صفحه اصلی / بازار پرسود لوازم آرایشی تقلبی

بازار پرسود لوازم آرایشی تقلبی

شایلی قرایی
به گزارش کسب و کار نیوز، لوازم آرایشی و بهداشتی از آن دسته کالاهایی است که در کشور ما بسیار پرمصرف است و به همین دلیل واحدهای صنفی فروش لوازم آرایشی فعالیت پررونقی را در این حوزه تجربه میکنند. به عبارت بهتر به این دلیل که قشر جوان، بخش عمدهای از جمعیت کشور را تشکیل داده، ایران در میزان مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی در خاورمیانه در رتبه دوم قرار دارد. براساس اخبار و گزارشات منتشرشده، گردش مالی لوازم و محصولات آرایشی و بهداشتی ۲.۵ میلیارد دلار برآورد میشود که رقم بسیار قابل توجهی به نظر میرسد و به واقع این میزان از حجم عرضه و تقاضا و میل به خرید و فروش تولیدات اینچنینی از چنان جذابیتی برخوردار است که زمینه لغزش و میل به تخلف از سوی سودجویان را دوچندان خواهد کرد. رتبه بالای ایران در این زمینه بیش از پیش، اعمال نظارت دقیقتر و لحاظ کردن وسواس و حساسیت فزاینده را اجتنابناپذیر میسازد و قطعا با وجود تبعات مخرب و نامیمون محصولات آرایشی غیراستاندارد در دو حوزه اقتصاد و سلامت، در اولویت قرار گرفتن مقابله و مبارزه با قاچاق چنین اقلام و تولیداتی و البته پیادهسازی تدابیر هوشمندانه و کاربردیتر برای کنترل و مهار آن، از اولویتهایی است که نمیتوان و نباید آن را نادیده انگاشت. 
میترا الوندی یکی از فعالان حوزه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی با اشاره به ضرورت اجتناب مردم و بهویژه بانوان و دختران جامعه از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی جعلی اظهار داشت: آسیبها و تبعات این پدیده نامیمون در دو حوزه اقتصادی و سلامت قابل بررسی است که متاسفانه هر یک میتواند به تحمیل خسارات جدی منتهی شود. وی افزود: ورود اقلام آرایشی و بهداشتی از کانالها و مجاری مجاز و قانونی توأم با اخذ عوارض خواهد بود که به هر ترتیب میزان وجوه اخذشده از واردکنندگان، در چارچوب ضوابط تعریفشده میتواند بخشی از نیازهای جامعه و کشور در عرصه اقتصادی را تامین کند. 
این فعال عرصه تولید لوازم آرایشی و بهداشتی عنوان کرد: از سوی دیگر نظارت دستگاههای ذیربط در حوزه سلامت و بهداشت به مثابه فیلتری است که سره از ناسره و محصولات غیر بهداشتی را از تولیدات استاندارد مستثنا خواهد کرد و این امر صرفا در شرایطی تامین میشود که محصولات فوق بهصورت قانونی وارد کشور شوند. وی در ادامه افزود: متاسفانه سوابق گذشته نشان میدهد کمتوجهی به سلامت و استانداردهای لوازم بهداشتی و آرایشی، بعضا با تحمیل خساراتی جدی به جامعه هدف و مشتریان چنین اقلامی همراه شده که بنابر گزارشات واصله بعضا با نقص عضو و بیماریهای سخت و پیچیدهای نیز توأم شده است. 
الوندی عنوان کرد: فارغ از کیفیت پایین محصولات جعلی و تقلبی، شرایط نگهداری و نحوه حمل و نقل آن نیز از موارد حائز اهمیتی است که عدم رعایت اصول و قواعد صحیح در این بخش، کیفیت نیمبند و حداقلی محصولات اینچنینی را نیز از بین میبرد و به تبع در شرایطی که فلان محصول آرایشی، مدتها در انبارها میماند یا در سرما و یخبندان شدید و بالعکس در گرمای بسیار زیاد نگهداری میشوند، ضریب کیفی آنها تنزل پیدا خواهد کرد.
رتبه هفتم ایران در مصرف لوازم آرایشی در سطح جهان
عبدا… اسفندیاری، نایب‌رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان 
کشور ما به عنوان یک کشور مصرف‌کننده در این بازار تلقی می‌شود و رتبه هفتم را در مصرف این کالا در سطح جهان، به خود اختصاص داده است. به همین دلیل و به دلیل مصرف بالا در این حوزه میزان تولیدات جوابگوی نیاز بازار داخلی نبوده، به همین علت کشورهای تولیدکننده مادر در این صنعت، بازار ایران را به عنوان هدف برگزیده‌اند و از زوایای مختلف، تولیدات‌شان را وارد بازار می‌کنند. میزان واردات لوازم آرایشی و بهداشتی به کشور طبق آمارهای اعلامی از سازمان غذا و دارو در سال ۹۵ گویای ورود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت قانونی به کشور بوده، همچنین به همین مقدار هم تولیدات به صورت قاچاق وارد کشور شده است. 
درباره سلامت کالاهای وارداتی به کشور قطعا کالاهایی که نظارتی بر ورود آنها به کشور نبوده، تولیداتی تقلبی، غیربهداشتی، تاریخ مصرف گذشته و فاقد استانداردهای لازم بوده که این کالاها برای سلامت مردم مضر هستند که باید برای جلوگیری از ورود آن برنامه جامع و کاملی در دستور کار قرار گیرد. اقدامات زیادی در راستای جلوگیری از ورود کالای قاچاق توسط سازمان غذا و دارو و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته، به طوری که میزان ورود تولیدات قاچاق به کشور حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. 
درآمدزایی و ارزآوری کشورها از صادرات لوازم آرایشی به ایران
ندا محبیان، پژوهشگر
بازار جذاب و درآمدزای لوازم آرایشی در ایران موجب شده تا هر کشوری که دستی بر آتش در این حوزه دارد، درصدد فروش و صادرات محصولات آرایشی- بهداشتی خود به ایران باشد. بسیاری از کشورها در حال حاضر صادرکننده این کالاها به کشور هستند و از این راه درآمدزایی و ارزآوری بسیاری برای اقتصاد خود داشته‌اند. در این میان اما سهم لوازم آرایشی- بهداشتی غیراستاندارد نیز کم نیست. در بازاری که استقبال از آن زیاد باشد افرادی سودجو همواره برای فعالیت در این زمینه آمادگی دارند. متاسفانه به این دلیل که لوازم آرایشی- بهداشتی با سلامت مردم در ارتباط است، بنابراین برای واردات آن به صورت قانونی و جلوگیری از قاچاق آن باید راه‌حل‌های مناسب در نظر گرفت. 
از میان واردات لوازم آرایشی- بهداشتی غیراستاندارد سهم مسافران نیز کم نیست. یعنی آن قسمت از واردات که توسط مسافر و به صورت چمدانی وارد کشور می‌شود. البته تحقیقات جامع و دقیقی درباره میزان واردات محصولات آرایشی – بهداشتی غیراستاندارد توسط مسافران انجام نشده و البته نباید از نظر دور داشت چنین تفکیک و ارزیابی نیز بسیار سخت و دشوار بوده و این موضوع امری نیست که با یک محاسبه ساده امکان احصای آماری آن فراهم شود، اما به هر ترتیب آنچه شک و تردیدی در آن وجود ندارد، معطوف به این واقعیت تلخ می‌شود که بخش قابل توجهی از لوازم آرایشی – بهداشتی خارجی، از کانال‌های غیرقانونی وارد و عرضه می‌شوند که این پدیده موضوعی نگران‌کننده است. 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.