صفحه اصلی / بازار در انتظار تخم مرغ وارداتی

بازار در انتظار تخم مرغ وارداتی

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز دولت هشدارهای کارشناسان را نشنیده گرفت، خسارت مرغداران آسیب دیده از آنفولانزای پرندگان را پرداخت نکرد، یک پنجم و به روایتی یک چهارم از گله های مرغ تخم گذار کشور بر اثر اپیدمی آنفولانزا از بین رفت و حالا با کاهش تولید و افزایش قیمت، راهی جز واردات باقی نمانده است. آیا واردات می تواند تعادل را به بازار این محصول پرتقاضا باز گرداند؟ فعالان بازار در این مورد خوش بین نیستند و می گویند تعلل وزارت کشاورزی در ارائه مجوز واردات، بازار را در مقطعی که با افزایش تقاضای فصلی هم روبرو هستیم با کمبود روبرو کرده و با این اوصاف تخم مرغ وارداتی حکم نوشداروی بعد از مرگ سهراب را دارد.
پیشنهاد واردات تخم مرغ در پایان آذرماه به هیات دولت رفت 
 هیات وزیران در مصوبه‌ای، واردات تخم مرغ را آزاد و تعرفه واردات تخم‌مرغ خوراکی را به میزان ۵ درصد تعیین کرده است؛ بر این اساس مهلت ثبت سفارش برای واردات این کالا با تعرفه ۵ درصدی، حداکثر ۲۹ اسفندماه سال ۹۶ معین شده است.همچنین بر اساس تصمیم هیات وزیران، مهلت ترخیص محموله‌های وارداتی تخم‌مرغ خوراکی با تعرفه ۵ درصدی، حداکثر تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۷ تعیین شده است.متن کامل مصوبه هیات وزیران به شرح زیر است:هیات وزیران در جلسه ۲۹ آذرماه ۹۶ به پیشنهاد شماره ۲۴۶۶۷/۰۳۰ وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:بندهای (۱) و (۲) تصویب نامه شماره ۵۸۶۷۱ ت ۵۴۵۵۶ ه مورخ ۱۳۹۶/۵/۱۶ به شرح زیر اصلاح می شود:
۱- حقوق ورودی تخم مرغ خوراکی به شماره تعرفه ۰۴۰۷۳۰۱۰به میزان ۵ درصد تعیین می گردد.
۲- مهلت ثبت سفارش برای واردات تخم مرغ خوراکی با تعرفه ۵ درصدی حداکثر تا تاریخ ۲۹ اسفند ۹۶ و مهلت ترخیص محموله های وارداتی تخم مرغ خوراکی با تعرفه ۵ درصدی حداکثر تا تاریخ ۳۱ فروردین ۹۷ است.
مسئولیت کاهش تولیدتخم مرغ با کیست؟
یک کارشناس بازار تخم مرغ با بیان این که دولت در ارائه مجوز واردات تخم مرغ تعلل کرد به «کسب وکار» گفت: افزایش قیمت تخم مرغ از مدتها پیش – تقریبا ازابتدای سال جاری – قابل پیش بینی بود و خصوصا وقتی از ۱ماه و نیم پیش زنگ اپیدمی مجدد آنفلوآنزا در استان های شمال غرب کشور به گوش رسید، افزایش قیمت گریزناپذیر بود. محمود خانلر با اشاره به مصوبه واردات تخم مرغ افزود: این مصوبه در شرایطی مطرح شده که بازار با کمبود تخم مرغ مواجه است و واردات نیز با وجود تعرفه ۵ درصدی چندان قیمت پایین تری از قیمت تخم مرغ داخلی ندارد و به نظر نمی رسد واردات بتواند قیمت را به صورت قابل توجه کاهش دهد. وی در پاسخ به این پرسش که تخم مرغ از چه کشورهایی قابلیت واردات به کشور را دارد، گفت: نزدیک ترین و به صرفه ترین کشورهای مبدا واردات تخم مرغ به ایران ترکیه و اوکراین هستند و واردات از کشورهای دیگر با توجه به هزینه های حمل و نقل و قیمت تمام شده، به صرفه نیست. این کارشناس با بیان این که افزایش قیمت تخم مرغ زنجیره تولید را در برخی صنایع دچار مشکل می کند، تصریح کرد: صنایع شیرینی و بیسکویت تحت تاثیر افزایش قیمت تخم مرغ قرار دارند و با این که شرکت های بزرگ صنعت غذایی تمهیداتی در این مورد داشته اند اما اگر آنفلوآنزا در استان های اصلی تولیدکننده تخم مرغ یعنی اصفهان و قم شیوع پیدا کند، این صنایع هم دچار مشکل می شوند. خانلر با انتقاد از دولت در مورد پرداخت نکردن خسارات مرغداران آسیب دیده از آنفلوآنزا در سنوات قبل خاطرنشان کرد: مسئولیت کاهش تولید تخم مرغ متوجه سازمان دامپزشکی و دولت است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.