صفحه اصلی / زیان کسب‌وکارهای خرد از آلودگی هوا

زیان کسب‌وکارهای خرد از آلودگی هوا

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز,پایتخت این روزها در میان ابری از دود انواع آلاینده‌ها گم شده و راهی برای نجات نمی‌یابد. این مشکل به یک دولت و یک جناح سیاسی باز نمی‌گردد، همه جناح‌ها و دولت‌ها در برابر این معضل شکست خورده‌اند. سیاست‌گذاری‌هایی که طی سه دهه گذشته برای رفع مشکل آلودگی هوای تهران انجام شده، بی‌نتیجه بوده است و هیچ مقام مسئولی نمی‌تواند خلاف این امر، ادعایی کند. متمرکز شدن بر زیان اقتصادی یک قشر یا یک گروه از صاحبان مشاغل در این گزارش نه به این علت است که اقشار و گروه‌های دیگر در معرض خسارت نیستند یا این معضل ابعاد فاجعه‌بار دیگری ندارد، بلکه تنها به این علت است که به خسارت‌های این گروه کمتر پرداخته شده وگرنه بر همه روشن است که از معضل پیچیده آلودگی هوای تهران در ابعاد گوناگون آن بارها و بارها به تفصیل سخن رفته و چیزی تغییر نکرده است. 
 
شادی بچه‌ها؛ غم رانندگان سرویس مدارس و مسافرکش‌ها
آلودگی هوا در حالی مدارس تهران را به تعطیلی کشانده که این اتفاق به معنی راکد شدن کسب‌وکار رانندگان سرویس مدارس است. یک راننده سرویس مدارس در این باره به «کسب‌وکار» می‌گوید: اکثر بچه‌ها از تعطیلی مدرسه خوشحالند – که این موضوع خود نشان‌دهنده جو نامطلوب فضاهای آموزشی کشور است – اما هر روزی که مدارس تعطیل می‌شود به معنی کاهش درآمد ماهانه رانندگان سرویس مدارس است. وی می‌افزاید: این افراد اغلب زنان سرپرست خانوار یا کارگران اخراج‌شده از مشاغل دیگر هستند که برای امرار معاش به این حرفه روی آورده‌اند و تعطیلی مدارس غم‌انگیزترین خبر برای آنهاست، مضافا اینکه آلودگی هوا تردد مسافر در شهر را تقریبا ۴۰ درصد کاهش داده و این افراد که در ساعت‌های غیرسرویس اغلب مسافرکش هستند، از این نظر هم با ضرر
 مواجه‌اند. 
بازار تهران؛ خلوت‌تر از همیشه
یکی از نقاطی که می‌توان به وضوح اثر آلودگی هوا را در آن حس کرد، بازار سنتی تهران است و کسبه عمده‌فروش این بازار از بی‌رغبتی مشتریان به حضور و معامله در روزهای اخیر خبر می‌دهند. یکی از عمده‌فروشان پوشاک در این باره به «کسب‌وکار» می‌گوید: بیشتر مشتریان ما شهرستانی هستند و ماهانه یک بار برای سفارش کالا به بازار مراجعه می‌کنند، اما با وضعیت هوای تهران هیچ‌کدام از آنها برای سفارش مراجعه نکرده‌اند. مشتریانی هم که برای خرید از تک‌فروشی‌ها مراجعه می‌کردند این روزها به بازار نمی‌آیند. در واقع ما بازاری‌ها در روزهایی که آلودگی هوا شدید است، به جای کاسبی، دورهمی داریم. صبح می‌آییم کرکره‌ها را بالا می‌دهیم و سهمیه خود را از سرب و دود استنشاق می‌کنیم و گپی می‌زنیم، عصر هم می‌رویم منزل. 
 
نسبت مستقیم آلودگی هوا با دخل‌های خالی اصناف 
تقریبا تمام اصناف با آلودگی هوا و نیامدن مشتریان برای خرید، متضرر می‌شوند. حتی میوه‌فروشان و خواربارفروشان هم به خبرنگار «کسب‌وکار» گفتند فروش آنها نسبت به روزهای عادی ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است. یک خواربارفروش با بیان اینکه سرویس ارسال رایگان کالا هم نتوانسته کمک چندانی به ما کند، به «کسب‌وکار» می‌گوید: تعداد بسیار کمی از مشتریان هستند که خرید مایحتاج‌شان را از طریق سرویس ارسال کالا از فروشگاه‌های حقیقی یا به صورت آنلاین از فروشگاه‌های مجازی انجام می‌دهند، بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند خرید را حضوری انجام دهند و نکته‌ای که جالب توجه است اینکه در روزهای این‌چنینی حتی مشتری وقتی به در مغازه می‌آید هم خرید چندانی نمی‌کند. البته خود ما هم کاسبی را در این روزها جدی نمی‌گیریم و اگر هر روز ساعت ۷ در مغازه را باز می‌کنیم، در روزهایی که هوا آلوده است مغازه یک ساعت دیرتر باز می‌شود. دخل بیشتر همکاران ما در روزهایی که آلودگی هوا شدت می‌گیرد، خالی است. از وی می‌پرسم کاسبی هم هست که هوای آلوده کسب‌وکارش را سکه کند؟ می‌گوید: بله، دکترها.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.