صفحه اصلی / صف‌کشی مونتاژکارها در نمایشگاه خودرو

صف‌کشی مونتاژکارها در نمایشگاه خودرو

مجتبی کاوه
به گزارش کسب و کار نیوز، استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه خودرو با وجود دوری مسافت شهرآفتاب و سردی هوا، چشمگیر است، اما صدافسوس که بازدید از این نمایشگاه حس افتخار- یا چیزی شبیه آن – را نسبت به تولیدات بومی در بازدیدکنندگان زنده نمیکند.
آنچه در نمایشگاه خودرو به چشم میزند، حضور پررنگ شرکتهای واردکننده خودرو است که طی سالهای اخیر اسم و رسمی برای خود دست و پا کردهاند و همیشه در بوق لزوم کاهش تعرفه واردات خودرو میدمند، گاهی هم از تولید مشترک و تدریجی با شرکای خارجی خبر میدهند که بیشتر شبیه شوخی است.
البته در مقابل آنها هم شبهتولیدکنندگان خودروی نیمهدولتی را در نمایشگاه داریم که دفاع از آنها برای بسیاری از اقشار مردم به معنی حمایت از تولید ملی نیست، بلکه حمایت طولانیمدت و بیثمر از یک صنعت بیمار با مدیران ضعیف است که با دخالتهای دولت، تمام اصول مدیریتی را زیر پا میگذارند و متاسفانه نمیتوان چندان هم به آنها خرده گرفت چون به هر حال از آستین دولت بیرون میآیند و زورشان هرگز به دولتی چنین مداخلهگر در اقتصاد نمیرسد. 
جای خالی خودروی واقعا داخلی در نمایشگاه
در خبرها آمده که در این نمایشگاه ۴۸ شرکت داخلی و خارجی از ۱۶ کشور جهان حضور دارند، ولی شرکتهای داخلی و به عبارت دقیقتر تولیدات واقعا داخلی، کجای این نمایشگاه هستند؟ آنچه این نمایشگاه کم دارد، رونمایی داخلیها از یک محصول مردمی و بومی است. به جای آن تا چشم کار میکند مونتاژکارهای وطنی را میبینید که طوری از محصولات مختلف وارداتی رونمایی میکنند که گویی سهمی در تولید آن دارند. برخی رونماییهای صورتگرفته در این نمایشگاه را خیلی کوتاه و مختصر مرور میکنیم تا واقعیت این نمایشگاه که در واقع جشنواره مونتاژکارهاست، بیشتر نمایان شود.
عظیم خودرو، نماینده شرکت هندی ماهیندرا هند در ایران از نخستین محصولات این شرکت برای بازار داخلی کشور در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی کرد. یکی از مسئولان ارشد این شرکت در آیین رونمایی گفته است: تلاش میکنیم در کمتر از یک سال از امضای قرارداد، فرایند تولید محصولات – ناگفته پیداست منظور از تولید البته مونتاژ است- را آغاز کنیم.
با باز شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، تعداد محدودی از خودروهای این شرکت را به صورت وارداتی به داخل کشور وارد خواهیم کرد. البته مشخص نیست منظور ایشان از واردات تعداد محدود، دقیقا چقدر است؟ شرکت آرمانموتور کویر هم به عنوان نماینده شرکت خودروسازی تایوانی لوکسژن از مدلهای U6 و U5 این شرکت در نمایشگاه خودروی تهران  رونمایی کرد.
این شرکت چند روز پیش نیز نخستین نمایشگاه و نمایندگی رسمی خود در تهران را افتتاح کرده تا در کوتاهترین زمان واردات و مونتاژ خودروهای تایوانی در ایران را آغاز کند. شرکت پاکرو سبز قشم به عنوان نماینده رسمی واردات خودروی سوناتا هیبرید از جدیدترین نسل این مدل با طراحی ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی کرد.
البته جای شکرش باقی است که این شرکت حداقل یک خودروی سبز را در کشور مونتاژ خواهد کرد. ماموتخودرو، ایرتویا، سیتروئن، چانگان و تعدادی دیگر را هم میتوان به این فهرست اضافه کرد و هر کدام از این شرکتها با رونمایی از یک یا چند مدل خودرو، بازار مونتاژ را در کشور ما گرم خواهند کرد.
مونتاژ به خودی خود بد نیست، ولی آیا مونتاژ، زنجیره قطعه سازی را هم فعال خواهد کرد و به انتقال تکنولوژی و ارتقای بومیسازی صنعت خودرو خواهد انجامید؟ تجربه نشان داده است که جواب این سوال منفی است. 
چنگ و دندان تیز چین و هند برای بازار خودروی ایران
یک کارشناس صنعت خودرو در حاشیه این بازدید در پاسخ به «کسبوکار» ارزیابی خود را درباره نمایشگاه چنین بیان میکند: نمایشگاه خودرو کمترین شباهت را به نمایشگاههایی که در سطح جهان و حتی منطقه برگزار میشود، دارد و از نظر کیفی وضعیت مطلوبی ندارد. خودروسازان بین المللی در این نمایشگاه یا حضور ندارند یا با محصولات درجه چندم خود به این نمایشگاه آمده اند.
سعید خالقیان با بیان اینکه معمولا در نمایشگاههای بینالمللی محصولات آینده را به صورت کانسپت به نمایش میگذارند، افزود: در این نمایشگاه چنین چیزی نمیبینیم و همه محصولات قبلا در کشورهای دیگر تولید انبوه شدهاند. نکته دیگر، فروش در نمایشگاه است که در کمتر نمایشگاهی در جهان فروش صورت میگیرد و نکته پایانی هم اینکه صنعت خودروی ما در این نمایشگاه عقبماندگیهای خود را به چشم میبیند.
 اگر در نمایشگاه چرخی بزنید، میبینید که چین و هند برای تسخیر بازار ایران چنگ و دندان نشان میدهند و تولیدکنندگان داخلی ما سدی در برابر آنها به شمار نمیروند. نمایشگاه خودروی تهران از ۶ آذرماه کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده است و تا ۱۰ آذرماه ادامه خواهد داشت. 
 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.