صفحه اصلی / توقف اجرای استانداردهای جدید صنعت خودرو

توقف اجرای استانداردهای جدید صنعت خودرو

مجتبی کاوه

به گزارش کسب و کار نیوز، در حالی که خبر توقف تولید خودروهای پرتیراژ داخلی از سال گذشته بارها توسط مسئولان مختلف صنعت کشور رسانه‌ای شده، معاون امور صنایع این وزارتخانه روز گذشته در نشست خبری از عقب افتادن اجرای استانداردهای جدید در صنعت خودرو خبر داد. این یعنی تولید خودروهای پرتیراژ با تمام انتقاداتی که به آنها وارد است و با تمام حاشیه‌هایی که دارند – ایمنی پایین، مصرف سوخت و آلایندگی بالا و نارضایتی مردم از کیفیت آنها – کماکان ادامه خواهد داشت. کارشناسان معتقدند تلاش خودروسازان در این تصمیم بی تأثیر نبوده است و از لابه‌لای کلمات محسن صالحی‌نیا نیز می‌توان به این موضوع پی برد.

بازنگری در استانداردهای ۸۵ گانه به دستور وزیر صنعت
معاون وزیر صنعت از دستور وزیر صنعت برای بازنگری در اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرو که قرار بود از دی ۹۷ در کشور عملی شود، خبر داد و گفت: وزیر صنعت تاکید داشت که در زمینه استانداردهای ایمنی و عملکردی، آخرین استانداردهای مصوب اجرایی شود، ولی درباره استانداردهای اختیاری یا مواردی که خودروسازان اعلام می‌کنند، توسط طرف‌های اروپایی اجرا نمی‌شود، قرار شد بازنگری صورت گیرد. صالحی‌نیا افزود: مقرر شد اسناد و مدارک ارائه شود تا تصمیم جدیدی اتخاذ شود که تولید نیز با مشکل روبه‌رو نشود. به گفته معاون وزیر صنعت، این تصمیم در جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان استاندارد اتخاذ شده است.

مقاومت خودروسازان در برابر اجرای استانداردهای جدید
یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در صورت اجرای استانداردهای ۸۵ گانه، تولید خودروهای پرتیراژ داخلی مثل پژو ۴۰۵ و پراید خود به خود متوقف می‌شود به «کسب‌وکار» گفت: این استانداردها شامل تغییراتی در سیستم ترمز، سیستم احتراق، خروجی گازهای موتور و سیستم تعلیق است و این تغییرات به نحوی است که به تغییر پلتفرم خودرو منجر می‌شود، بر این اساس خودروهای داخلی که نتوانند این استانداردها را پاس کنند از چرخه تولید خارج خواهند شد. حسین خالقی افزود: توقف اجرای این استانداردها که قرار بود از ابتدای سال ۹۷ اجرایی شوند به معنی ادامه تولید خودروهای پرتیراژی است که در صورت اجرای استانداردها امکان تولید نخواهند داشت. وی افزود: خودروسازان در برابر اجرای این استانداردها مقاومت می‌کنند و توقف اجرای استانداردها می‌تواند نتیجه مذاکرات خودروسازان باشد. خالقی در پاسخ به این پرسش که علت مقاومت خودروسازان در برابر این استانداردها چیست، گفت: اجرای این استانداردها خط تولید پرتیراژترین خودروهای داخلی را تعطیل می‌کند و این درحالیست که سرمایه‌گذاری لازم برای جایگزینی این خودروها انجام نشده است. علاوه بر این، خودروهای جدیدی که جایگزین شوند در سال‌های ابتدایی به دلیل هزینه‌های سرمایه‌ای، حاشیه سود پایین‌تری دارند و این برای خودروسازان خوشایند نیست. وی خاطرنشان کرد: شنیده‌ها حکایت از مذاکرات خودروسازان با مسئولان وزارت صنعت برای توقف اجرای استانداردها دارد و توجیهی که خودروسازان دارند این است که علاوه بر زیان انباشته‌ای که دارند قیمت ارز هم بالا رفته و در این شرایط اگر تولید خودروهای پرتیراژ متوقف شود آنها نمی‌توانند خط تولید جدید خودروی جدیدی با تیراژ قابل قبول راه‌اندازی کنند و بازار خودرو با کمبود شدید عرضه مواجه خواهد شد. در این حالت دولت وادار به پایین آوردن تعرفه واردات می‌شود و صنعت خودروی داخلی که متکی به تعرفه بالای واردات است در معرض نابودی کامل قرار می‌گیرد. شایان ذکر است مدتی پیش احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با «کسب وکار» اجرای استانداردهای جدید خودرویی را موجب افزایش قیمت تمام شده خودروهای داخلی دانست و گفت: اجرای این استانداردها ناگزیر است و صنعت خودرو بالاخره باید با این چالش روبه‌رو شود.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.