صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / ترک‌ها ۶.۵ درصد مالیات از کالاهای ایرانی اخذ می‌کنند/ انباشت حجم زیادی از کالا در مرز آذربایجان
ترک‌ها ۶.۵ درصد مالیات از کالاهای ایرانی اخذ می‌کنند/ انباشت حجم زیادی از کالا در مرز آذربایجان

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه:

ترک‌ها ۶.۵ درصد مالیات از کالاهای ایرانی اخذ می‌کنند/ انباشت حجم زیادی از کالا در مرز آذربایجان

رییس اتاق مشترک ایران و ترکیه اظهار داشت: ترک‌ها، 6.5 درصد مالیات از کالاهای ایرانی که به ترکیه وارد می‌شود اخذ می‌کنند چراکه استدلال آنها این است که ایرانی‌ها نمی توانند با بانک‌های خارجی ارتباط داشته باشند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، مهرداد سعادت دهقان رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در نشست «آسیب شناسی تجارت ایران و ترکیه» گفت: بسیاری از مسائل تجاری ایران و ترکیه روی کاغذ مانده است، از این رو می‌خواهم امروز به  یکسری واقعیت‌ها اشاره کنم.

وی با اشاره به اقداماتی که سازمان توسعه تجارت در زمینه ترکیه کاری انجام نداده است، افزود: تکلیف تجارت ترجیحی را مشخص نیست و همچنین در ۳ سال اخیر رایزن ایران به ترکیه اعزام نشده است.

این فعال اقتصادی روند گمرکات در ایران را پیچیده توصیف کرد و افزود: ترکیه در سال ۲۰۲۲، ۲۵۰ میلیارد دلار صادرات و ۳۰۰ میلیارد دلار واردات داشته که سهم ما از مجموع آن، ۵ میلیارد دلار بوده است.

به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، راه مواصلاتی ایجاد نشده و گمرکات ترکیه در بدو ورود نشان می‌دهد که چه میزان به تجارت اهمیت می‌دهند.

وی با بیان اینکه برای تشکیل مرکز تجارت ایران و ترکیه از بخش خصوصی مشورت گرفته نشد، اذهان کرد: مرکز تجاری کاری نمی‌تواند انجام بدهد، چرا ترک‌ها علاقه ندارد با بخش دولتی ایران تعامل داشته باشد؟ چون آنها استاندارد ایران را قبول ندارند و من به عنوان یک صادرکننده می‌گوییم اگر مشکلات ما حل نشود ما در برابر کشوری که ۸ رایزن بازرگانی در تهران دارد نمی‌توانیم عرض اندام کنیم.

وی دیپلماسی ایران در ترکیه را اقتصادی ندانست و افزود: در سفارت خارجه یک نفر که بتواند تعامل اقتصادی و تجاری با طرف مقابل برقرار کند را نداریم، در صورتی که کشور ترکیه ۱۴۴ مرکز تجاری در دنیا دارد.

این فعال اقتصادی با انتقاد از ضعف ایران در حوزه حمل و نقل و لجستیک، خاطر نشان کرد: ۲۰ هزار کامیون وارد کردیم اما آنها را پلاک‌گذاری نمی‌کنیم. پیشنهاد می‌کنم اول راه بسازیم چراکه لازمه تجارت ایجاد راه است، بعدا بحث لجستیک خود را تقویت کنیم.

وی با اشاره به لزوم ایجاد گمرک واحد، خاطر نشان کرد: کالا یک بار در دنیا ارزیابی می‌شود این در حالیست که در ایران نیروی انتظامی، گمرک و سازمان ملی استاندارد کالاها را جداگانه رصد می‌کنند.

سعادت دهقان  اعلام کرد که حجم قابل توجهی از کالا در مرز آذربایجان کالا خوابیده است.

وی رشد اقتصادی ترکیه را پروازگونه تشبیه کرد و افزود: ترک‌ها با وجود ۴۹۰ میلیارد بدهی می‌توانند با قدرت ادامه بدهند و ۵۵۰ میلیارد دلار تجارت جهانی داشته باشند.

این فعال اقتصادی در پایان بیان کرد: ترک‌ها، ۶.۵ درصد مالیات از کالاهای ایرانی که به ترکیه وارد می‌شود اخذ می‌کنند چراکه استدلال آنها این است که ایرانی‌ها نمی توانند با بانک‌های خارجی ارتباط داشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

سازمان امور مالیاتی: جلوی فعالیت‌های غیرمولد سفته بازی را می‌‌گیریم/کاهش فشار مالیاتی بر تولید

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.