صفحه اصلی / اسلایدر / بازگشت انضباط به سیاست‌های مالی کشور/ مصارف بودجه از منابع کمتر شد
بازگشت انضباط به سیاست‌های مالی کشور/ مصارف بودجه از منابع کمتر شد

بازگشت انضباط به سیاست‌های مالی کشور/ مصارف بودجه از منابع کمتر شد

کسب و کار نیوز- مصارف بودجه سال ۱۴۰۱ با وجود تحقق بیش از رقم مصوب، هم چنان از منابع بودجه کمتر است که این موضوع از علائم اجرای صحیح قانون و بازگشت انضباط به سیاست‌های مالی کشور است.

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس آمار اعلام شده از سوی خزانه داری کل کشور و سازمان برنامه و بودجه، کل منابع و درآمدهای دولت در سال ۱۴۰۱ رقم ۱۵۷۱ هزار و ۹۵۸ میلیارد تومان است که این رقم تحقق ۱۱۲ درصدی بودجه مصوب را نشان می دهد.

در همین حال، منابع و سایر دریافتی‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ معادل ۴۲ درصد رشد داشته است.

منابع بودجه سال گذشته ۱۵۳۹ هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان بوده که  ۱۰۹ درصد بودجه مصوب محقق شده و ۳۹ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن داشته است.

مصارف و اجرای مصوبات ستاد مقابله با تحریم نیز ۱۵۶۷ هزار و ۷۳۳ میلیارد تومان محقق شده که ۱۱۱ درصد بودجه مصوب است.

بر این اساس، مصارف و اجرای مصوبات ویژه در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز ۴۲ درصد رشد داشته است.

بودجه سال گذشته در بخش مصارف ۱۵۱۱ هزار ۲۰۳ میلیارد تومان یعنی ۱۰۷ درصد بودجه مصوب محقق شد که در این مورد نیز شاهد ۳۷ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن یعنی سال ۱۴۰۰ هستیم.

مصارف بودجه با وجود تحقق بیش از مصوب، هم چنان از منابع بودجه کمتر است، یکی از علائم اجرای صحیح قانون و بازگشت انضباط به سیاست‌های مالی کشور است.

بر این اساس دولت سیزدهم توانست در سال ۱۴۰۱ بدون استفاده از حساب تنخواه گردان نزد بانک مرکزی یعنی استقراض از بانک مرکزی، بودجه را مدیریت کند و این در شرایطی بود که دولت سیزدهم، خزانه را در شرایطی تحویل گرفت که علاوه بر اینکه خالی نبود، منفی نیز بود.

درآمدهای مالیاتی محقق شده سال گذشته ۴۷۱ هزار و ۷۵۸ میلیارد تومان است که  با ۵۷ درصد رشد نسبت به سال قبل، ۱۰۴ درصد قانون مصوب محقق شده است.

حقوق گمرکی هم با ۱۳۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته به ۵۹ هزار میلیارد تومان رسید.

بر اساس اطلاعات خزانه داری کل کشور منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی نیز در سال ۱۴۰۱ رشد ۷۶ درصدی نسبت به واریزی‌های خزانه در سال ۱۴۰۰ داشته است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.