صفحه اصلی / انتقال تورم ارزی به بازار مسکن

انتقال تورم ارزی به بازار مسکن

مجتبی کاوه
بازار مسکن مدتی پیش از نوسانات ارزی اخیر، برخی نشانه‌ها از افزایش قیمت را بروز داده بود و افزایش معاملات خصوصاً در واحدهای متراژپایین نیز نشان‌دهنده تحرک این بازار بود. به گزارش کسب و کار نیوز وضعیت جدیدی که اکنون در بازار مسکن دیده می‌شود تغییر قیمت فایل‌هایی است که با قیمت‌های ۲۰ تا ۴۰ درصد کمتر، مدت‌ها در انتظار مشتری بودند، اما اکنون مالکان انتظار دارند با وجود افزایش قیمت، موفق به فروش شوند. برخی فعالان بازار معتقدند قیمت مسکن از مدتی پیش در کانال صعودی قرار گرفته و اکنون با جهش قیمت ارز روند افزایش قیمت مسکن تشدید خواهد شد. برخی دیگر با این عقیده موافق نیستند، اما هرچه به روزهای پایان سال نزدیک می‌شویم تعداد طرفداران نظریه ثبات قیمت مسکن در سال آینده کم می‌شود.
عبور تورم بخش مسکن از تورم کلی اقتصاد در سال ۹۷
رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزایش قیمت مسکن را تا حد کنترل‌شده اتفاق بدی برای اقتصاد ایران قلمداد نمی‌کند و در این باره به «کسب‌وکار» می‌گوید: برخی افراد تحلیل‌هایی ارائه می‌کنند که گویی اگر قیمت مسکن حتی به صورت کنترل‌شده افزایش یابد، افق اقتصادی کشور زیر و زبر می‌شود. مصطفی قلی‌خسروی افزود: افزایش قیمت در سطحی که سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن را اقتصادی و توجیه‌پذیر کند نه تنها هیچ معضلی برای اقتصاد ایجاد نمی‌کند، بلکه رونق را در زنجیره تولید و صنعت کشور به ارمغان می‌آورد. وی تصریح کرد: بازار مسکن شاید از بازار ارز تاثیر‌پذیری مستقیم نداشته باشد – گرچه در برخی اقلام اساسی مانند آهن و سیمان این تأثیر مستقیم است – ولی نمی‌توان تأثیر غیرمستقیم بازار ارز بر بازار مسکن را انکار کرد، بر این اساس عبور تورم مسکن از تورم کلی اقتصاد در سال آینده قابل پیش‌بینیاست.
سیاست پولی دولت؛ تعیین‌کننده مسیر نقدینگی به سوی بانک‌ها یا بازار مسکن
یک کارشناس بازار مسکن نیز معتقد است اثر روانی افزایش نرخ ارز بر بازار مسکن موجب شکل‌گیری موج افزایش قیمت در این بازار خواهد شد. بهزاد احمدی در این باره به «کسب‌وکار» می‌گوید: نکته اصلی در بازار مسکن این است که افزایش قیمت در این بازار برخلاف دوره‌های گذشته یکسان و یکپارچه نخواهد بود، بلکه به احتمال فراوان تورم قیمت واحدهای پرتقاضا – متراژ پایین – از تورم اقتصاد پیشی خواهد گرفت ولی واحدهای بالای ۱۰۰ متر افزایش در حد تورم را تجربه خواهند کرد. وی با بیان اینکه دولت سیاست بازگشت نقدینگی به بانک‌ها را درپیش گرفته است، افزود: این سیاست می‌تواند مسیر نقدینگی را از بازار ارز و مسکن به بازارپول منحرف کند، اما نکته اینجاست که بانک‌ها هم در سنوات گذشته وقتی موفق به جذب نقدینگی شدند بیشترین سرمایه‌گذاری را در بخش مسکن انجام دادند. این رویه می‌تواند اکنون هم تکرارشود.
کاهش قدرت خرید متقاضیان واقعی مسکن
احمدی با بیان اینکه تأثیر افزایش قیمت ارز بر بازار مسکن از نوع غیرمستقیم و هیجانی است، افزود: پاسخ به این هیجان در بازار شکل می‌گیرد به این معنی که اکنون مالکان فایل‌های فروش را ۲۰ تا ۴۰ درصد بالاتر از قبل به خریداران عرضه می‌کنند، اما تعداد معاملات هنوز در سطحی نیست که بتوان گفت خریداران به این گرانی صحه گذاشته‌اند. وی افزود: شرایط متقاضیان واقعی مسکن یعنی کسانی که مسکن را به عنوان سرپناه می‌خرند تغییر خاصی نکرده است و حتی با گرانی ارز قدرت خرید آنها کمتر می‌شود. بنابراین تنها محرکی که می‌تواند قیمت مسکن را از قیمت ارز متأثر کند، متقاضیان سرمایه‌ای مسکن هستند. وی خاطرنشان کرد: اگر متقاضیان سرمایه‌ای به جای بازار ارز و بازار پول، نقدینگی خود را وارد بازار مسکن کنند در واقع تورم بازار ارز به بازار مسکن منتقل شده است و در این صورت شاهد جهش قیمت مسکن خواهیم بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.