صفحه اصلی / واحدهای صنعتی چگونه هزینه برق خود را کاهش دهند؟

واحدهای صنعتی چگونه هزینه برق خود را کاهش دهند؟

 راهکارهایی هم به جلوگیری از خاموشی در شبکه برق کشور کمک کنند و هم مشمول پاداش ها و تخفیف های همکاری با وزارت نیرو شوند.
به گزارش کسب و کار به نقل از ایرنا، اوج مصرف برق در تابستان پارسال به ۵۳ هزار مگاوات رسید اما اگر مصرف مدیریت نمی شد، این رقم به ۵۶ هزار مگاوات افزایش می یافت.
در چنین شرایطی، به محض اینکه مصرف از ۵۳ هزار مگاوات افزایش پیدا می کرد، وزارت نیرو مجبور می شد برای حفظ و پایداری شبکه و پرهیز از خاموشی سراسری، برق بخشی از شبکه را قطع کند.
پیش بینی ها حاکی از این است که امسال در زمان اوج مصرف با چهار هزار مگاوات کمبود تولید روبرو باشیم که برای جلوگیری خاموشیِ ناشی از تولید، باید با استفاده از روش های مختلف، مصرف اوج بار را کاهش دهیم.
در همین پیوند، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر امروز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به تشریح راهکارهایی پرداخت که واحدهای صنعتی می توانند با بکارگیری آنها، هم مصرف اوج بار و هم هزینه برق خود را کاهش دهند.
«علیرضا احمدی یزدی» گفت: برای مشترکان صنعتی، استفاده از تجهیزات دارای بازده بالا، بهره گیری از روشنایی طبیعی روز و بحث های مدیریت بار (جابجایی بار مصرفی) توصیه می شود.
به گفته وی، مشترکان صنعتی از همه تجهیزات و لوازم به صورت ۲۴ ساعته استفاده نمی کنند؛ آنها ساعت هایی را برای استراحت و خاموشی لوازم برقی در نظر می گیرند که وزارت نیرو در راهکارهای ارایه شده، از واحدهای صنعتی خواسته است مدت زمان خاموشی دستگاه ها را به ساعت های اوج بار شبکه برق منتقل کنند.
** طرح ذخیره عملیاتی
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر، نخستین روش همکاری مشترکان صنعتی به منظور کنترل بار اوج مصرف شبکه برق را « طرح ذخیره عملیاتی» ذکر کرد و گفت: مشترکان ما با شرکت های توزیع نیروی برق و برق منطقه ای قراردادی منعقد می کنند که از پانزدهم خرداد تا پانزدهم شهریور حداکثر ۲۰۰ ساعت با ما همکاری کنند و دستکم ۱۵ درصد از مصرف بار خود را کاهش دهند.
وی ادامه داد: در این طرح، هر روز تا قبل از ساعت ۱۴ بعدازظهر به مشترکان اطلاع داده می شود برای ساعت اوج بار فردا طبق قرارداد ۱۵ درصد مصرف را کاهش دهند. مشترکان بابت عقد قرارداد با صنعت برق یک پاداش آمادگی دریافت می کنند که فرمول محاسبه خاص خود را دارد.
احمدی یزدی اضافه کرد: گاهی صنعت برق به همکاری بیشتری برای کاهش مصرفی برق نیاز دارد و پس از اعلام، مشترک بار مصرفی خود را کاهش می دهد. در چنین شرایطی مشترک ‌علاوه بر پاداش آمادگی، پاداش همکاری نیز دریافت می کند.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر گفت: سه سال از آغاز اجرای طرح ذخیره عملیاتی می گذرد و امسال چهارمین سال اجرای آن است، با این روش پارسال یک هزار و ۵۰۰ مشترک صنعتی کشور با وزارت نیرو همکاری کردند و به دنبال این همکاری، نزدیک به ۵۰۰ میلیارد ریال تخفیف از صنعت برق دریافت کردند.
وی ادامه داد: این تخفیف ها با توجه به میزان مصرف و تعداد ساعت های همکاری با وزارت نیرو، متغیر است؛ این پاداش ها می تواند قابل توجه باشد؛ به عنوان نمونه پارسال حتی یک واحد صنعتی ۳۰ میلیارد ریال پاداش گرفت.
** طرح تعطیلات و تعمیرات
احمدی یزدی گفت: دومین راهکار ارایه شده به مشترکان صنعتی، همکاری در زمان تعطیلات و تعمیرات سالیانه است که امسال دوازدهمین سال اجرای این طرح را می گذرانیم؛ پارسال سه هزار و ۵۰۰ مشترک صنعتی با این طرح همکاری کردند و از محل همکاری با این طرح ۹۰۰ میلیارد ریال پاداش گرفتند.
«مشترکان در طول سال مدتی را برای تعمیر اساسی و زمان هایی را برای تعطیلات غیررسمی کارخانه در نظر می گیرند؛ وزارت نیرو در این طرح از آنها خواسته است زمانِ تعطیلات و تعمیر را به فصل تابستان منتقل کنند که هم با کاهش بار، مشکلی از مشکلات صنعت برق حل کنند و اوج مصرف کمتر اتفاق بیفتد و هم از پاداش های وزارت نیرو بهره مند شوند».
به گفته وی، همکاری مشترکان با طرح تعطیلات سه حالت دارد: در حالت نخست، واحد صنعتی اعلام می کند در پی همکاری با وزارت نیرو به صورت ۲۴ ساعته به مدت پنج روز، دستکم ۱۰ درصد بار را کاهش می دهد؛ در این صورت آن واحد صنعتی مشمول پاداش می شود.
در حالت دوم، واحد صنعتی فقط در چهار ساعت اوج بار همکاری می کند؛ اگر پنج روز مستمر در ساعت های اوج بار همکاری داشته باشد از پاداش های این طرح بهره مند می شود.
در حالت سوم، واحد صنعتی یکی از روزهای کاری بین هفته (از شنبه تا چهارشنبه ) را به انتخاب خود تعطیل می کند؛ آن واحد صنعتی می تواند به جای تعطیلی یک روز کاری بین هفته، جمعه یا پنجشنبه را روز کاری اعلام کند؛ بر اساس این طرح، اگر یک واحد صنعتی به مدت پنج هفته این طرح را اجرا کند (برای نمونه شنبه ها به مدت پنج هفته تعطیل باشد)، مشمول پاداش می شود.
** استفاده از مولدهای اضطراری
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر روش بعدی برای مدیریت مصرف واحدهای صنعتی را استفاده از مولدهای اضطراری ذکر کرد و گفت: در این روش علاوه بر مشترکان صنعتی سایر مشترکان نیز می توانند همکاری داشته باشند.
وی درباره این روش توضیح داد: برخی مشترکان مولدهای اضطراری (موتور برق) دارند که در طول سال به آنها نیاز چندانی نیست؛ با این همه باید گاهی این مولدها به طور آزمایشی روشن شود؛ از این رو، وزارت نیرو از این مشترکان خواسته است با روشن کردن مولدهای اضطراری خود در ساعت های اوج بار تابستان، به تامین برق کمک کنند.
احمدی یزدی اضافه کرد: در این طرح، شرکت توانیر نامه درخواست تامین سوخت مشترکان را با هماهنگی شرکت های توزیع و برق منطقه ای به شرکت پخش فرآورده های نفتی و شرکت ملی گاز ارسال می کند تا سوخت لازم در اختیار آنان قرار بگیرد.
وی ادامه داد: مشترکان با هماهنگی شرکت برق در ساعت های اوج مصرف مولدهای خود را در مدار می آورند و به ازای هر کیلووات ساعت برقی که خود تولید و مصرف می کنند، یک هزار و ۵۰۰ ریال از وزارت نیرو می گیرند.
همچنین وزارت نیرو ۴۰ درصد هزینه سوخت مولد (گازوییل یا گاز) را پرداخت می کند.
** طرح زمان مصرف
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توانیر چهارمین روش را که مشترکان صنعتی می توانند برای مدیریت بار با صنعت برق همکاری داشته باشند، طرح زمان مصرف (Time Of Use) اعلام کرد.
احمدی یزدی گفت: در این روش، مشترک با هماهنگی وزارت نیرو ساعت های اوج بار خود را از زمان اوج مصرف به ساعتی دیگر منتقل می کند؛ در یک حالت دیگر، مشترک در سه ماه تابستان، ساعت های اوج بار خود را- که اکنون چهار ساعت در روز تعریف می شود- به شش ساعت یا هشت ساعت تبدیل و در آن زمان ها از برق کمتری استفاده می کند؛ پس از فصل تابستان، متناسب با میزان ساعت اوج باری که مشترک در فصل تابستان افزایش داده است، در ماه های بعدی از ساعت اوج بارِ آن اشتراک کم می شود.
وی برای روشن تر شدن این روش، توضیح داد: به عنوان نمونه، در این روش ساعت اوج بار مشترک را در فصل تابستان از چهار ساعت به ۶ ساعت تغییر می دهیم و پس از فصل تابستان، ساعت اوج بار آن اشتراک را به جای چهار ساعت، ۲ ساعت در نظر می گیریم. به عبارت دیگر، نوعی تهاتر اتفاق می افتد؛ ما در تابستان ساعت اوج بار را افزایش می دهیم و پس از تابستان ساعت اوج بارِ آن اشتراک را کم می کنیم.
احمدی یزدی در پاسخ به این سوال که «چه واحدهای صنعتی می توانند از این روش استفاده کنند؟» گفت: در فصل تابستان تولید برخی کارخانه ها و کارگاه ها به سبب گرما کمتر می شود، آنها می توانند در این شرایط ساعت اوج بار خود را افزایش دهند و از برق کمتری استفاده کنند و به جای آن، در شرایط خارج از تابستان، ساعت های اوج بار خود را کاهش دهند و به این ترتیب هزینه کمتری بابت برق پرداخت کنند.
وی گفت: این طرح از پارسال برای صنایع در نظر گرفته شد؛ مذاکراتی برای تعمیم به سایر بخش ها نیز مطرح است که در صورت موافقت مدیران ارشد، امسال بتوانیم این طرح را برای سایر مشترکان اجرا کنیم.
وی تاکید کرد مشترکان صنعتی باید آمادگی خود برای همکاری در این طرح ها را به شرکت های توزیع نیروی برق و برق منطقه ای اعلام کنند و در صورت نیاز قرارداد امضا کنند.
«مشترکان نمی توانند بدون هماهنگی با شرکت های توزیع نیروی برق و برق منطقه ای مدعی تخفیف و پاداش شوند؛ مثلا نمی توانند در ماه مرداد ادعا کنند در تیرماه در کاهش بار همکاری داشته اند و انتظار پاداش داشته باشند».
وزیر نیرو چندی‌ پیش در حاشیه آیین خدمت رسانی آب و برق به روستاها، در مورد اوج مصرف برق در فصل تابستان و احتمال خاموشی گفت: با برنامه ریزی های انجام شده، ظرفیت های تولید برق افزایش یافته است و با کمک کشاورزان و صاحبان صنایع مصرف برق آنها در ساعت اوج بار کاهش پیدا می کند. همچنین، مدیریت مصرف نیز در دستور کار قرار دارد که با این سه گام، امیدواریم در زمان اوج بار (پیک مصرف) مشکلی نداشته باشیم.
حمید چیت چیان تاکید کرد در تابستان امسال، باید نزدیک به چهار هزار مگاوات از مصرف اوج بار را کاهش دهیم که این مهم فقط با کمک مردم انجام می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.