صفحه اصلی / افزایش نجومی قیمت بیت کوین

افزایش نجومی قیمت بیت کوین

ثمانه نادری
به گزارش کسب و کار نیوز، بیت‌کوین یا به تعریف دیگر ارز و پول دیجیتالی که مهم‌ترین کار آن حذف واسطه‌هاست، از جمله ابزارهای درآمدزایی برای کسانی است که خیال پول‌های کلان را در سر دارند، اما از آنجایی که این شبکه مجازی هنوز چندان گسترده نشده است و ریسک بالایی دارد به گفته کارشناسان، چندان نمی‌توان به سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین‌ها امیدوار بود. ضمن آنکه بیت‌کوین برای خیلی‌ها ماهیت ناآشنایی دارد و زیرساخت‌های آن در کشور هنوز آماده نشده است.
طبق بررسی‌های موجود کسانی که قصد درآمدزایی یا سرمایه‌گذاری با استفاده از بیت‌کوین را دارند باید ریسک‌های آن که شامل اعمال محدودیت‌هایی از سوی دولت، نوسانات قیمتی و همچنین فعالیت‌های غیرقانونی به دلیل نبود نظارت است را بپذیرند. در غیر این صورت باید منتظر افت شدید سرمایه خود یا از دست رفتن آن نیز باشند. اگرچه هنوز قانون جامعی درباره بیت‌کوین‌ها از سوی نهادهای بالادستی چون بانک مرکزی صادر نشده یا درباره قانونی بودن یا نبودن آن اظهارنظری نشده است، اما مسئولان بانک مرکزی نسبت به نوسانات شدید بیت‌کوین با بیان اینکه این ارز را به رسمیت نمی‌شناسند، هشدار داده‌اند. به طور کلی بیت‌کوین‌ها معمولا برای تسویه یا نقل و انتقالاتی که انجام آن با ارزهای موجود دشوار است، مورد استفاده قرار می‌گیرند و سرمایه‌گذاری روی آنها معمولا چندان مورد توجه نیست.
همچنین طی روزهای اخیر قیمت بیت کوین با جهش نجومی رو به رو بوده است. طبق اعلام وب‌سایت صنعت پول دیجیتال، ، قیمت بیت‌کوین  روز یکشنبه از مرز ۹۴۰۰ دلار  عبور کرد و تنها چند ساعت بعد و در بامداد روز دوشنبه به رکورد همیشگی ۹۷۱۹ دلار رسید سپس اندکی از سود خود را از دست داد و در معاملات میان روزی در ساعت ۱۵:۵۹ به وقت تهران در قیمت ۹۶۹۹.۵۰ معامله شد.
سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست
کامران ندری، کارشناس اقتصادی در این خصوص به «کسب‌وکار» می‌گوید: بیت‌کوین معمولا توسط کسانی مورد استفاده است که در استفاده از ارزهای رایج محدودیت دارند یا اینکه درگیر معاملاتی هستند که در آن تسویه با ارزهای رایج دشوار است. مثلا در کشور ما به دلیل وجود تحریم و مسائلی از این دست نقل و انتقالات پولی با استفاده از ارزهای دیگر سخت می‌شود. همچنین در کشورهای دیگر نیز کسانی که درگیر فعالیت‌های غیرمجاز هستند برای دور زدن مقررات پولشویی به بیت‌کوین‌ها متوسل می‌شوند، چراکه نظارتی بر کار آنها وجود ندارد و از این طریق با مانعی برای مبادلات خود مواجه نمی‌شوند. برخی از افراد نیز از بیت‌کوین برای نوعی سرمایه‌گذاری بهره می‌گیرند که به دلیل افزایش قیمت می‌تواند سودهای زیادی برای آنها رقم بزند، اما به طور کلی این نوع سرمایه‌گذاری در کشورهای دنیا چندان متداول نیست، چراکه بیت‌کوین در دنیا از این جهت مورد استقبال قرار نمی‌گیرد، بلکه همانطور که ذکر شد اکثر مواقع برای تسویه و انجام مبادلاتی است که نقل و انتقال آن از طریق وجوه بانکی سخت باشد، اما سرمایه‌گذاری در این بخش ریسک بالایی دارد. به دلیل نوسانات قیمت گاهی قیمت‌های بیت‌کوین از ۷ هزار دلار سقوط می‌کند و گاهی هم البته جهش دارد. این نشان می‌دهد که بیت‌کوین ریسک بسیار بالایی دارد و این ریسک صرفا منحصر به نوسانات قیمت بیت‌کوین نیست، بلکه ممکن است توسط دولت‌ها به وجود آمده باشد. برای مثال زمانی که دولت‌ها مشاهده می‌کنند معاملات بیت‌کوین غیرقانونی است در آنها محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنند یا با مداخله فعالیت‌های آنها را دشوار می‌سازند. این مسائل روی بیت‌کوین‌ها اثراتی منفی‌ دارد که در کل سرمایه‌گذاری روی آن مقرون به صرفه نیست.
ضرورت تعیین‌تکلیف پول‌های مجازی
سید ضیاء الدین خرمشاهی، کارشناس حقوق اقتصادی در این باره می گوید : وضعیت نابه‌سامان بازار و نبود رونق در فعالیت‌های اقتصادی و رکود حاکم بر فعالیت‌های تجاری، الزاماتی را ایجاب می‌کند که این الزامات برای حفظ صیانت از نقدینگی و سرمایه افراد است. به تعبیر شفاف‌تر در زمان گشودگی کارها و رونق اقتصادی و گردش سریع پول و مبادلات شبه‌پول افراد قدرت خطرپذیری بیشتری داشته و اطمینان دارند در صورت ورود آسیب امکان جبران آن در زمان کوتاه فراهم است، اما هرگاه میزان درآمد کاهش پیدا کند و امید به رونق کم‌رنگ باشد افراد ناگزیر از قرار گرفتن در لاک دفاعی و کشیدن حفاظ قدرتمند دور خود می‌شوند. به تعبیر درست‌تر بی‌رونقی بازار محافظه‌کاری را به ارمغان می‌آورد. با این مقدمه در حال حاضر ورود به بازارهایی که شناخته‌شده نیستند یا تحت حمایت قانون کشور و حقوق ملی قرار ندارند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود زیرا کوچک‌ترین ریسک در این قبیل بازارها ممکن است به از دست دادن کلی سرمایه یک شخص منجر شود. درباره بیت‌کوین یک وضعیت مبهم وجود دارد که لازم است سریعا از آن ابهام‌زدایی شود و آن تعیین‌تکلیف دولت ایران با این پول مجازی است زیرا نادیده گرفتن این موضوع چشم بستن بر واقعیات است و مانع ورود علاقه‌مندان به این بازار نمی‌شود و چنانچه این بازار از طرف دستگاه‌های حکومتی شناخته‌نشده باشد، زمینه سوءاستفاده و کلاهبرداری فراهم می‌شود. پس شایسته است بانک مرکزی و دولت محترم تکلیف مردم را با این پدیده علمی مشخص کرده و مانع آسیب‌پذیری قسمتی از جامعه شود.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.