صفحه اصلی / سرخط خبرها / پیش بینی شرایط مثبت برای بازار سرمایه
پیش بینی شرایط مثبت برای بازار سرمایه

همایون دارابی، کارشناس بورس

پیش بینی شرایط مثبت برای بازار سرمایه

سرمقاله

رشد بورس در حالی اتفاق می افتد که در سایر بازارها نوسانات خاصی نداریم. بازارهای موازی کمی از نوسانات شدید دور شده اند. تا زمانی که در دیگر بازارها نوسان خاصی وجود نداشته باشد این رشد ادامه خواهد داشت. سکه و طلا در حال درجا زدن هستند و در همان کانال های قیمتی مانده اند. ممکن است کمی نوسان وجود داشته باشد اما این نوسانات شدید نیست و نمی تواند تاثیری در بازار سرمایه داشته باشد. مادامیکه نوسان در بازارهای نوای اعم از بازار ارز و طلا و سکه بالا باشد انتظار تاثیر پذیری بورس از آنها وجود خواهد داشت. در غیر این صورت روند رو به رشد بورس دور از انتظار نیست. امروز بازارهای موازی حرفی برای گفتن ندارند. به همین دلیل بورس مجالی برای رشد پیداکرده است.
همچنین تا زمانی که اتفاق خاصی در بازار سرمایه رخ ندهد ازجمله صدور مصوبه‌های ناگهانی و بدون برنامه و یا افزایش نرخ بهره بانکی که منجر به شوکی تازه در این بازار می‌شود، به نوعی می‌توان امیدوار بود که بورس باز هم با رشد همراه شود. سالی که گذشت سال دشواری برای فعالان بورسی و در عبارت کامل تر یک سال رکودی بود. بازار قابلیت رشد دارد اما اگر بازارهای موازی بازدهی بیشتری داشته باشند، طبیعتا دارندگان سرمایه‌های خرد به آن بازارها متمایل می‌شوند. به طور کلی شرایط بورس در سال پیش رو مثبت ارزیابی می شود.
البته رفتار سهام‌داران حقیقی تابعی از سیاست‌های اقتصادی دولت است. به این معنا که اگر سیاست‌های دولت به نفع تولید باشد و منافع بنگاه‌ها را مد نظر داشته باشد، مردم از سرمایه‌گذاری در بورس استقبال می‌کنند. در مقابل اگر ببینند که حضورشان در بازارهای دلالی سود بیشتری نصیب‌شان می‌کند و واسطه‌گری بازدهی بیشتری دارد، قطعا به سمت آن بازارها می‌روند.
مردم را نمی‌توان برای این مدل رفتار و عملکرد سرزنش کرد. وقتی با نرخ‌گذاری دستوری شرکت‌های بورسی دچار زیان یا عدم سودآوری می‌شوند، طبیعی است که مردم بروند طلا یا ارز بخرند. اگر شرایط کلی اقتصاد به بنگاه‌ها کمک کند، مردم هم وارد بازارهای مولد می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.