به گزارش کسب و کار نیوز، رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به ظرفیت زیرساختهای فرودگاهی کشور، گفت: از ۵۴ فرودگاه زیر مجموعه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ۱۱ فرودگاه، بینالمللی، ۳۲ فرودگاه مرز بینالمللی و الباقی به عنوان «فضای گلف» از آنها نام برده میشود.
وی افزود: زیرساخت فرودگاههای کشور به اندازهای است که اگر تعداد پروازها به ۱۵ تا ۲۰ برابر افزایش یابد، مشکلی بابت ارائه خدمات فرودگاهی به پروازها وجود ندارد؛ مگر در شرایط خاص مانند فرودگاه سیرجان که به دلیل انجام عملیات بهسازی روکش باند، پروازهای آن بسته شده است.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: متناسب با بالا رفتن میزان تقاضای پرواز، امکان افزایش ساعت کار فرودگاهها نیز وجود دارد و کارکنان بعد از ساعت اداری و حتی تا پایان روز باید به پروازها خدمات دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «موضوع افزایش پرواز و تقاضا، مرتبط با ایرلاینها و سازمان هواپیمایی کشوری است» گفت: سازمان هواپیمایی کشوری بر اساس یک چارچوبیبه شرکتها مجوز پرواز میدهد و ایرلاینهایی که هواپیمای پشتیبان ندارند مورد سختگیری از سوی این سازمان قرار میگیرند. از طرفی شرکتهای هواپیمایی معیارهای اقتصادی مانند ضریب اشغال صندلی را برای درخواست پرواز مد نظر قرار میدهند. پس اگر ضریب اشغال صندلی بیش از ۸۰ درصد باشد درخواست خود را برای انجام پرواز اعلام میکنند و نکته دیگر موضوع نرخ بلیت است.
نخجوانی در ادامه بیان کرد: به غیر از فرودگاههایی که قبلاً مصوب شدند، در مرحله مطالعاتی یا در دست ساخت قرار دارند، فرودگاه جدیدی در برنامه نیست.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به طرح توسعه فرودگاه مهرآباد تهران یادآور شد: طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، مساحت اراضی مجموعه فرودگاه مهرآباد بالغ بر ۱۸۰۰ هکتار است و زمینهای این محدوده نباید برای موارد غیر فرودگاهی استفاده شود. ساخت ترمینال ۱۰۰ هزار متر مربعی جدید نیز در داخل این محدوده و با تعامل ارگانهای نظامی ساخته میشود.
وی ارزش مجموعه فرودگاه مهرآباد تهران شامل زیرساختهای لجستیک، تعمیر و نگهداری هواپیماها، اورهال هواپیماها و آشیانهها و … را ۲۵۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد.
گفتنی است، فرودگاههایی که دارای فضای گلف هستند، تنها اطلاعات پروازی از قبیل شرایط جوی، وضعیت باند و نوع دستگاههای ناوبری مورد استفاده در فرودگاه را به اطلاع خلبان میرسانند و خلبان با توجه به شرایط موجود و با مسئولیت خود اقدام به فرود و یا برخاستن از باند فرودگاه میکند.