چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / بورس شاخص ۲.۵ میلیونی واحدی را فتح کرد/تداوم روند صعودی شاخص بورس
بورس شاخص ۲.۵ میلیونی واحدی را فتح کرد/تداوم روند صعودی شاخص بورس

بورس شاخص ۲.۵ میلیونی واحدی را فتح کرد/تداوم روند صعودی شاخص بورس

کسب و کار نیوز- شاخص کل بورس امروز با رشد ۳۷ هزار واحدی در پایان معاملات امروز به عدد ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار واحد رسید. شاخص کل بازار سهام توانست با رشدی ۳۷ هزار واحدی از ارتفاع ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی عبور کند و همچنان به رکوردزنی خود ادامه دهد. بورس تهران از ابتدای بازار با تقاضای بالایی نسبت به روز گذشته کار خود را آغاز کرده است و اغلب سهام در محدوده های مثبت معامله می شوند و البته درخشش گروه انبوه سازی در این بین نیز بسیار به چشم می‌آید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشد ۲۲۰۰۰ واحدی به قدرت از کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی عبور کرده است و به سطح ۲ میلیون و ۵۰۳ هزار واحدی رسیده است. نمادهای فولاد، فملی و فارس بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص گذاشتند و در تاثیرگذاران برتر خبری از سهام منفی نیست.

شاخص کل هم وزن امروز هم به رشد خود ادامه می دهد و تا این لحظه از معاملات با رشد ۱.۶۶ درصدی به سطح ۸۳۸ هزار واحدی رسیده است. ارزش معاملات خرد بازار سهام تا این لحظه از معاملات به ۴۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین در بین صنایع نیز بیشترین ارزش معاملات متعلق به گروه خودروسازی و انبوه سازی می باشد. روند ورود پول حقیقی به بازار سهام ادامه دار بوده است و از معاملات ۲۴۰ میلیارد پول به بازار سهام تزریق شده است. همچنین سرانه خرید اشخاص حقیقی تا این لحظه از معاملات به ۲۹ میلیون تومان رسیده است و سرانه فروش آن ها نیز به ۲۶.۲ میلیون تومان رسیده است.

بازار سهام پس از یک افت سنگین که از مرداد ۱۳۹۹ آغاز شد، برای مدتی طولانی افت کرد و در شرایطی که طی این مدت قیمت دلار رشد زیادی کرد اما بورس فقط افت کرد. در نهایت روند نزولی بورس به پایان رسید و از مدتی پیش روند صعودی قدرتمندی آغاز شده که شاخص ها را روز به روز بالا می برد.

این روزها که در یک روند صعودی قوی قرار داریم، بعضا اتفاقاتی رخ می دهد که می تواند بر بورس اثر منفی بگذارد اما روند صعودی به اندازه ای قدرتمند است که هر اتفاق منفی و ناخوشایندی، نهایتا اثر چند روزه بر بازار می گذارد و بورس دوباره راه صعودی خود را طی می کند. تحلیلگران معتقدند شاخص کل بورس حداقل تا ۳ میلیون واحد بالا خواهد رفت که این هدف، احتمالا تا پایان تابستان امسال محقق می شود.

چشم انداز مثبت بازار سرمایه

هومن عمیدی، کارشناس بورس

در حالی که تمام دارایی ها در کشور از سال ۹۹ تا به امروز رشد ۱۰۰ درصدی داشته است طبیعی است که بورس نیز رشد داشته باشد. البته با توجه به رشد دیگر دارایی ها هنوز اتفاق خاصی برای بورس نیفتاده و انتظار می رود این روند صعودی ادامه دار باشد. پیش بینی می شود شاخص بورس سه میلیون واحد را نیز رد کند. بنابراین چشم انداز بورس صعودی است. البته شایان ذکر است این رشد مربوط به سرمایه های مردم نبوده و سرمایه شرکتها در بورس مشمول رشد شده است. چراکه هنوز آن بی اعتمادی شکل گرفته در مورد بورس وجود دارد و دولت  هم کار خاصی برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه انجام نداده است. دولت برای جذب سرمایه مردم در بورس اقدامات خاصی نداشته و رشد بورس مربوط به پول مردم نیست و مربوط شرکتهای حاضر در بازار سرمایه است.

رشد بورس از اواخر سال گذشته شروع شده و همانطور که اشاره شد پیش بینی می شود شاخص سه میلیون واحد را نیز رد کند. در تجربه قبلی رشد بورس، مردم عادی به دلیل ناآگاهی از شرایط بازار سرمایه به آن ورود کردند. اما متاسفانه همین ناآگاهی منجر به تحمیل ضرر و زیان بسیاری به سهامداران شد. سال ۹۹ سالی بود که مردم بدون هیچگونه آگاهی و اطلاعات قبلی وارد بازار بورس شدند. البته شرایط بازار بورس به‌گونه‌ای بود که ابزارهای مناسب برای سرمایه‌ها وجود نداشت، به همین دلیل بورس رشد عجیب و غریبی داشت. متاسفانه این موضوع باعث شد که بسیاری ضرر کنند.

البته هنوز این بی اعتمادی برطرف نشده و سیاست خاصی نیز برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه در دستور کار قرار نگرفته است. بنابراین می توان گفت رشد بورس طبیعی بوده و اتفاق خیلی خاصی در این بازار شاهد نیستیم.این رشد هنوز با توجه به رشد دیگر بازارها عقب است و رشد بیشتری در انتظار شاخص بورس خواهد بود. به عبارتی جاماندگی و عقب‌ماندگی بازار سرمایه به نسبت سایر بازارهای موازی در حال جبران است. همچنین تورمی که وجود داشته و در تمامی بازارها باعث رشد شده، تازه به بازار بورس وارد شده تا بازار بورس را هم از جهت بازدهی به سایر بازارها برساند.

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.