صفحه اصلی / وضعیت نرخ ارز در سال آینده

وضعیت نرخ ارز در سال آینده

به گزارش کسب و کار نیوز، ورود دیرهنگام بانک مرکزی به بازار ارز تا حدودی توانست از روند لجام‌گسیخته سفته‌بازی جلوگیری کند. روزهای گذشته به گونه‌ای رقم خورده بود که غیر از سفته‌بازان مردم نیز با سرمایه‌های اندک برای حفظ ارزش دارایی‌های‌شان به سمت خرید ارز رفته بودند و شایعات مربوط به قیمت‌های ۶ و۷ هزار تومانی و سابقه جهش سه برابری نرخ ارز در سال‌های ۹۰ و ۹۲ مردم را به سمت بازار ارز سوق داده بود، اما با ورود بانک مرکزی در حال حاضر این روند تا حدودی معکوس شده است بازار ارز نشان داد که تا چه حد شکننده و پرفراز و نشیب است و چگونه سیاست‌گذاری ارزی می‌تواند از دست متولیان آن خصوصاً بانک مرکزی خارج شود.
سوال اینجاست که آیا برنامه مشخصی برای جلوگیری از این نوع مسائل که می‌تواند به بحران ارزی و بالطبع بحران اقتصادی منجر شود، وجود دارد و آیا پیش‌بینی‌های لازم برای عدم تکرار آن با مکانیزم‌های قابل کنترل و برنامه‌ریزی قابل اجرا هست؟
سوالاتی که در این خصوص می‌تواند مطرح شود آن است که:
۱- اگر بانک مرکزی چاره کار را در بالا بردن نرخ بهره بانک‌ها و عرضه کافی ارز می‌دانست چرا زودتر به این موضوع ورود پیدا نکرد و اصولاً اگر بازار ارز آنقدر شکننده است که باپایین آمدن نرخ بهره بانکی، هجوم نقدینگی به سمت بازار ارز سرازیر می‌شود، چرا ظرف چند ماه گذشته که نرخ بهره به صورت دستوری پایین آمد، این پیش‌بینی‌ها انجام نشده بود؟ پس از ایجاد مشکل دوباره به خانه اول برگشتیم. گرچه بالا بردن نرخ بهره و اوراق ۲۰ درصدی سپرده بانکی در شرایط فعلی نمی‌تواند سود مناسبی را برای بانک‌ها به وجود بیاورد و مشکلاتی را برای نظام بانکی به وجود خواهد آورد، اما به عنوان مسکن و نه درمان در این زمان تا حدودیچاره‌ساز شد.
۲- تنش‌های خارجی و لفاظی‌های مسئولان آمریکایی می‌تواند در صورت عدم وجود برنامه مناسب دوباره به بحران ارزی منجر شود و لازم است بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی راهکاری مشخص برای مقابله با آن داشته باشند تا از برخورد منفعلانه با این موضوع کاسته شود.
۳- نرخ ارز در بودجه گرچه تا حدودی شناور عنوان می‌شود، اما با محاسبات انجام‌شده ناشی از میزان درآمد ارزی کشور نشان‌دهنده پیش‌بینی دلار حدود ۳۸۰۰ تا ۴۰۰۰ تومانی برای سال آینده است. اگر فاصله نرخ ارز در بودجه با سال ۹۶ و قیمت واقعی بازار در همین سال را ملاک عمل قرار دهیم، برای سال ۹۷ اگر برنامه مشخصی برای تک‌نرخی شدن یا نزدیک شدن قیمت ارز پیش‌بینی در بودجه و آنچه در بازار ملاک عمل قرار می‌گیرد، تهیه نشده باشد و همین فاصله بخواهد حفظ شود در عمل قیمت ارز دوباره روند رو به رشد خواهد داشت.
۴- استفاده از ابزارهای مالیاتی جهت جلوگیری از ورود تقاضای کاذب و سفته‌بازی و شفافیت اطلاعات خریداران ارز، نیاز به برنامه مشخص و قابل اجرا دارد، برنامه مقطعی مانند دستگیری و ورود نیروی انتظامی نمی‌تواند به صورت بلندمدت راهکار قابل اجرایی باشد.
۵- بازگشت سرمایه اجتماعی و اعتماد به قول و عمل مسئولان مهم‌ترین راهکار هدایت اقتصادی و جریان پولی در حال حاضر است. اگر مردم به گفتار و عمل مسئولان اعتماد داشته باشند از ورود به بازارهای هیجانی و برخوردهای شتاب‌زده
خودداری می‌کنند.
مسئولان مختلف از رئیس‌جمهوری و معاونان رئیس‌جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی تاکید بر کنترل بازار ارز داشته‌اند، موفقیت در این مقطع می‌تواند سرمایه اجتماعی و اعتماد به قول مسئولان را به بازار برگرداند. در صورت عدم تحقق هر یک از این موارد امکان خارج شدن کنترل بازار ارز دور از پیش‌بینینخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.