صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / نماینده آبادان: تامین آب طرح غدیر از سد دز تسریع شود

نماینده آبادان: تامین آب طرح غدیر از سد دز تسریع شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح آب غدیر و تامین آب مورد نیاز آن از سد دز باید تسریع شود و متاسفانه آب طرح غدیر در حال حاضر از حوضه کرخه تامین می شود.

به گزارش کسب و کار، جلیل مختار در مراسم راه اندازی دریچه های اولین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالا دست بهمنشیر که روز ۲۹ فروردین ماه در آبادان برگزار شد، اظهار کرد:نمایندگان استان خوزستان در مجلس شواری اسلامی بر اساس اظهارات وزیر نیرو به وی رای اعتماد دادند. استان خوزستان جزء استان‌های پر آب کشور محسوب می شد اما به دلیل سیاست گذاری های غلط در بحث سدسازی‌ در بالادست و برداشت‌های غلط آب با بحران آب مواجه شده است.

وی افزود: وزارت نیرو خود را از سیاست های غلط در خصوص مشکلات آب خوزستان مبرا کرده و علت بحران آب را سدسازی‌ها در کشور ترکیه اعلام‌ کرده است. بجز عوامل خارجی، سیاست های غلط داخلی نیز در ایجاد این شرایط تاثیر داشته است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نیرو تصریح کرد: شما در سخنان خود اعلام کرده بودید که ابتدا باید بارگذاری اضافه میزان آب موجود در مناطق در دستور کار قرار گیرد و بحث بازچرخانی و بازیافت آب از پساب‌ها و استفاده از آن در صنعت و کشاورزی جزء اولویت ها است. اصلاح الگوی کشت نیز جزء سیاست‌های شما عنوان شد و بحث سازگار بودن کشت در خوزستان و کاهش آب بری در کشت مواردی بودند که از سوی شما اعلام شد و مجمع نمایندگان استان خوزستان به این برنامه‌ها رای اعتماد داد.

وی با اشاره به اینکه گله بنده در حوزه ملی، استانی و منطقه‌ ابادان و خرمشهر است، گفت: مطالبه‌گری در حوزه ملی به سیاست‌گذاری‌های وزارت نیرو در سدسازی‌ها و اجرای طرح‌های انتقال آب مرتبط است. معتقد هستیم باید این رویکردها به دست شما و با نگاه علمی متوقف شوند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در جلسه ای از مجمع نمایندگان یکی از استان‌ها شنیدیم که قرار است آب مورد نیاز خوزستان از طریق شیرین کردن آب دریا تامین شود. این موضوع دو هزینه را برای خوزستان و کشور دارد. موضوع اول اینکه آبی که در این استان جاری است و برای استفاده بالادست تا پایین دست، هیچ هزینه ای برای مردم این استان ندارد اما شیرین کردن آن، افزایش لیتر آب مصرفی و هزینه بر بودن انتقال مصنوعی آب را به دنبال خواهد داشت.

مختار با بیان اینکه این روش آثار بد زیست محیطی را نیز در پی خواهد داشت، افزود: علاوه بر این ساماندهی زهاب‌ها و زهکش‌های استان خوزستان باید در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد.

وی بیان کرد: سد سلولی احداث شده که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، شمشیر دولبه است. این‌ سد نمی‌تواند ذخیره‌کننده آب شیرین برای آبادان و خرمشهر باشد و همچنین کاهش ورودی آب را نیز به دنبال دارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حفظ دبی رودخانه کارون و بهمنشیر باید در این سد لحاظ شود تا با مشکلات زیست محیطی مواجه نشویم. آبی که از کارون وارد این حوزه می‌شود، همراه با فاضلاب، زهاب و پساب است.

مختار با اشاره به اینکه تکمیل پروژه‌های بهره وری آب از استان خوزستان باید در دستور کار وزارت قرار گیرد، گفت: با اعتبارات قطره‌چکانی قادر نخواهیم بود مشکل آبرسانی به جزیره آبادان را حل کنیم.

وی ادامه داد: اجرای طرح آب غدیر و تامین آب مورد نیاز آن از سد دز باید تسریع شود. طرح غدیر در حال حاضر از حوضه کرخه تامین می شود. حوضه‌ای که با باران پر می شود و دچار مشکل است. این حوضه سختی بالایی دارد و از لحاظ بهداشتی نیز کیفیت لازم را ندارد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم به تعهدات خود در خصوص تامین آب شرب و کشاورزی عمل کنیم، آبی برای تالاب‌ها نخواهد ماند.

مختار اظهار کرد: شما تاکید داشتید که انتقال آب تنها برای شرب است اما خبرهای ناخوشی در خصوص انتقال آب به ونک-سولگان به گوش می رسد. سال گذشته وزارت نیرو مکاتباتی با سازمان محیط زیست کشور مبنی بر اجرای طرح داشته که تایید نشد اما خبرهایی به گوش می رسد که مجوز این طرح داده شده است.

وی با اشاره به Ecآب شهرهای ابادان و خرمشهر در روزهای گذشته گفت: Ec این شهرها به ۷ هزار میکروموس رسیده بود لذا برداشت‌ها از آب باید تنظیم شود. رهاسازی آب از طریق سدهای بالادست همچون سد مسجدسلیمان، کارون ۳و ۴ باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.