به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «مرتضی تکمیلی» با بیان این که گردشگری در یزد به عنوان یکی از اضلاع مثلث طلایی گردشگری کشور به آنفلوانزای گردشگری دچار شده است، در این رابطه تصریح میکند: وضعیت گردشگری امروز یزد مشابه حالت فردی مبتلا به بیماری آنفلوآنزاست که در مرحله اول فقط سردرد و تب و علائم اولیه بیماری را دارد و هنوز بیماری مشخص نیست.
وی در ادامه میگوید: به نظر میرسد که گردشگری یزد نیز چنین وضعیتی دارد و مشکلاتی مانند کمبود و ضعف در زیرساختها و سایر مسائل مرتبط، صنعت گردشگری این استان را دچار مشکل کرده است ولی هنوز متوجه شدت و تاثیر نابودکنندهی این بیماری نیستیم.
وی با تاکید بر این که گردشگری کشورمان همانند چاه نفتی خاموش است، اظهار میکند: گردشگری که جزو اقتصادهای سرآمد کشور محسوب میشود، هنوز در یزد به عنوان اقتصاد دهم نیز نمیتواند مطرح شود و این در حالیست که ظرفیتهای موجود در گردشگری یزد نشان میدهد که این صنعت میتواند به عنوان اقتصاد اول و دوم این استان مورد توجه مسئولان قرار گیرد.
تکمیلی کمبود گردشگر، کمبود و ضعف در حوزه افراد آموزشدیده، کارآفرینان ضعیف، کمبود بودجه در صنعت گردشگری و ورود نکردن بخش خصوصی به این صنعت، تبلیغات سوء کشورهای خارجی علیه ایران و اسلام هراسی را از عمدهترین مشکلات گردشگری یزد برمیشمارد.
وی که مدیریت یکی از هتلهای یزد را برعهده دارد، در رابطه با مشکلات زیرساختی این صنعت نیز عنوان میکند: زیرساخت در حوزه گردشگری تنها محدود به هتلها و مراکز اقامتی نیست بلکه موضوعاتی مانند صدور بلیط، هوشمندسازی هتلها، نبودن نیمکت و حتی یک آبسردکن در بافت تاریخی، نصب دوربین و ایجاد سوپرمارکت و مواردی دیگر از جمله مشکلات عمده زیرساختی در گردشگری یزد است.
وی علاوه بر مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول، کمبود بودجه را یکی از مشکلات اساسی صنعت گردشگری در زمینه تامین زیرساختها ذکر میکند و میگوید: علاوه بر دولت، بخش خصوصی نیز با ورود به حوزه گردشگری میتواند مشکل کمبود زیرساخت و مسائل مالی مربوط به گردشگری را تا حدود زیادی مرتفع کند اما تمایل نداشتن بخش خصوصی به این حوزه مشکل دیگری است.
این فعال گردشگری در این رابطه به مشکلات اخذ مجوزهای و فرایند زمانبر آن اشاره و تصریح میکند: دریافت مجوزهایی برای بخش خصوصی در برگزاری رویدادها یا برای دریافت تسهیلات بسیار دشوار است لذا این مشکلات باعث شده تا گردشگری نتواند مورد استقبال سرمایهگذاران قرار گیرد.
وی در این باره اضافه میکند: مجوز ایجاد زیرساختهایی مانند هتلها به ویژه هتلهای چند ستاره بسیار زمانبر است و معمولاً سرمایهگذاران این بخش برای برنامهریزی و دریافت مجوزها درگیر مسائلی مانند کاغذبازی، نبود مسئولان مربوطه و نداشتن حق امضا سرپرستان و مشکلات دیگر مواجه میشوند.
تکمیلی از ضعف مشاوره به سرمایهگذاران در این حوزه با وجود ضرورت آن نیز یاد میکند و میگوید: سرمایهی سرمایهگذاران حوزه گردشگری باید به تمام حوزههای مورد نیاز بخش گردشگری سوق داده شود تا تعادل و عدالت را در توزیع زیرساختهای گردشگری شاهد باشیم که البته این وظایف بر دوش ارگانهای مجوزدهنده مانند اداره کل میراث فرهنگی است.
وی به فاصله مابین علم دانشبنیان و گردشگری به عنوان یک ضعف اساسی در استان یزد نیز اشاره و تصریح میکند: متاسفانه با وجود ادعای مسئولان استان در مورد اولویت علوم دانش بنیان و گردشگری در یزد، این دو بخش به صورت از هم مجزا فعالیت میکنند در حالی که تبادل علمی با کشورهای غرب و شرق در حوزه گردشگری و ورود مجموعههای دانشبنیان به این عرصه میتوانند دستاوردهای با ارزشی را برای گردشگری استان به همراه داشته باشد.
تکمیلی در پایان نیز با اشاره به ضعف گردشگری یزد در برگزاری رویدادها و نمایشگاههای بینالملی این بخش، خاطرنشان میکند: نیروهای متخصص صنعت گردشگری باید علاوه بر پرورش یافتن در مراکز آموزش عالی، آموزشهایی چند ساله نیز دیده باشند و رسم استاد شاگردی را هم بدانند.