صفحه اصلی / اسلایدر / راه‌‌اندازی سامانه ‌کنترل میزان واردات برنج ‌
راه‌‌اندازی سامانه ‌کنترل میزان واردات برنج ‌

راه‌‌اندازی سامانه ‌کنترل میزان واردات برنج ‌

کسب و کار نیوز- طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی «وارد‌کنندگان در دی‌ماه تا سقف معینی برنج وارد می‌کنند» و کسانی که قبلا رقم بیشتری وارد کرده‌اند امکان ثبت سفارش جدید نخواهند داشت.

به گزارش کسب و کار نیوز، افزایش قیمت برنج به کیلویی ۱۴۰ هزار تومان درسال گذشته منجر به واردات بیش از ۳۰ درصدی به منظور کنترل قیمت بازار شد. حال وزارت جهاد کشاورزی روز گذشته اعلام کرده که برای کنترل واردات برنج، برای وارد‌کنندگان سقفی تعیین کرده است تا بیش از آن وارد نکنند. معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که «صدور مجوز با توجه به شاخص‌های سقف کارت بازرگانی و سابقه واردات، توسط سامانه به شکل سیستمی انجام می‌شود.»

نیما کریمی، ‌از فعالان حوزه بازرگانی با اشاره به واردات برنج در سال گذشته‌ برای کنترل بازار ‌گفت: «با واردات برنج با مجوز وزیر وقت ‌جهاد کشاورزی، قیمت برنج منطقی شد و کاهش یافت»،  نمی‌توان به چنین رفتاری برای کنترل بازار تهمت فساد و اختلاس و غیره زد و هیچ سندی برای اینکه ثابت شود چنین رفتاری فساد اقتصادی بوده است، وجود ندارد. وی افزود: در عین حال دو اشکال به واردات برنج سال گذشته وجود دارد اول آنکه ‌«واردات بیش از نیاز بود‌» همچنین «در زمان مناسب هم انجام نشد چون هم‌زمان با برداشت کشاورز داخلی بود‌».

سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد در حالی که بیشترین نیاز به واردات برنج یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است، وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد به دلیل کنترل قیمت بالای بازار برنج ، افزایش ذخایر استراتژیک و جبران کمبود تولید داخل که به دلیل خشکسالی، واردات بیش از اندازه انجام شد.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که امسال واردات متنوع می‌شود، هر وارد کننده سقفی برای واردات خواهد داشت‌ و برخی شرکت‌ها که ثبت سفارش بالاتری داشتند تا اطلاع ثانوی امکان ثبت سفارش جدید نخواهند داشت، همچنین با پیش بینی برداشت ۲.۵ میلیون تن برنج واردات امسال  به یک میلیون تن کاهش خواهد یافت.

همچنین مطالعه کنید:

شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند/ فرصت خطا نداریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.