صفحه اصلی / اسلایدر / بدهی دولت ایران کمتر از ۱۵۱ دولت جهان شد
بدهی دولت ایران کمتر از ۱۵۱ دولت جهان شد

بدهی دولت ایران کمتر از ۱۵۱ دولت جهان شد

کسب و کار نیوز- آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد جایگاه ایران در رده‌بندی جهانی کشورهای جهان از نظر بدهی دولت در سال میلادی گذشته ۱۱ پله بهبود یافته است و ۱۵۱ دولت جهان بدهی بیشتری نسبت به دولت ایران در این سال داشته‌اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، صندوق بین‌المللی پول با بررسی میزان بدهی ناخالص ۱۸۹ دولت جهان به‌نسبت تولید ناخالص داخلی از جایگاه خوب دولت ایران در رده‌بندی دولت‌های جهان از این نظر خبر داده است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی کل بدهی ناخالص دولت ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۴ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. بدهی دولت ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن ۱۹ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۲۱ بدهی ناخالص دولت ایران معادل ۴۲.۴ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده بود.

صندوق بین‌المللی پول انتظار دارد روند کاهشی بدهی ناخالص دولت ایران در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد و بدهی ناخالص دولت ایران در این سال به معادل ۳۲ درصد تولید ناخالص داخلی کاهش یابد.

دولت ایران در رده‌بندی ۱۸۹ دولت جهان از نظر نسبت بدهی ناخالص به تولید ناخالص داخلی طی سال ۲۰۲۲ در رتبه ۱۵۲ قرار گرفته است، بر این اساس بدهی دولت ایران از ۱۵۱ دولت در جهان کمتر بوده و فقط ۳۷ دولت بدهی کمتری نسبت به ایران در این سال داشته‌اند.

بر اساس این گزارش رتبه ایران در رده‌بندی جهانی بدهی دولت‌ها در سال میلادی گذشته ۱۱ پله بهبود داشته است. ایران در سال ۲۰۲۱ از نظر بدهی ناخالص دولت در رتبه ۱۴۱ قرار گرفته بود اما در سال ۲۰۲۲ توانسته است ۱۱ کشور را پشت‌سر بگذارد و در جایگاه ۱۵۲ قرار گیرد.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول ژاپن بدهکارترین کشور جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است. بدهی ناخالص دولت ژاپن نسبت به تولید ناخالص داخلی در این سال ۲۶۱ درصد بوده است. یونان با بدهی ۱۷۷درصدی و اریتره با بدهی ۱۶۳درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

آمریکا به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا عنوان دوازدهمین دولت بدهکار جهان را دارد. بدهی ناخالص دولت آمریکا به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۲۱ درصد برآورد شده که با توجه به حجم اقتصاد این کشور رقم قابل‌ملاحظه‌ای است.

ایتالیا با بدهی ۱۴۴درصدی در رتبه ۵، بحرین با بدهی ۱۱۷درصدی در رتبه ۱۵، اسپانیا با بدهی ۱۱۶درصدی در رتبه ۱۸، فرانسه با بدهی ۱۱۱درصدی در رتبه ۱۹، انگلیس با بدهی ۱۰۲درصدی در رتبه ۲۳، آلمان با بدهی ۶۶درصدی در رتبه ۷۱ و چین با بدهی ۷۷درصدی در رتبه ۵۱ جهان و به‌عنوان دولت‌های بدهکارتر از دولت ایران شناخته شده‌اند.

از جمله دولت‌هایی که بدهی کمتری نسبت به دولت ایران در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند عبارت‌اند از: سوئد، ترکیه، امارات، عربستان، روسیه و کویت.

دولت ماکائو در انتهای این رده‌بندی قرار گرفته است. بدهی دولت ماکائو در سال ۲۰۲۲ صفر بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.