چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / نسخه پیچی های غیرمجاز در عطاری ها

نسخه پیچی های غیرمجاز در عطاری ها

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز در این میان عطاری ها سهم قابل توجهی در ارائه این خدمات به مردم دارند که متاسفانه دیده  می شود برخی واحدهای غیرمجاز اقدام به ارائه داروها و نسخه های غیرمجاز می کنند. در همین رابطه مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو نسبت به وجود شیشه در داروهای گیاهی لاغری دست ساز در عطاری های غیرمجاز هشدار داد و گفت: تنها مکان مجاز برای عرضه داروهای گیاهی، داروخانه است. 
امیر حسین جمشیدی در خصوص مشاهده شیشه در برخی داروهای گیاهی افزود: سازمان غذا و دارو تمام داروهای گیاهی عرضه شده در مراکز معتبر را نظارت می کند ، کار میدانی انجام می دهد و این فرآورده ها را آزمایش می کند اما مساله این است که داروهای گیاهی دست ساز از سوی برخی افراد غیرکارشناس و سودجو در عطاری های غیرمجاز عرضه می شود.وی خاطرنشان کرد: فرآورده هایی دستساز گیاهی متاسفانه در برخی مراکز مانند عطاری های غیرمجاز وجود دارد و ممکن است در این فرآورده ها ، مشتقات آمفتامین (ماده محرک ) نیز وجود داشته باشد. 
مدیر کل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو تصریح کرد: آمفتامین ها عوارض زیادی دارند و یکی از عوارض جانبی آنها لاغری است اما هزار جا را خراب می کنند و در کنار آن لاغری هم ایجاد می کنند؛ مشتقات آمفتامین اصلا قابل دارو شدن نیستند.
جمشیدی گفت: در هر صورت مواردی از وجود مشتقات آمفتامین در داروهای گیاهی دستساز غیرمجاز مشاهده شده و مواردی به دادگاه معرفی شدند؛ این موارد بیشتر در مراکز غیرمجاز دیده می شود؛ مراکز مجاز ما برای ارائه داروهای گیاهی ، فقط داروخانه است و به جز داروخانه مکانی برای عرضه آنها نداریم.گفتنی است مصرف شیشه علاوه بر بروز اعتیاد، عوارض متعدد و جبران ناپذیری از جمله حالات خاص و نابهنجاری و رفتار پرخطر، افسردگی ، تخریب سیستم های عصبی و مغزی و گاهی مرگ به همراه دارد.
هم چنین سید مهدی میر غضنفری رییس کارگروه تخصصی طب سنتی اداره بهداشت و درمان ستاد کل نیروهای مسلح کشور و استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش با اشاره به بند ۱۲ سیاست های کلی نظام سلامت که در سال ۹۳ با تایید مقام معظم رهبری ابلاغ شد،بیان کرد: طبق این بند در قسمت بر ایجاد و توسعه شورای سیاستگذاری طب سنتی توسط وزارت بهداشت تاکید شده که در این بین موضوع داروسازی در این حوزه آن هم توسط داروسازان، از جمله مصوبات اصلی این شورا قرار دارد اما نه به معنای جمع شدن عطاری ها.وی درخصوص نسخه نگاری بسیاری از عطاری ها و عموما عطاری های غیر مجاز در حوزه طب گیاهی و سنتی، تصریح کرد: البته بیشتر عطاری ها می دانند که نباید چنین اقدامی انجام دهند اما در مورد برخی دیگر از آنها باید بازرسی ها و نظارت های جدی بیش از پیش افزایش پیدا کند زیرا به هیچ عنوان عطاری مکانی برای تجویز دارو یا ارائه دارو های ترکیبی نیست. 
این متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش گفت: شاید عطاری محلی برای فروش گیاهان دارویی آنهم نه به صورت نسخه ترکیبی باشد اما بر خلاف تصور عموم افراد، طب سنتی در فروش چند گیاه دارویی خلاصه نمی شود.
اتحادیه مجبور به پلمپ مکان های فروش غیرمجاز است
علیرضا رضایی قهرودی ، رئیس اتحادیه عطاران و سقط ‌فروشان 
افزایش تمایل مردم به استفاده از داروهای گیاهی به جای داروهای شیمیایی نیز بسیار اتفاق خوشایندی است. البته هنوز هم با وجود اینکه مردم استفاده از داروهای گیاهی را ترجیح داده اند سهم گیاهان دارویی در بازار بسیار اندک است که امید می رود با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی بتوان این درصد را افزایش داد چراکه ایران دارنده منابع بسیاری در زمینه گیاهان دارویی بوده حال آنکه سرانه مصرف آن بسیار پایین است. البته کشورمان در شرایط رکود قرار دارد و در این شرایط کسب و درآمد عطاری هم تحت تاثیر شرایط مختلف اقتصادی است ولی با همه این شرایط درآمد عطاری ها هم بر اساس توانمندی ها، هم بر اساس موقعیت های مکانی و سایر عوامل متفاوت است برخی از عطاری از به لحاظ شغل سنتی اجداد خود همواره مشتریان خود را دارند و ممکن است از دانش و توانمندی خود بهتر و بیشتر استفاده کنند و یا تحصیلکرده این رشته باشند و بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه کنند. در کنار اینکه شاهد هستیم تمایل مردم به داروهای گیاهی افزایش داشته است برخی افراد سودجو که اکثر آنها بدون جواز در این صنف مشغول فعالیت هستند به مشتریان خود داروهای غیرمجاز نیز پیشنهاد می کنند. به عنوان مثال داروهای لاغری و…. .
نظارت بر عطاری ‌ها و مکان‌هایی که اقدام به فروش داروهای غیرمجاز می کنند بر عهده اتحادیه است. سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت و درمان بعضا گزارش هایی از مکان های متخلف به اتحادیه ها می دهند.اتحادیه در برخورد با این فروشگاه‌های متخلف اول اخطار کتبی می دهد و چنانچه مجددا تخلف صورت گیرد اقدام به پلمپ مغازه می کند.صدور پروانه کسب برای این فروشگاه‌ها بر عهده اتحادیه است و نظارت بر فروشگاه‌ها و کسانی که تخلف می‌کنند و مجوز کسب ندارند، بر عهده اتحادیه و بازرسین شورای اتاق اصناف است.نخست اتحادیه به این مراکز اخطار می دهد تا برای دریافت مجوز کسب اقدام کنند و چنانچه این کار را نکنند، اتحادیه مجبور به پلمپ این مکان هاست.در خصوص این موارد باید اتاق اصناف قانونی اعمال کند که کسانی که مستاجر هستند، پروانه کسب برای آنها صادر نشود.در غیر این صورت بهتر است مجوز به نام کسی که سرقفلی مغازه به نام اوست صادر شود چون در بسیاری از موارد مستاجرها جا به جا و از دسترس ما خارج می شوند. کسانی که بیش از دو بار تخلف مرتکب می شوند باید مجوز آنها باطل شودو این موضوع باید به عنوان سوء  سابقه در پرونده وی ثبت شود تا اجازه فعالیت مجدد را نداشته باشد. البته لازم است اشاره شود که ما به رشد قارچ گونه کاری نداریم ولی باید بدانیم وقتی خریدار محصولی زیاد می‌شود  به تبع آن تعداد مغازه های فروشنده آن هم زیاد می‌شود و چون مردم از گیاهان دارویی استقبال می کنند تعداد فروشنده  های آنها نیز زیاد شده است.تاکید می شود که یکی از مشکلات این صنف مشکل با کسانی است مغازه ندارند و مستاجر هستند و جابجایی و نداشتن مغازه ملکی باعث می ‌شود بعضا نظارت دربرخی زمینه ها با مشکل مواجه شود. البته برای این موضوع تلاش می کنیم تا هر مغازه ای که می‌خواهد در رشته یا زمینه ای فعالیت داشته باشد باید از قبل پروانه کسب آن فراهم شده باشد تا امکان نظارت اتحادیه ها و یا سایر اتحادیه ها بر آن ممکن باشد.
نسخه پیچی های بدون آگاهی
ندا الیاسی، دکترای طب سنتی
این روزها استفاده از داروهایی که غیرمجاز اعلام شده اند و توسط برخی شبکه های تلویزیونی خارج از کشور نیز تبلیغ می شود رواج یافته است و متاسفانه به دلیل اینکه این داروها در مراکز قانونی مجوز فروش ندارند و عرضه نمی شوند در برخی مراکز غیرمجاز که شاید برخی عطاری ها که مجوز و پروانه فعالیت ندارند ارائه شود. در چند سال اخیر بسیاری از عطاری های غیرمجاز با نسخه پیچی های بدون آگاهی و فروش برخی داروها که در حوزه تخصص شان نبوده است موج بی اعتمادی را در جامعه رواج داده اند. هر چقدر تلاش می شود تا فرهنگ استفاده ار داروهای گیاهی و طب سنتی در میان مردم افزایش پیدا کند برخی افراد سودجو پیدا می شوند تا ریشه تمام تلاش ها را بخشکانند.
 

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.