چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / “آب شور” جنگلی از نخل های بی سر در آبادان ایجاد کرده است

“آب شور” جنگلی از نخل های بی سر در آبادان ایجاد کرده است

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شوری بالای آب آبادان گفت: امروز آب شور در آبادان توان مردم را گرفته و جنگلی از نخل های بی‌سر در آبادان ایجاد کرده است.

به گزارش کسب و کار، غلامرضا شرفی در آیین راه اندازی دریچه های اولین قفل کشتیرانی ایران در سد سلولی بالادست بهمنشیر که امروز (چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ) در آبادان برگزار شد، ضمن خیرمقدم به وزیر نیرو و هیات همراه، اظهار کرد: افتتاح این پروژه ملی که ان شاءالله نفع آن به سراسر استان خوزستان برسد را تبریک می‌گویم و از همراهی وزارت نیرو و مسئولان استان برای اجرای این پروژه تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: در هر صورت امروز نهادهای جمعیتی با شدت و ضعف درصدد برمی‌آیند که بتوانند منابع آبی خود را حبس و از آن استفاده بهینه کنند که این امر عموما یا با هدف توسعه کشاورزی و یا به منظور توسعه بخش صنعت توسط این نهادها انجام می‌شود.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز اگر ما شاهد پیدایش و رشد و ترقی صنعت منطقه خوزستان و آبادان هستیم به وجود همین آب بازمی‌گردد. دو هفته پیش، بنگاه های اقتصادی آبادان به فرمانداری اعلام کردند که دیگر نمی توانیم آب برای توربین و خنک کننده استفاده کنند چرا که موجب خورندگی می‌شود که نشان می‌دهد میزان نمک آب تا این حد بالا است.

شرفی با بیان اینکه پیدایش وزارت نیرو با رویکرد علمی بوده است، عنوان کرد: امروزه در کشورهای مختلف اگر تناسب به‌روز بودن در وزارت نیرو هر دولتی لحاظ نشود، در واقع منبع عظیمی از ثروت آن کشور مورد غفلت واقع شده است. ما چنین نگاهی به وزارت نیرو کشور داریم.

وی خطاب به وزیر نیرو ادامه داد: اکنون نیز با روی کار آمدن فردی جوان و علمی در این وزارتخانه به عنوان وزیر نیرو انتظار اتخاذ یک رویکرد عملیاتی را هم داریم. جوان هستید، تلاش کنید نگذارید شهرستانی که بیش از صد سال بار صنعتی‌بودن کشور را کشید، امروز در تامین کوچکترین خواسته های خودش عاجز باشد؛ این امر شدنی و قابل تحقق است.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مقطعی آب را از پایین دست٬ یعنی رودخانه‌های بهمنشیر یا اروند برداشت و از آن استفاده می‌کردیم که پساب آن به دریا ریخته می‌شد. در آن دوران شاید جمعیت ساکن در بالادست ۴۰۰ هزار نفر بود. اما امروز شاید پساب دو، یا سه میلیون نفر جمعیت در حال تخلیه است.

شرفی ادامه داد: رشد صنعت در این سال‌ها هم، پساب های صنعتی را به پساب‌های یادشده اضافه می کند. آیا با آب شیرین کن ، مشکلات دیگری برای مردم درست نمی کنیم؟ یعنی آب واقعا صد درصد بهداشتی به دست مردم می رسد؟ قرار بود از محل طرح غدیر صدهزار مترمکعب آب به آبادان اختصاص دهند. هر زمانی که پیگیر این موضوع شدیم، محقق نشد بعدها هم این رقم به زیر صد هزار مترمکعب، بعد از آن ۹۰ هزار و حتی به ۶۰ هزار مترمکعب رسید. امروز شبکه آبرسانی ما فرسوده است و براساس گزارشات  ۱۰ تا ۱۵ هزار مترمکعب حجم پرتی(هدررفت) آب داریم و این ضرر بزرگی است.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حضور وزیر در منطقه به عنوان پایه ترین شخصیت اجرایی در وزارتخانه، یک حرکت جریانی در وزارتخانه ایجاد می کند. نمی گوییم تاکنون فقدان این حرکت را ندیده ایم. اما عملیاتی رفتار نکردن وزارتخانه ها را دیده ایم که متأسفانه دست و پاگیر مردم در سراسر کشور شد.

شرفی با بیان اینکه آب شور در آبادان توان مردم را گرفته است، با اشاره به آلودگی هوای آبادان، تصریح کرد: نخل بی سر فقط بر اثر جنگ و خمپاره و تیر و ترکش نیست. بیش از ۶۰۰ هزار نفر نخل در آبادان بی‌سر هستند. آب شور باعث ایجاد جنگل نخل های بی‌سر آبادان شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آموزش مجازی

رتبه اول آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی اهواز میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, دکتر کاوه اسلامی اظهار کرد: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.