بیت الله عبدالهی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه عمده مشکل بزرگراه اهر-تبریز کم کاری برخی از مسئولان ذی ربط این پروژه در سالهای گذشته بود، اظهار کرد: ۲۲ کیلومتر از بزرگراه «اهر- تبریز» همزمان با دهه فجر زیر بار ترافیک میرود؛ مقرر شده بود که امسال ۳۱ کیلومتر این پروژه آسفالت ریزی شود ولی به دلیل شرایط آب و هوایی و مشکل قیر، این امر محقق نشد و با این وضعیت فکر نمیکنم تا آخر سال آسفالت ریزی ۳۱ کیلومتر به اتمام برسد.
امسال این پروژه جزو فعالترین پروژه های راهسازی کشور بوده، ولی سه ماههی ابتدای سال وضعیت شرایط آب و هوایی نامطلوب بود و بارندگی تا حدودی مانع پیشرفت این پروژه شد و اکنون نیز برودت هوا باعث کندی آن شده است؛ البته نمیتوان تنها وضعیت آب و هوایی را دلیل بر کندی این پروژه دانست.
وی افزود: از ابتدای سال ۹۷ با آغاز بارشها، تنها چهار ماه روی این پروژه کار شده است، معتقدم این پروژه باید به صورت سه شیفت اجرا شود ولی این امر نیز محقق نمیشود. بزرگراه اهر- تبریز از ۲۰ سال گذشته آغاز شده بود ولی معتقدم با طولانی شدن پروسهی عملیات، ارزش واقعی خود را از دست داده است. اکنون ۳۴ کیلومتر این پروژه در دست بنیاد مسکن است که ضرورت دارد این دستگاه نسبت به اتمام این پروژه احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.
عبداللهی با بیان اینکه این پروژه از لحاظ اعتبار هیچ گونه مشکلی ندارد و از ابتدای سال ۱۹ میلیارد تومان برای آن تخصیص یافته است، گفت: سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده تا بدهیهای پیمانکاران به طور کامل پرداخت شود.
وی با بیان اینکه راه و شهرسازی باید برای اتمام این پروژه همت مضاعف داشته باشد، بیان کرد: موانع جزیی این پروژه باید حل شود، متاسفانه راه و شهرسازی طی سالیان گذشته فعالیت مطلوبی نسبت به امسال برای اتمام این پروژه انجام نداده بود ولی امسال با پیگیری بودجه، اقدامات خوبی در دولت تدبیر و امید برای پیشبرد پروژه انجام شد ولی میتوانست مطلوبتر از وضعیت فعلی نیز شود.
نماینده هریس و اهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این راه پاسخگوی تردد بین اهر و تبریز هریس نیست و روزانه بیش از ۳۵ هزار خودرو در این جاده تردد دارد، گفت: عمده علل تصادفات نیز به این دلیل رعایت نشدن ظرفیت این جاده است.
وی، نبود راه ارتباطی مطلوب را یکی از موانع توسعهی مناطق محروم دانست و گفت: قسمت شمال شرقی استان به دلیل نبود راههای ارتباطی مناسب محروم باقی مانده است، زمانی که راه مناسبی نباشد هیچ گردشگر و سرمایه گذاری به منطقه جذب نمیشود، کشاورز نمیتواند محصولات خود را با دسترسی راحت در بازار به فروش برساند، حتی دلیل کمبود پزشک متخصص در بیمارستانهای اهر و هریس به نبود راههای ارتباطی مناسب برمیگردد.
وی ادامه داد: با وجود معادن غنی طلا و مس در این مناطق، به دلیل نبود راههای ارتباطی مناسب، معادن غنی این مناطق استخراج نشده و هیچ سرمایه گذاری در این حوزه سرمایه گذاری نمیکند، زمانی که این جاده امنیتی ندارد، سرمایه گذار چگونه به شهرهای هریس، اهر و مغان مراجعه کند!
عبداللهی با تاکید بر اینکه دولت برای اتمام این پروژه هر هزینهای نیاز باشد را در اختیار دستگاههای مربوطه قرار میدهد و از لحاظ بودجه هیچ مشکلی وجود ندارد، افزود: سازمان برنامه و بودجه پی برده که این جاده جزو حادثه خیزترین جادهی استان است و کمتر روزی میشود که این جاده کشته نداشته باشد، طبق آمار میزان کشتههای این جاده زیاد است، بنده حتی در تریبون مجلس اعلام کردم؛ به شرکت در مجالس ختم جانباختگان در جاده تبریز-اهر عادت کرده و خسته شدهایم، در این جاده خسارات جانی زیادی به اکثر خانوادههای اهری وارد میشود.
وی ادامه داد: امیدوارم عملیات اجرایی این پروژه به خوبی پیشرفت داشته و تا سال ۹۸ به طور کامل به اتمام برسد در غیر اینصورت مسئولان باید از مردم عذرخواهی کنند.
انتهای پیام