صفحه اصلی / ارزان‌سازی اسکان مسافران نوروزی

ارزان‌سازی اسکان مسافران نوروزی

شایلی قرایی
با نزدیک شدن به ایام پایانی سال موج جدیدی از مسافرت‌ها در کشور آغاز خواهد شد و در این بین مهم‌ترین مساله یا بهتر بگوییم نیازی که احساس می‌شود، اقامت مسافران و اسکان به‌موقع و مناسب آنهاست. به گزارش کسب و کار نیوز با توجه به اینکه هتل‌ها یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت گردشگری و موجب رونق آن هستند، ضرورت توسعه و افزایش امکانات آنها احساس می‌شود. امروز یکی از مشکلات اصلی استان‌ها مساله بیکاری جوانان است. حال آنکه براساس مطالعات انجام‌شده به ازای هر ۶ نفر گردشگر خارجی که وارد کشور شود، یک شغل و به ازای هر ۲۵ گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می‌شود که همین امر ضرورت توجه به مبحث هتلداری و ورود گردشگر را دوچندان می‌‌کند. امروزه مساله احداث هتل به امری فرابخشی تبدیل شده و نیازمند انسجام تمام دستگاه‌های مربوطه است. شمار کشورهایی که تلاش دارند با فعال کردن ظرفیت‌های گردشگری خارجی در تنوع‌پذیری منابع درآمدی و گسترش تعاملات فرهنگی پیشتاز باشند، مرتباً رو به فزونی است، چراکه گردشگری ماهیت کالای تجملی با کشش درآمدی بالا را دارد. کارشناسان بر این باورند که یکی از راهکارهای افزایش ماندگاری مسافر احداث اماکن اقامتی ارزان‌قیمت است. با توجه به اینکه همه مسافران به دلیل مشکلات معیشتی توانایی اقامت در هتل‌ها را ندارند، می‌توان با ساخت اماکن اقامتی ارزان‌قیمت زمینه اسکان آنها را نیز فراهم کرد تا دیگر شاهد نصب چادر در شهرها نباشیم. همچنین باید در زمینه ساخت هتل، مسافرخانه، حمل‌ونقل، تغذیه و سایر امکانات اولیه ارزان‌قیمت از سوی دولت سرمایه‌گذاری لازم انجام شود. ایجاد مراکز اقامتی ارزان‌قیمت سال‌هاست که مورد تاکید قرار گرفته، اما از سوی مسئولان هیچ اقدام قابل قبولی در این زمینه انجام نگرفته است. ایجاد مراکز اقامتی ارزان‌قیمت با شرایط مطلوب و امکانات همه‌جانبه باید مورد توجه جدی باشد. در حال حاضر زیرساخت‌های زیارتی و گردشگری در کشور به صورت اصولی و کامل نیست و هنوز در این رابطه دچار ضعف جدی هستیم. بنابراین با توجه ویژه از سوی دولت و مجلس نسبت به تخصیص اعتبار باید امسال مسئولان در این زمینه برنامه‌ریزی مدون و مشخصی را داشته باشند.
۴۰ درصد تخفیف نوروزی در هتل‌های استان تهران
محمدعلی فرخ‌مهر، رئیس اتحادیه هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌های تهران

تعطیلات نوروز فرصتی مناسب است تا گردشگری کشور تقویت شود و در این راستا ضرورت دارد سازمان‌ها و شرکت‌های ذی‌ربط تدابیر و تسهیلاتی را برای مسافران در این ایام در نظر بگیرند تا به رونق گردشگری هرچه بیشتر کمک شود. به طور کلی نوروز ۹۷ برای گردشگران پایتخت، نوروزی متفاوت خواهد بود، به این دلیل که تمامی نهادها تصمیم دارند نشاطی مضاعف در جامعه ایجاد کنند. بنابراین تسهیلات ویژه اقامتی و سیاحتی نه تنها در تهران، بلکه در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
ازاین‌رو و به این دلیل که استان تهران در ایام نوروز مقصد گردشگری تعداد زیادی از هموطنان و گردشگران خارجی است، با هماهنگی تمامی اماکن اقامتی تدابیر ویژه‌ای برای ایام نوروز ۹۷ در نظر گرفته شده است. در ایام نوروز ۹۷ نه تنها افزایش قیمتی در هتل‌های استان تهران نداریم، بلکه برای گردشگران نوروزی این استان ۴۰ درصد تخفیف نوروزی هم در نظر داریم.
تخفیف‌های مذکور از ۲۸ اسفندماه سال جاری تا ۱۳ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ برای مسافران نوروزی تهران در نظر گرفته شده که از سوی مراکز اقامتی به آنها ارائه می‌شود. به همین دلیل مسافران نوروزی تهران می‌توانند از هم‌اکنون با رزرو محل اقامتی خود از این امکانات بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه بازار هتل‌ها در جذب مسافر در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد، بنابراین آنها اکنون اقدام به افزایش قیمت نکرده‌اند، بلکه تنها به دنبال اداره هتل، پرسنل و برطرف شدن هزینه‌های جاری هستند، همچنین هتلداران به دلیل شرایط وخیم این بازار اقدام به جذب مسافر با ۴۰ درصد تخفیف از قیمت مصوب کردند.
البته در مهر ماه مصوبه افزایش ۱۰ درصدی قیمت را به هتل‌ها ارائه کردیم، اما هتلداران به دلیل کمبود مسافر تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکردند و با همان نرخ سال گذشته اقدام به ارائه خدمات به مشتریان کردند، چراکه در صورت افزایش قیمت، مالیات پرداختی آنها با افزایش همراه می‌شود. زمانی که مسافران قدرت خرید و پرداخت هزینه‌ها را ندارند، بنابراین هتلداران اقدام به افزایش قیمت نخواهند کرد.
هتل‌های ساخته‌شده بیشتر برای مسافران خارجی پیش‌بینی شده است، اما متأسفانه با توجه به واحدهای غیرمجاز و خانه‌های استیجاری، مهمانان خارجی هم کمتر هتل‌ها را انتخاب می‌کنند و حضور آنها در هتل‌ها کم‌رنگ‌تر شده است. در استان تهران برای عید نوروز علاوه بر اینکه اقدام به افزایش قیمت نکرده‌ایم، بلکه مسافران داخلی و خارجی در تهران قادر به دریافت تخفیف ۴۰ درصدی از نرخ مصوب خواهند بود. همچنین جشنواره‌ها، تورهای یک روزه، گشت‌های محلی، فروش ویژه غذا و همچنین برنامه‌های زنده در میادین شهر تدارک دیده شده است که از سوی نهادهای مربوطه به زودی اعلام خواهد شد.
ارزان‌سازی برای استقبال مسافران از هتل‌ها
ابراهیم اصلی، هتلدار

با توجه به اینکه تعطیلات نوروز را در پیش‌رو داریم و مسافرت‌ها افزایش خواهد یافت، بنابراین هتل‌ها می‌توانند یک سال رکود که درگیر آن بودند را جبران کنند. به همین منظور و به دلیل افزایش خانه‌های مسافر و همچنین خانه‌های مبله و استیجاری که به دلیل ارزان بودن نسبت به هتل‌ها به رقیبان جدی آنها تبدیل شده‌اند، تصمیم گرفته شده تا با ارائه تخفیف‌های نوروزی و برای تسهیل شرایط اسکان مسافران و همچنین برای استقبال از هتل‌ها ارزان‌سازی را در دستور کار هتل‌ها قرار دهیم.
به طور کلی باید زمینه رقابت در این بخش فراهم شود و ارزان‌سازی اقامت در دستور کار قرار بگیرد. ساخت هتل‌های ارزان‌قیمت با سرویس‌دهی مناسب در کنار هتل‌های خوب و چند ستاره در کشور به ویژه در کلان‌شهرها ضرورت دارد. به عبارت بهتر، باید امکانات به گونه‌ای فراهم شود که تمام گروه‌ها و اقشار مردم بتوانند از امکانات گردشگری استفاده کنند تا این امکانات محدود به گروه خاصی نشود.
 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.