به گزارش ایسنا، در سالهای اخیر “مزیت رقابتی”در مرکز بحث راهبردهای رقابتی قرار گرفته اما تعریف دقیقی از آن ارائه نشده است. ازیکطرف، مزیت رقابتی به معنای بازده بیشازحد معمول تلقی شده و از طرف دیگر مزیت رقابتی به عملکرد بازار سرمایه و انتظارات مرتبط شده است. اما رایجترین تعریف مزیت رقابتی، رقابت خلق ارزش است؛ یعنی هر آنچه موجب شود درآمد بیش از هزینه افزایش یابد.
دانشمندان علوم اقتصادی و مدیریت معتقدند مزیت رقابتی ارزشهای ارائهشده بنگاه به مشتریان است، بهنحویکه این ارزشها از هزینههای مشتری بالاتر باشند. بدین ترتیب، مزیت رقابتی به معنای تشدید فضای رقابتی بازار است. موانع کمتر ورود یا تعداد بیشتر بنگاه ممکن است موجب مزیت بیشتر در رقابت با بنگاههای خارجی شود. در این چهارچوب مزیت رقابتی شامل مواردی است که یک بنگاه میتواند انجام دهد، اما بنگاههای دیگر قادر به انجام آنها نیستند که خود موجب تقاضای بیشتر یا هزینه کمتر برای آن بنگاه میشود.
اهمیت این مفهوم، موجب شده است که محققی از دانشگاه مازندران به بررسی عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی صنایع کارخانهای در کشور ما بپردازد.
در این مطالعه، آخرین ریزدادههای تجارت خارجی و ویژگیهای خاص صنعتی صنایع کارخانهای ایران طی دوره زمانی ۱۳۸۹- ۱۳۸۱در سطح تجمیع چهار رقمی طبقهبندیISIC پالایش و پردازش شده است.
برای اندازهگیری مزیت رقابتی از روش سهم پایدار بازار استفاده شده است و سپس در چهارچوب ادبیات نظری و تجربی مربوطه، عوامل تعیین کننده مزیت رقابتی، شناسایی و برآورد شدهاند.
براساس نتایج بهدستآمده در این تحقیق، تمایز محصول و صرفههای ناشی از مقیاس و دولت، از عوامل تعیینکننده مزیت رقابتی صنایع کارخانهای ایران به شمار میروند.
همچنین، با توجه به نتایج این پژوهش، سرمایه انسانی و بهرهوری، عوامل تولید دارای اثر غیرمعنادار بر مزیت رقابتی صنایع کارخانهای ایران هستند و بر این اساس به نظر میرسد نیروی انسانی دارای مدرک تحصیلات تکمیلی نتوانسته است موجب بهبود مزیت رقابتی بخش صنعت ایران شود.
در این خصوص، دکتر سعید راسخی، استاد اقتصاد دانشگاه مازندران و مجری این پژوهش آورده است: «با توجه به اینکه شرط بقا در بازارهای رقابتی، داشتن مزیت رقابتی است و ازآنجاکه براساس نتایج مطالعه حاضر، تمایز محصول، صرفههای ناشی از مقیاس و حمایت دولت از عوامل مؤثر در مزیت رقابتی صنایع کارخانهای ایران محسوب میشوند، پیشنهاد میشود در برنامهریزی های بخش صنعت به این عوامل توجه جدی شود».
این محقق در ادامه میافزاید: «همچنین، سیاستگذاریهای تجارت خارجی کشور، از توجه صرف به مزیت نسبی باید به دیدگاهی پویاتر یعنی مزیت رقابتی حرکت کنند، چون نمیتوان با تأکید صرف بر منابع طبیعی و مزیتهای نسبی در بازارهای بینالمللی موفق بود».
در چهارچوب نتایج این تحقیق، توجه به تنوعبخشی محصولات صادراتی به همراه صرفههای ناشی از مقیاس، انتخاب، و حمایت درست و حسابشده صنایع اهمیت بسیاری دارد. به گفته دکتر راسخی: «درمجموع، برای بهبود جایگاه رقابت در تجارت جهانی باید به دو عامل کلیدی توجه کرد که عبارتاند از: توسعه ظرفیتهای تولید و نوآوری ملی و دوم بهرهبردن از پیشرفتهای جهانی در عرصه فناوری».
این استاد دانشگاه مازندران، یافتههای پژوهش خود را بهصورت مقالهای علمی پژوهشی در نشریه «اقتصاد و تجارت نوین» متعلق به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به چاپ رسانده است.
این پژوهشگاه، مؤسسهای پژوهشی است که بهطور عمده وظیفه تحقیق در علوم انسانی (ادبیات، تاریخ، فلسفه و علوم حکمی، ادیان و معارف دینی، عرفان، زبانشناسی، علوم اجتماعی، اقتصاد تطبیقی، علوم سیاسی و …) و همچنین مطالعه فرهنگهای مختلف بشری را به عهده دارد.
انتهای پیام