شایلی قرائی
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، شاهین مستوفی درباره مالیات بر خودروهای لوکس و گران قیمت گفت: در سالهای ۱۴۰۰ لغایت ۱۴۰۲ یعنی در سه سال در قانون بودجه پایه جدید مالیاتی تحت عنوان اخذ مالیات از خانه و خودروهای گران قیمت پیش بینی شد و سازمان امور مالیاتی مکلف شد با توجه به اطلاعاتی که از سایر دستگاههای ذیربط در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار میگیرد به محاسبه، مطالبه و وصول مبالغ مالیات مربوطه با عنایت به قانون بودجه اقدام کند.
وی ادامه داد: مبنای محاسبه مالیات بر خودروهای گران قیمت در سال ۱۴۰۰ برای خودروهای لوکس فرد و افراد تحت تکفل عدد بالای یک میلیارد تومان بود، اما در سال ۱۴۰۱ هر خودروی بالای یک میلیارد تومان مشمول خودروهای لوکس شد و در سال ۱۴۰۲ با توجه به قانون بودجه خودروهای بالای سه میلیارد تومان مشمول مطالبه مالیات خودروهای لوکس شد.
مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: با توجه به اینکه حکم قانون و آیین نامه به صراحت مشخص کرده بود افرادی که به موجب برگه سبز خودرو در ابتدای هر سال مالک آن وسیله نقلیه باشند مشمول پرداخت این مالیات میشوند، بنابراین اطلاعات از فراجا دریافت شد و محاسبه مالیات برای سال ۱۴۰۰ تعداد ۳۷۰ هزار خودرو، برای سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۶۴ هزار خودرو و برای ۱۴۰۲ به تعداد ۱۶۳ هزار خودرو رسید.
مستوفی ادامه داد: مجموعا برای سال ۱۴۰۰ ، دو هزار میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۱ دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۲ مجموعا دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات خودروهای گران قیمت و لوکس محاسبه شد و به اطلاع مالکان رسیده است تا به موقع به پرداخت آن اقدام کنند.
مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مالیات متعلق به خودروهای لوکس را سازمان امور مالیاتی وصول و به حساب خزانه واریز کرد. وی افزود: بقیه آن به این دلیل هنوز وصول نشده است که دیوان عدالت اداری رای را صادر کرد مبنی بر اینکه مطالبه مالیات باید در مراجع هیئتهای حل اختلاف بدوی و تجدیدنظر هم قابل رسیدگی باشد و سازمان امور مالیاتی نسبت به صدور برگه مطالبه جدید اقدام کرد و این مبالغ به افرادی که تاکنون اقدام به پرداخت نکردند ابلاغ میشود. پس از ابلاغ در صورتی که قطعیت پیدا کند این مالیات، بلافاصله از طریق فراجا و دفاتر اسناد رسمی میزان بدهی مالیات قطعی در اختیار آنها قرا میگیرد و از نقل و انتقال این خودروها به واسطه وجود مالیات قطعی شده جلوگیری خواهد شد.
مستوفی خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به اینکه قانون این اجازه را داده است اگر لازم باشد نسبت به برداشت از حسابهای بانکی افرادی که مالیات معوقه خود را پرداخت نکرده اند هم اقدام خواهد شد.
مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی گفت: برای سال ۱۴۰۲ مالکان خودروها تا پایان بهمن ماه فرصت خواهند داشت نسبت به واریز مبالغ مالیات خود در مورد خودروهای گران قیمت اقدام کنند و بنابراین تا بهمن ماه که فرصت قانونی است و در مورد رقم وصول مالیاتی خودروها نمیتوان اظهار نظری داشت.
مستوفی درباره نحوه محاسبه مالیات خودروهای لوکس گفت: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ این نرخ پلکانی بود تا یک و نیم میلیارد تومان مشمول یک درصد نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد تومان محاسبه شد و از یک و نیم تا سه میلیارد سه درصد نسبت به مازاد یک و نیم میلیارد و به همین ترتیب پلکانی افزایش داشت، اما برای سال ۱۴۰۲ این عدد ثابت بود و بالای سه میلیارد تومان نسبت به ما به تفاوت سه میلیارد بیشتر یک درصد مالیات محاسبه شد.
ابهام هزینه کرد مالیات خودروهای لوکس
بابک صدرایی، کارشناس خودرو
تورم بر قیمت خودرو نیز تاثیر داشته است. همانطور که در دیگر بازارهای شاهد تاثیر تورم هستیم، خودرو نیز از این امر مستثنی نبوده است. بنابراین خودروهای بیشتری مشمول این مالیات می شوند. دولت باید درباره هزینه کرد این مالیات شفاف سازی کند. اینکه قیمت خودروها به دلیل تاثیر تورم، افزایش یافته و مشمول مالیات ستانی شده است، جای بررسی دارد.
تورم باعث شده خودروهایی که قبلا ارزش کمتری داشتند حالا میلیاردی شوند و مشمول مالیات شوند. ضمنا مگر عوارض از خودرویی که تولید و یا قبلا وارد شده، گرفته نشدهاست که دوباره میخواهند مالیات بگیرند. در همه جای دنیا یک سری عوارض وجود دارد که متعلق به خودروهای خاص است، اما در ازای آن محل هزینه کرد این تعرفه مشخص شده است، مثلا در ازای تعرفه مالیات راه ساخته میشود.
مبنای اصلی محاسبه مالیات خودرو باید قیمت اصلی آن باشد. همچنین مبنای دیگر باید مدل و سال ساخت خودروها باشد. این یک ملاک مناسب برای محاسبه مالیات خودرو است. اما تصادفی بودن یا تغییراتی که در اتومبیل ایجاد شده تاثیری بر میزان پرداخت مالیات از طرف مشمولان نمیگذارد.
مشخص نیست دولتها مالیاتهای دریافت شده را در چه بخشی هزینه میکنند و آیا قصد این را دارد که اقدامی مناسب مثلاً برای جمعآوری خودروهای فرسوده، کاهش آلودگی هوا، بهبود وضعیت حمل و نقل، کاهش قیمت خودرو انجام دهد یا خیر که این رویکرد نیازمند اطلاعرسانی شفاف و عملکرد مثبت دولت دراین خصوص است تا مالیات ستانی در تعاملی دوجانبه با سیاست برد – برد اجرایی شود.
دریافت مالیات در حوزههای مختلف در اکثر کشورهای جهان با نظام مالیاتی قوی در حال اجراست و این امر شامل خودرو نیز میشود اما قیمت خودرو در این کشورها در مقایسه با ایران بسیار کمتر است و از سوی دیگر میزان دریافت عوارض، گمرکی یا وجود ندارد یا این رقم هم بسیار کمتر از آنچه در ایران است می باشد.