صفحه اصلی / استان ها / گلستان / کاهش نیم درصدی ضایعات ریزش محصول در مرحله حمل و نقل
کاهش نیم درصدی ضایعات ریزش محصول در مرحله حمل و نقل

کاهش نیم درصدی ضایعات ریزش محصول در مرحله حمل و نقل

دبیر ستاد برداشت استان گلستان گفت: میزان ضایعات ریزش محصولات کشاورزی در سه مرحله ضایعات طبیعی، کمباین‌ها و حمل و نقل با یک درصد کاهش به 9 درصد رسیده است.

گندم

«عید محمد فاروقی» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر سال ۲۹۰۰ دستگاه کمباین که از این تعداد بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ دستگاه کمباین مهاجر هستند، کار برداشت محصولات پاییزه را از سطح ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام می دهند.

وی با اشاره به آموزش‌های لازم به کمباین داران، تصریح کرد: پیش از شروع عملیات برداشت محصول معاینه فنی از کمباین‌ها انجام و مجوز برداشت برای آن‌ها صادر شد.

فاروقی خاطرنشان کرد: ۶۴ تیم عملیاتی در قالب اکیپ‌های ۳ تا ۴ نفره در سطح استان بر ضایعات ریزش کمباین‌ها در سطح استان نظارت می‌کنند و در صورت بالا بودن ضایعات ریزش، تذکرات لازم را جهت اصلاح تنظیمات می‌دهند.

وی افزود: امسال استان گلستان یکی از استان‌های پایلوت کشور برای بررسی ضایعات ریزش در حضور کارشناسان مکانیزاسیون و زراعت به‌صورت مشترک است.

دبیر ستاد برداشت استان گلستان در خصوص ضایعات ریزش گفت: بین ۱٫۵ تا ۲ درصد ضایعات ریزش پیش از ورود کمباین به زمین اتفاق می‌افتد. علت آن نیز آفات، بیماری‌ها، علف‌های هرز، نوع کشت و … است که به آن ضایعات طبیعی می‌گویند.

فاروقی ادامه داد: ضایعات کمباین‌ها بستگی به نوع کمباین و مهارت راننده دارد. در این راستا اقدامات خوبی از جمله ورود فناوری‌های نوین هم‌چنین آموزش کمباین‌داران انجام شد. سال گذشته میانگین ضایعات کمباین در استان ۴٫۵ درصد بوده که میانگین کشوری ۵٫۷ درصد است.

وی در ادامه با بیان این‌که میزان ضایعات ریزش از زمان حمل محصول از مزرعه تا مراکز خرید نیز حدود ۴ درصد است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر اقدامات خوبی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله پلیس راه و راهداری برای کاهش میزان ضایعات حمل و نقل انجام شد به طوری که میزان این ضایعات حدود نیم درصد کاهش یافته است.

دبیر ستاد برداشت استان گلستان خاطرنشان کرد: از جمله این اقدامات می‌توان به چادرکشی تریلی‌های حمل محصولات کشاورزی و جلوگیری از اضافه بار نام برد.

فاروقی تصریح کرد: در مجموع سه مرحله یاد شده، میزان ضایعات ریزش محصولات کشاورزی در استان به ۹ درصد رسیده است. اگر بتوانیم یک درصد ضایعات ریزش را کاهش دهیم، هم از نظر ریالی مبلغ زیادی می‌شود و هم این‌که از اتلاف محصول خدادادی جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

انتقال خون

از بیماران نیازمند به خون غافل نشویم

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سیدصادق بنی‌عقیل اظهار کرد: در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.