صفحه اصلی / اسلایدر / ۱۲ هزار واحد تولیدی مشمول معافیت بیمه ای شدند/مشاغل زیرزمینی در تور مالیاتی
۱۲ هزار واحد تولیدی مشمول معافیت بیمه ای شدند/مشاغل زیرزمینی در تور مالیاتی

۱۲ هزار واحد تولیدی مشمول معافیت بیمه ای شدند/مشاغل زیرزمینی در تور مالیاتی

کسب و کار نیوز- آخرین گزارش طرح کارورزی حاکی از این است که تا کنون ۱۶۰هزار و ۷۴۶ داوطلب در این طرح شرکت کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طرح کارانه اشتغال (کاج) در دولت قبل به اجرا درآمد  به عنوان یکی از طرح‌های اشتغالزای دولت ذیل برنامه اشتغال فراگیر دنبال شد. این طرح سه طرح  «کارورزی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار»، «مهارت آموزی در محیط کار واقعی» و «مشوق بیمه‌ای کارفرمایی» را شامل می‌شود. بر اساس طرح کارورزی، افراد فارغ التحصیل دانشگاهی پس از ثبت نام در سامانه کارورزی و احراز صلاحیت، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واحدهای تولیدی و اقتصادی برای طی دوره کارورزی معرفی می شوند تا در دوره ۴ تا ۶ ماهه با یک سوم حداقل دستمزد در یک بنگاه اقتصادی مشغول به کار شوند. اما دولت برای ترغیب کارفرمایان به جذب این افراد پس از اتمام دوره کارورزی مشوق بیمه‌ای برای کارفرمایان در نظر گرفته است.

آخرین آمارها از اجرای طرح کارورزی بیانگر این است که تا کنون ۶۸ هزار و ۵۷۹ قرارداد در راستای این طرح منعقد شده است و همچنین ۱۶۰ هزار و۷۴۶ داوطلب متقاضی اجرای این طرح هستند و از سوی دیگر ۲۲ هزار و۱۰۲ واحد پذیرنده در این طرح شرکت کرده اند و ۱۲هزار و ۲۹۷ واحد مشمول معافیت بیمه ای شده اند.

“طرح کارورزی” یکی از برنامه‌های مهم دولت در راستای رونق تولید و ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار به ویژه فارغ التحصیلان است و تسهیل در جذب و بکارگیری جوانان در بنگاهها و ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش آموختگان برای ورود به بازار کار از مهمترین اهداف اجرای این طرح به شمار می رود. وزارت کار با اجرای طرح کارورزی، زمینه آشنایی کارورزان با محیط کار از طریق دوره های آموزشی و تامین نیروی کار مورد نیاز کارفرمایان بنگاههای اقتصادی را فراهم کرده است.

در همین زمینه یک کارشناس امور مالیاتی گفت: سال بعد که سامانه مودیان ایجاد می‌شود تمام تراکنش‌ها منتهی به خرید و فروش خواهد شد و مالیات به شکل واقعی محاسبه می‌شود. فعالیت‌های زیرزمینی و کاذب که خارج از چتر مالیات قرار دارد نیز در فرآیند مالیات قرار می‌گیرد. سیاوش غیبی‌پور اظهار کرد: اهمیت دادن یا ندادن به درآمدهای مالیاتی برای هر کشوری مثل استفاده از ظرفیت یک کارخانه یا هدر دادن آن است.

اگر یک واحد تولیدی تا ۱۰۰ درصد تولید کند به هدف اصلی خود رسیده اما زمانی که ظرفیت به ۳۰ یا ۲۰ درصد می‌رسد در واقع منابع هدر می‌رود؛ مالیات نیز همین گونه است. در سالهای گذشته به دلایلی شاهد مشکلاتی در تحقق درآمدهای مالیاتی بودیم که خوشبختانه در سالهای اخیر اقدامات خوبی در بحث مالیات صورت گرفته است.

وی افزود: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ بحث اتصال کارت‌خوان به پرونده‌ها شکل جدی به خود گرفت و جمعیت قابل توجی به مودیان اضافه شد. ممکن است اظهارنامه خیلی از مودیان صفر یا ناچیز باشد اما به هر حال از حدود ۳ میلیون اظهارنامه به حدود ۵ میلیون اظهارنامه مالیاتی رسیدیم.

این کارشناس امور مالیاتی خاطرنشان کرد: طی سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ جمعیت مودیان مالیاتی شناسنامه‌دار شدند. این اولین گام در راستای تحول مالیاتی بود. غیبی‌پور، دومین اقدام مثبت در دو سال اخیر را اعلام درآمد بر اساس عملکرد واقعی کارتخوان‌ها دانست و گفت: قبلا برخی افراد میزان کارکرد واقعی خود را اعلام نمی کردند. اما در حال حاضر موظفند در چارچوب عملکرد کارتخوان، درآمد را اعلام کنند. شاید برخی به طور مثال بگویند این جابه جایی مربوط به من نبوده یا پول مربوط به فروش خانه‌ام است که این موارد به ۵ درصد هم نمی‌رسد. اما ورود کارتخوانها به اظهارنامه خیلی خوب است.

پایان فعالیت‌های غیرمولد با مالیات ستانی

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

اخذ مالیات مبادلات و معاملات یکی از راهکارهای جبران کاهش درآمدهای مالیاتی است. یکی از معضلات کشور فرار مالیاتی است که امروزه بسیار گسترده شده است. چنانچه از‌ فرا‌ر مالیاتی جلوگیری شود، دیگر نیاز به فروش ثروت‌های زیرزمینی برای جبران کسری بودجه نخواهیم داشت. اصلاح پایه‌های مالیاتی یک امر ضروری است. همچنین ضرورت دارد تا پایه‌های مالیاتی کشور گسترش پیدا کند.

با توجه به گستردگی فرار مالیاتی در ایران، اگر دامنه اصلاح پوشش مالیاتی افزایش پیدا کند، قطعاً منابع خوبی در اختیار بودجه کشور قرار می‌گیرد. قاطعیت دولت در اخذ مالیات می‌تواند منجر به پایان ‌یافتن یا سرکوب هرچه بیشتر فعالیت‌های غیرمولد در کشور شود.

ضرایب مالیاتی مربوط و مختص تولید باید ثابت باشد و از همه فعالیت‌های تولیدی تا زمان رسیدن به سودآوری مالیات زیادی گرفته نشود. بلکه هر چقدر حجم فعالیت بنگاه تولیدی مورد نظر افزایش یافت، نسبت به این موضوع مالیات بیشتری نیز اخذ شود. آنچه در این موضوع مهم است، اینکه دولت و مجلس نباید تولید کشور را جریمه کنند. چراکه چنین رفتارهایی به شدت در تعارض با رشد و جهش تولید است و به زیان بخش مولد اقتصاد کشور منتهی می‌شود.»

اصلاح نظام مالیاتی به معنای جلوگیری از هر گونه فرار مالیاتی است. اگر این موضوع به درستی محقق شود، قطع‌به ‌یقین دولت دیگر دغدغه تأمین منابع درآمدی بودجه را نخواهد داشت. بلکه مازاد درآمدی را می‌تواند به حمایت از نیازمندان و فقرا و توزیع بهتر ثروت در جامعه اختصاص دهد.

متأسفانه نظام مالیاتی سنتی را دارا هستیم که شرایط نامناسبی را نیز رقم‌زده است. به طورکل کسری بودجه صرف‌نظر از میزان مالیاتی که اخذ می‌شود، با افزایش میزان مالیات‌ترمیم خواهد شد و دیگر نیاز به فروش یک قطره از نفت و یک مترمکعب گاز کشور نخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.