صفحه اصلی / استفاده از ربات پویشگر در طرح فاضلاب تهران

استفاده از ربات پویشگر در طرح فاضلاب تهران

به گزارش کسب و کار به نقل از ایرنا, 'آیدین تکلیفی' اضافه کرد: وجود برخی مشکلات در اجرای شبکه‌ جمع آوری فاضلاب، بهره گیری از روش های بازرسی دقیق و به روز را الزام آور می کند.
وی افزود: در برخی از مناطق تهران به دلیل مشکلات ترافیکی و ترددی در زمان اجرای شبکه فاضلاب، از روش حفاری میله و نقب استفاده می شود که یکی از مشکلات استفاده از این روش ریزش خاک محل حفاری به علت سستی و ناپایداری آن است.
مدیر دفتر فنی شرکت فاضلاب تهران گفت: در آن روش به علت شکل هندسی نامنظم نقب در محل های ریزشی و دسترسی نداشتن، برآورد دقیق حجم ریزش در محل حفاری عملا غیر ممکن خواهد بود.
وی افزود: برای رفع این مشکل و برآورد دقیق حجم خاک ریزشی در این حفاری ها، شرکت فاضلاب تهران طراحی و ساخت ربات پویشگر لیزری متناسب با شرایط طرح فاضلاب در تهران را به یک شرکت دانش بنیان داخلی سفارش داده است و نمونه اولیه ساخته شده است.
مدیر دفتر فنی شرکت فاضلاب تهران گفت: ساخت این ربات امسال نهایی و در طرح فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد.
تکلیفی با اشاره به قابلیت اسکن فضای داخل تونل ها و شبکه به صورت ۳۶۰ درجه در محل ریزش توسط این ربات لیزری گفت: این داده ها به ایستگاه زمینی منتقل شده و اپراتور علاوه بر کنترل حرکت ربات با دریافت داده های پویش لیزری مقاطع مختلف حجم داخلی و مکان های ریزشی را به صورت گرافیکی و سه بعدی مشاهده می کند و امکان کنترل و مدیریت فراهم می شود.
به گزارش ایرنا، اجرای طرح فاضلاب تهران همزمان با شروع عملیات لوله کشی آب در سال ۱۳۲۷ مطرح و مطالعات این طرح توسط برنامه عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۳۵۰ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۷۴ به تصویب رسید.
در مهر ماه همین سال (۱۳۷۴) فعالیت های اجرایی شروع و برحسب اهمیت طرح و حساسیت های مربوطه طرح فوق در یک مناقصه بین المللی مورد بازنگری و در نهایت در سال ۱۳۹۰ به تصویب نهایی رسید.
عملیات اجراییِ طرح فاضلاب تهران از سال ۱۳۷۴ در گستره ایی به مساحت ۷۰ هزار هکتار در مناطق بیست و دو گانه تهران و برای پوشش ۱۱ میلیون نفر جمعیت آغاز به کار کرد.
این طرح براساس اولویت های اجرایی به پنج فاز عملیاتی تقسیم شده و بر اساس برنامه حدود ۹ هزار کیلومتر احداث شبکه جمع آوری ،۷۶ کیلومتر تونل فاضلابرو و نصب بیش از ۹۰۰ هزار انشعاب فاضلاب و احداث ۲۲ واحد تصفیه خانه در پروژه اجرا خواهد شد.
حفاظت از محیط زیست، ارتقای سطح بهداشت عمومی، جلوگیری از آلودگی منابع آب زیر زمینی به عنوان بخشی از منابع تامین آب، تبدیل هزینه‌های سنگین درمان به هزینه‌های اندک پیشگیری، توسعه فضای سبز و تلطیف هوای شهر، جلوگیری از مصرف خام فاضلاب جهت آبیاری مزارع سبزی و صیفی‌جات، تبدیل آب از چرخه یکبار مصرف و مخرب به چندبار مصرف و سازنده و همچنین تزریق پسآب به آبخوان‌های اطراف تهران برای تغذیه سفره‌آب‌های زیرزمینی از مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.