صفحه اصلی / سرکیسه کردن مشتریان خودرو

سرکیسه کردن مشتریان خودرو

شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز، دلالی و واسطه‌گری در بازارهای مختلف موجب شده است تا اصناف در کنار رکود حاکم بر بازار با مشکلات بیشتری روبه‌رو شوند. در بازار خودرو نیز همواره اخبار و شایعات داغ است و گاهی افزایش قیمت خودروها و گاهی رونق کلاهبرداری و دلالی در بازار تیتر اخبار می‌شود. در این رابطه امید فروردین‌پور، یکی از فعالان حوزه خریدوفروش خودرو در غرب استان تهران با اشاره به مستمسک قرار دادن برخی از ترفندها از سوی دلالان و واسطه‌ها در بازار خودرو برای خرید یا فروش خودرو به حداقل یا حداکثر قیمت، گفت: در صورت ناآشنایی به ظرایف بازار خودرو، احتمال متضرر شدن در بازار مذکور بسیار بالا خواهد بود و این نکته‌ای است که خریداران یا فروشندگان خودرو باید آن را با دقت بسیار، مد نظر قرار دهند. وی افزود: یکی از مواردی که خریداران خودرو باید به آن توجه کنند به تعداد بنچاق‌های اتومبیل معطوف می‌شود و هر آنچه بر تعدد و تکثر این بنچاق‌ها افزوده شود، باید وسواس بیشتری در خرید خودرو به خرج داده شود. فروردین‌پور تصریح کرد: تعدد بنچاق‌ها به معنای دست به دست شدن بالا و بسیار خودرو است و در ارتباط با چنین خودروهایی، بنچاق می‌تواند به دلیل ایراد خودرو و عدم تمایل مالکان و صاحبان آن برای نگهداری و استفاده از آن باشد. این فعال در حوزه خرید و فروش خودرو گفت: نکته بعدی به تصادفاتی که خودرو پیش از خرید و فروش داشته، بازمی‌گردد و این نکته‌ای است که از سوی بسیاری از دلالان به عنوان دستاویزی برای سوءاستفاده قرار می‌گیرد. 
وی افزود: به هر ترتیب، عدم وجود تصادف برای یک خودرو، مزیت ویژه و قابل توجهی است، اما گاهی شاهدیم برخی تصادفات کوچک، بهانه‌ای می‌شود تا برخی دلالان و واسطه‌ها افت قیمت بسیاری را برای فروشنده در نظر بگیرند و به واقع دلال‌ها در نظر دارند سود خود را با افزایش افت قیمت خودرو از فروشنده بالا ببرند. فروردین‌پور گفت: این موضوع در ارتباط با خریدار نیز مصداق پیدا می‌کند و خریداران باید به این نکته توجه کنند که خودرو تصادف شدید را در گذشته تجربه نکرده باشد زیرا گاهی پس از تصادفات، خودرو به اصطلاح خوب جمع می‌شود و در ظاهر و برای عوام این موضوع قابل تشخیص نیست، اما هنگام فروش به عاملی برای زیان و خسارت بسیار تبدیل می‌شود. وی در خاتمه یادآور شد: نکته بعدی به انصاف و سلامت کاری فرد بازمی‌گردد و در صورت شناسایی افراد منصف و مراجعه به آنها برای خرید یا فروش خودرو، به تبع ضریب متحمل شدن ضرر و زیان به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و این موضوعی است که باید با دقت نظر بسیار مورد توجه قرار گیرد. 
افزایش شکایات در ارتباط با برخی از بازارهای خرید خودرو 
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل
مشکلات مهمی در بازار خودرو وجود دارد که باید برای رفع آن چاره‌ای اصولی داشت. یکی از این مشکلات زمزمه‌ها و اخبار مربوط به افزایش قیمت خودروهاست. این در حالیست که افزایش قیمت‌ها با توجه به رکود حاکم بر بازار غیرمنطقی است و نتیجه‌ای جز تشدید رکود بازار نخواهد داشت. البته افزایش قیمت خودرو تا حدی قابل قبول است و افزایش غیرمنطقی محصولات، مشتری را از خرید منصرف می‌‌کند. همچنین از طرف دیگر مشکل بزرگ بازار خودرو دلالان هستند. دلالی و واسطه‌گری در بازار خودرو زمانی رخ می‌دهد که شخصی از خرید خودرو سودی نصیبش شود. این در حالیست که این موضوع هم‌اکنون انتقاد اصلی فعالان بازار خودرو از شرکت‌های خودروساز است. 
در موارد متعدد شاهدیم که عده‌ای حتی از شهرستان راهی تهران می‌شوند تا در این بازارها نقل و انتقالات خودرو را انجام دهند، اما مدتی است مرسوم شده که پس از آنکه یک خریدار تقلبی نسبت به خرید خودرویی اقدام می‌کند خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود و در روزهای پس از آن به هنگام ثبت سند در محضر عده‌ای حاضر می‌شوند و اینگونه عنوان می‌کنند که خودروی مربوطه دارای مشکلات متعدد بوده و به عنوان مثال رنگ‌ شده یا چپ شده است. پس از این اتفاق، خریدار تقلبی از خرید خودرو منصرف می‌شود و دلالان بازار اینگونه عنوان می‌کنند که حاضرند خودرو را چند میلیون زیر قیمت خریداری کنند. اکنون شکایات صورت‌گرفته در ارتباط با برخی از بازارهای خرید خودرو بسیار زیاد است و در این بازارها بارها ماشین‌های تصادفی، دو تکه یا رنگ‌دار به فروش می‌رسند و خودروهایی که تصادف شدید داشته‌اند و به عنوان مثال سقف یا موتور آنها تعویض شده بدون اطلاع‌رسانی و با قیمت خودروی سالم به فروش می‌رسند. از سوی دیگر کارشناسی جامع و مطمئنی در برخی بازارها صورت نمی‌گیرد، در حالی که به هنگام خرید خودرو از نمایشگاه‌های اتومبیل فرد می‌تواند برای چند ساعت خودرو را از نمایشگاه خارج کرده و آن را به کارشناسان مورد اعتماد خود یا نمایندگی‌های مجاز کارخانه نشان دهد و پس از آن در صورت بروز هرگونه مشکل، نمایشگاه مربوطه در محل خود برقرار بوده و امکان پیگیری موضوع وجود دارد، در حالی که در بازارهای فروش خودرو پس از خرید، فرد دیگر به هیچ عنوان به فروشنده واقعی دسترسی ندارد و نمی‌تواند ادعای خسارت کند. 
دلال‌هایی در سطح بازار به صورت زیرپوستی فعالیت می‌کنند
علی‌اکبر خزایی، فعال بازار خودرو
متاسفانه چند سال است که در بازار خودرو دلال‌بازی و واسطه‌گری باب شده است. البته فعالیت این اشخاص فعالیت نمایشگاه‌داران و اشخاصی که دارای پروانه مجاز خرید و فروش هستند را تحت‌تاثیر قرار داده است. هرچند میان افراد و گروه‌هایی که به صورت قانونمند اقدام به خرید و فروش خودرو کرده و عوارض و مالیات این کسب‌وکار را پرداخت می‌کنند با دلال‌هایی که در سطح بازار به صورت زیرپوستی به این فعالیت مشغول هستند، تفاوت زیادی وجود دارد. 
یکی از دلایل دلال‌بازی و واسطه‌گری در ایران به عمر بالای خودرو در کشور معطوف می‌شود که از میانگین جهانی بسیار بالاتر است. در کشورها و جوامع پیشرفته، عموما عمر خودرو 5 سال است، اما متاسفانه در ایران به این اصل و قاعده توجه چندانی نمی‌شود و همین پدیده باعث به وجود آمدن حلقه‌های واسطه‌گری و دلالی در بازار خودرو می‌شود. 
البته باید به موضوع قدرت خرید مردم و معذوریاتی که در این ارتباط وجود دارد نیز توجه شود زیرا به هر ترتیب در شرایطی که توان خرید خودروی صفر کیلومتر برای بسیاری از افراد و خانوارها هر 5 سال یک‌بار وجود ندارد، چنین انتظارتی راه به جایی نمی‌برد و در نتیجه شاهد وجود و گسترش دلال‌بازی در بازار مذکور خواهیم بود که البته با در نظر گرفتن پیامدهای زیست‌محیطی این عارضه، بیش از پیش به خسارات این نقیصه پی خواهیم برد. 
 

 

همچنین مطالعه کنید:

عناب

عناب؛ سازگار فوق العاده با شرایط سخت محیطی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,سکینه کهنسال واجارگاه گفت: عناب از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *