صفحه اصلی / سهم ناچیز بودجه مهارت‌آموزی

سهم ناچیز بودجه مهارت‌آموزی

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز ,با وجود تاکیدی که روی موضوع مهارت و تخصص در اشتغال کارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌شود، دولت در بودجه سهم ۱۳ درصدی را برای آموزش‌های مهارتی در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای تعیین کرده است که به گفته کارشناسان، نمی‌توان با آن به اهداف لازم به ویژه در رابطه با اشتغالزایی دست پیدا کرد. با توجه به اینکه سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در کنار نهادهای آموزشی واسطه مستقیم در ارائه مهارت‌های آموزشی و فنون تخصصی است، به گفته معاون این سازمان، این سهم کافی نیست و نمی‌تواند جوابگوی هزینه‌ای که برای مهارت‌آموزان این سازمان لازم است، باشد.معاون سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای با اشاره به هزینه ۱.۵ میلیون تومانی هر مهارت‌آموز برای کشور، سهم این سازمان از کل بودجه آموزش‌های مهارتی را فقط ۱۳ درصد اعلام کرد. 
نادر فخری، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای درباره جزئیات سهم اعتبارات سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای و مهارت‌آموزی در لایحه بودجه ۹۷ گفت: بودجه سازمان در لایحه ۹۷ نسبت به قانون بودجه ۹۶ با رشد ۱۲.۷ درصدی به حدود ۷۲۳ میلیارد تومان رسیده، اما واقعیت این است که با توجه به اهمیت مقوله مهارت‌آموزی به عنوان لازمه ورود به بازار کار، سهم اعتبارات کافی نیست. 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۷ درصد از جمعیت بیکار کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از جوانان با وجود تحصیلات دانشگاهی موفق به ورود به بازار کار نشده‌اند و در بین جمعیت بیکار قرار گرفته‌اند. 
معاون سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با اشاره به سهم ۱.۳ درصدی این سازمان از کل بودجه آموزشی کشور ادامه داد: در حالی شاهد بیکاری حدود ۳۷ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستیم که ۹۸.۶۵ درصد از بودجه آموزشی کشور در اختیار سایر دستگاه‌های آموزشی کشور قرار دارد. 
فخری سهم بودجه آموزش‌های مهارتی را ۱۰ درصد کل بودجه آموزشی کشور اعلام کرد و گفت: این ۱۰ درصد اعتبار، بودجه فصل آموزش‌های مهارتی تمام دستگاه‌های مرتبط با امور آموزش است که سهم سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای از این میزان فقط ۱۳ درصد است؛ به عبارتی ۸۷ درصد بودجه آموزش‌های مهارتی کشور بین سایر دستگاه‌ها تقسیم 
می‌شود. این در حالیست که این سازمان سالانه به حدود ۱.۵ میلیون نفر از طریق ۷۰۰ مرکز دولتی و ۱۲ هزار مرکز آزاد فنی‌وحرفه‌ای آموزش‌های مهارتیارائه می‌دهد. 
این مقام مسئول در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور با بیان اینکه در سال گذشته ۸۲۳ هزار و ۸۷۰ نفر در آموزشگاه‌های دولتی فنی‌وحرفه‌ای آموزش‌های مهارتی کسب کردند، گفت: متوسط هزینه سازمان برای هر مهارت‌آموز در سال گذشته حدود ۱.۵ میلیون تومان بود. 
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور همچنین از کاهش ۱۹.۴ درصدی بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان در لایحه بودجه ۹۷ نسبت به بودجه ۹۶ خبر داد و گفت: 
در شرایطی که بسیاری از آموزشگاه‌های دولتی همچنان با تجهیزات فرسوده و قدیمی به ارائه آموزش‌های مهارتی می‌پردازند، اما این اعتبارات کاهش قابل توجه داشته که انتظار داریم توجه بیشتری به سازمانی که وظیفه اصلی تربیت نیروی ماهر منطبق با نیاز بازار کار را دارد، شود.
 افراد ماهر کمتر بیکاری را تجربه می‌کنند
آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی در این رابطه به «کسب‌وکار» می‌گوید: با وجود حجم زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که در کشور وجود دارد و به نظر می‌رسد سهم عمده‌ای از بیکاران کشور باشند، موضوع مهارت اهمیت پیدا می‌کند. 
عامل عمده این بیکاری نیز از سوی بازار کار نبود مهارت و تخصص اعلام شده است.
 به این معنا که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یا تجربه لازم کاری را در طول تحصیل پیدا نکرده‌اند یا اینکه رشته تحصیلی آنها منطبق با تخصص‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار نبوده است. 
به همین دلیل شاهدیم افراد باتجربه و ماهر هرچند تحصیلاتی هم ندارند، در عرصه‌های شغلی موفق‌تر بودند. 
همین مهارت گاهی باعث می‌شود یک فرد درآمد آنچنان بالایی داشته باشد. برای مثال در کشور ما رشته مکانیک جزو رشته‌های با 
درآمد بالاست. شاید اگر افراد ماهر در این زمینه زیاد بودند، فرد نمی‌توانست نرخ بالایی برای درآمد خود در نظر بگیرد. بنابراین ارتباط مستقیمی بین اشتغال و مهارت وجود دارد. افراد ماهر کمتر بیکاری را تجربه می‌کنند. وقتی صحبت از فارغ‌التحصیلان بیکار می‌شود یعنی به این مقوله در دانشگاه یا توسط فرد دانشجو توجه نشده است. مهارت اشتغال را افزایش می‌دهد، اما در دانشگاه‌های ما نهادهای آموزشی لزوما مهارت ایجاد نمی‌کنند و این به برخی از سازمان‌ها مثل سازمان فنی‌وحرفه‌ای واگذار شده است.
 مشخصا تخصیص اعتبارات کافی به این منظور انگیزه این سازمان و سازمان‌های مشابه را برای افزایش درصد مهارت‌آموزی در کشور بالا می‌برد. البته به شرطی که این بودجه در سازمان‌ها به طور مستقیم صرف این امر شود نه امور حاشیه‌ای. 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.