد شد که امیدواریم در عمل نتیجه‌بخش باشد.

«نورالدین رستمی» عضو هیئت علمی دانشگاه ایلام  و دبیر علمی این همایش نیز با بیان این‌که گرد و غبار دو منشاء طبیعی و انسانی دارد که هر چند منشاء طبیعی شاید در دسترس انسان نباشد اما خود انسان وارد این معادله شده و عوامل غیرطبیعی گرد و غبار را شکل داده است، تصریح کرد: اگر انسان بتواند تأثیر منفی نداشته باشد مشکل گرد و غبار خیلی حاد نیست، به این مفهوم که موضوعاتی مانند ناامنی و  جنگ، بر این پدیده موثر است و  با تعاملات سیاسی می‌توان بسیاری از مسائل را برطرف کرد .

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی گرد و غبار با تأکید بر این‌که در موضوع ریزگردها باید به دنبال درمان باشیم نه اقدام تسکینی از قبیل توزیع ماسک، گفت: ترغیب عراق و انسجام بین‌المللی برای حل ریشه‌ای معضل گرد و غبار از اهداف این همایش بود و هدف ما این است که از ریشه این معضل از سرچشمه بخشکانیم از همین‌رو هم از مسئولان اجرایی عراق و هم از فعالان علمی این کشور برای حضور در این همایش دعوت شدند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

کارخانه تولید الکل بدره

عزم کارخانه تولید الکل بدره برای شکست کرونا

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «یونس آزادی»، فرماندار بدره، اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.