صفحه اصلی / ثروت آفرینی از مسیر دانش بنیان ها

ثروت آفرینی از مسیر دانش بنیان ها

محمد جوادی قاضیانی
مراسم رونمایی از ۱۵ محصول برتر شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، روز گذشته  سوم دی ماه با حضور  محمود نیلی  احمد آبادی رئیس دانشگاه  تهران  ، عباس زارعی  رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس ، فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه  اتاق بازرگانی تهران ، مینامهرنوش عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ، جمعی از شخصیت های دانشگاهی و مدیران علمی و صنعتی کشور، سرمایه گذاران، مشاوران تخصصی، مدیران واحدهای فناور برگزار شد.در این رویداد از ۱۵ محصول برتر در حوزه های پزشکی و فناوری اطلاعات که به همت متخصصان شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، طراحی و تولید شده بودند، رونمایی شد که معیار اصلی این انتخاب شاخص های فنی معرفی شد.گفتنی است از بین ۲۵ درخواست رونمایی ارائه شده پس از داوری و ارزیابی فنی،  ۱۵ محصول برتر حائز شرایط لازم برای رونمایی تشخیص داده شد.
حرکت پارک های علم و فناوری در مسیر اقتصاد دانش بنیان
در ابتدای این مراسم رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به برنامه‌های آتی این پارک گفت: توسعه قطب‌های علمی دانشگاه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار این پارک قرار دارد.عباس زارعی‌ افزود: در کشور ما دولت با رویکرد اقتصاد مقاومتی عمل می‌کند، همانطور که در دنیا نیز اقتصاد مقاومتی نقش مهمی را  ایفا می‌کند.وی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری در کشور ایران ارتباط دهنده دولت، دانشگاه و صنعت هستند، اظهار کرد: این پارک‌ها در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان هستند و در اقتصاد دانش‌بنیان، تولید ملی و کاهش وابستگی اقتصادی به نفت دنبال می‌شود.زارعی اضافه کرد: صنعت اینترنتی و اینترنت صنعتی مبحثی است که باید در انقلاب صنعتی چهارم منتظر آن باشیم و ما در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، برای هماهنگ شدن با تحولات انقلاب صنعتی چهارم برنامه‌ریزی کرده‌ایم.رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ایجاد دانشگاه نسل سوم و کارآفرین را از دیگر رویکردهای این پارک نام برد و گفت: در این نسل از دانشگاه، دیگر دانشگاه‌ها به تولید پژوهش نمی‌پردازند، بلکه مدیریت پژوهش را مدنظر قرار می‌دهند. وی به فعالیت‌های دانش‌بنیان این پارک اشاره کرد و گفت: بیشترین درآمد این پارک از حوزه ICT  است.زارع همچنین به برنامه‌های آتی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: توسعه قطب‌های علمی دانشگاه و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله برنامه‌های آتی ما به شمار می‌رود. رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: گردش مالی شرکت های مستقر در پارک در سال ۹۶ بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که با دارایی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان توانسته‌ایم ۶۰۰ محصول را تولید کنیم. وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات در حوزه فناوری بیشترین درآمد را دارند، گفت: مهم‌ترین بخش قطب علمی در سیستم‌های حل مسئله است که بتوان به واسطه آن، فناوری را به کسب و کار تبدیل کرد. زارعی با بیان اینکه توسعه سطح فناوری در پارک به سطح "های‌تک" رسیده است، خاطر نشان کرد: ثبت اختراعات در این پارک علم و فناوری به ۵۰ مورد رسیده است.
توسعه کشور با سرمایه گذاری در دانش بنیان ها
در ادامه مراسم رئیس دانشگاه تهران  با اشاره به روز پژوهش در هفته گذشته گفت: امروز شاهد به ثمر رسیدن کارهای علمی در حوزه تجاری سازی و تجارت هستیم و اتفاقات خوبی در این زمینه در حال رخ دادن می باشد. محمود نیلی احمدآبادی افزود: در سال ۸۳ ایده پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از دانشکده فنی این دانشگاه زده شد و شاید در آن زمان پیشرفت های امروز را پیش بینی نمی کردیم. در آن زمان بیشتر به دنبال کاربردی کردن دستاورد های علمی بودیم ولی امروز  به فراتر از این نگاه دست یافته ایم. امروزه باید نگاه و برنامه های مان را متناسب با شرایط روز و آینده تغییر بدهیم. وی گفت: ما جوانه های این تغییر را می بینیم اما یک واقعیت وجود دارد و آن این است که سهم این بخش از حجم اقتصاد ملی نسبت به نگاه جهانی بسیار محدود و کم است و این مدل شرکت ها هنوز نتوانسته اند موتور محرکه کشور باشند و نرخ رشد آن ها در مقایسه با رشد جهانی بسیار کم می باشد و بازار باید متقاضی این نوع محصولات باشد. نیلی احمد آبادی افزود: از جانب ما همه سیاست های دانشگاه در جهت تعالی جامعه است و ما با حفظ کیفیت مقالات،کتاب ها و…به دنبال تبدیل دستاورد های علمی به سمت خلق ثروت و ارزش افزوده در کشور باشیم. اما بخش دیگر این ماجرا سیاست های کشور است که تمایل حرکت جدی در این بخش وجود ندارد و به این سیاست را به صورت جدی مشاهده نمی کنیم. به نظر من باید بندهایی در بودجه کشور بیاید که توجه به این حوزه جدی تر شود و بهتر است که بند هایی را قانون بودجه مبنی بر موظف بودن سرمایه گذاری شرکت ها در حوزه دانش بنیان ها داشته باشد. رییس دانشگاه تهران در پایان گفت:ما همه راه ها را امتحان کرده ایم اما تنها راه برای توسعه ما توجه به این بخش ها است.
سرمایه گذاری مبتنی بر خلق ارزش
رئیس سازمان بورس تامین مالی مناسب برای محققان جوان در بازار سرمایه را مدنظر قرار داد و گفت: در این صورت کمک شایانی به اقتصاد کشور خواهد شد. شاپور  محمدی در همایش روز فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با بیان اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت:  اقتصاد مقاومتی تاکید  بر درون زایی دارد و در ادبیات اقتصاد جهانی این مدل مورد توجه جهانیان است و بقا و پویایی یک اقتصاد مبتنی بر علم است. محمدی با بیان اینکه اقتصاد یک تئوری بسیار مهم به نام تئوری ولیو را سرلوحه فعالیت خود قرار داده است گفت: این روزها صحبت درباره خرید و فروش ارز های دیجیتالی چون بیت کوین بسیار مطرح است، اما نکته ای که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد سرمایه گذاری مبتنی بر"خلق ارزش" است. محمدی  ادامه داد:  در تمام دنیا تابلوهای بورس اصلی‌ترین روش برای ارزش گذاری است، بورس پیوند مناسبی بین علم و ثروت است و ارزش های واقعی در بازار سرمایه معامله می شود. محمدی تامین مالی مناسب برای محققان جوان در بازار سرمایه را مدنظر قرار داد و گفت: در این صورت کمک شایانی به اقتصاد کشور کرده‌ایم. البته ارزش واقعی بسیاری از این کالاهای دانش بنیان قابل قیمت گذاری نیست، اما اینکه ایده ای خریداری و تامین مالی شود فرصت مناسبی برای بازار سرمایه و شرکت های دانش بنیان است.وی توضیح داد: شرکت‌هایی که به منابع طبیعی ارزش های ملی توجه دارند و از طریق این اقدامات سود آوری به دست می آورند، به سمت فکر ناب حرکت کرده‌اند.رئیس سازمان بورس با بیان اینکه در بورس‌های دنیا ده ها هزار میلیارد دلار داد و ستد می شود گفت: معاملات پربسامد یکی از پرطرفدارترین معاملات جهان است و سرمایه گذارانی که به دنبال بازدهی خیلی خوب هستند می‌توانند در این مسیر حرکت کنند. وی در بخش پایانی به اهمیت بررسی و تحلیل شرکت‌ها و سهم ها اشاره کرد و گفت: مرورگر گوگل در سابقه قیمت گذاری خود هر سهم ۱۰۰۰ دلاری را ثبت کرده است، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این شرایط باقی بماند، همانطور که روزی مرورگر یاهو شرایط خود را از دست داد. محمدی در این باره تصریح کرد: سهامداران حتما به این نکات توجه کنند و در سرمایه‌گذاری محصولات دانش بنیان تشکیل سبد سهام را فراموش نکنند.
در ادامه مراسم و در بخش معرفی ۱۵ شرکت برگزیده از  شرکت ها ی زیر تقدیر به عمل  آمد :   
ویرا افزار آدان ، دانش مان اینترنت اشیا، آرشام ماشین فرزام ، پندار کوشک ایمن ،  پویا  فن آوران کوثر ، فنون سیم اسپید ، توسعه علوم ژئو ماتیک رهپویان  ، نیک تک فناوری ، خانه توسعه پاک ، نوتک فار ،  ایمن پرتو کار، سیستم های نهفته ایرانیان ، سبز دارو جهان ، حساب رایان ، یکان بهین .
در ادامه این مراسم جلسه پرسش و پاسخ با حضور مدیران شرکت های برگزیده برگزار شد وشرکت ها درباره مزیت های رقابتی شرکت های خود به صحبت پرداختند و پاسخگوی سوالات کارشناسان بودند. بلافاصله پس از این جلسه،پانل سرمایه گذاری و تجاری سازی فناوری با حضور مدیران و کارشناسان دولتی و خصوصی و مدیران شرکت های سرمایه گذاری برگزار شد و به صحبت در مورد سرمایه گذاری در این بخش، مخاطرات و فرصت های آن اشاره شد.
در پایان هم طی بازدید از فن بازار ،جلسات اتاق سرمایه با حضور سرمایه گذاران ،سرمایه پذیران،شتاب دهنده ها و صندوق های سرمایه گذاری جسورانه برگزار شد.
 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.