صفحه اصلی / اسلایدر / رکوردشکنی دلار، خودرو را گران کرد/موج جدید افزایش قیمتها در بازار خودرو
رکوردشکنی دلار، خودرو را گران کرد/موج جدید افزایش قیمتها در بازار خودرو

رکوردشکنی دلار، خودرو را گران کرد/موج جدید افزایش قیمتها در بازار خودرو

کسب و کار نیوز- با افزایش قیمت ارز و ورود آن به محدوده قیمت 36 هزار 750 تومان، بازار خودرو باز هم دستخوش تغییرات قیمتی و روند صعودی قیمتها شد. ارتباط مستقیم بازار خودرو با نوسانات نرخ ارز دیگر بر کسی پوشیده نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عبور دلار از کانال ۳۶ هزار تومان منجر به رشد ۲ تا ۱۸ میلیونی قیمتها در بازار خودروهای داخلی و افزایش بیش از ۲۰ میلیونی در بازار خودروهای خارجی شده است. البته این روند صعودی نرخ ارز بر طرح واردات خودرو نیز تاثیرگذار خواهد بود. از آنجایی که که خودروهای وارداتی قرار است به صورت دلاری به کشور وارد شوند باید دید مسوولان چگونه نوسانات نرخ ارز را بر روی این طرح مدیریت خواهند کرد. از سوی دیگر برخی اخبار حکایت از افزایش قیمت کارخانه ای خودرو دارند. هرچند فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت افزایش قیمت کارخانه ای خودرو را رد کرده، اما احتمال وقوع آن بیشتر است.

به هر ترتیب قیمت در بازار خودرو متاثر از نرخ دلار است. نگاه به روند قیمتی دلار و خودرو در یک ماه اخیر یک رفتار جدید را نشان می‌دهد. رفتاری که برخی اینطور تعبیر می‌کنند بازار خودرو دنبال روی نوسانات نرخ ارز است و زودتر از دیگر بازارها از رشد قیمت ارز تاثیر می پذیرد.

بازار خودرو طی روزهای اخیر تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز با موج افزایشی قیمت روبرو شده و شرایط ملتهبی را سپری می کند. این موج باعث شده قیمت برخی از خودروها با رشد بیش از ۱۰ میلیون تومانی روبرو شوند. حتی قیمت محصولات سایپا که طی چند ماه گذشته روند با ثبات و حتی کاهشی را تجربه می‌کرد، دوباره روند افزایشی به خود گرفت. در جریان معاملات قیمت اغلب خودروهای پرتقاضا داخلی افزایشی بود. قیمت پژو پارس LX به ۴۱۵ میلیون تومان رسید، قیمت رانا افزایش ۱۵ میلیون تومانی را تجربه کرد و قیمت کوییک R هم از ۲۲۰ میلیون تومان عبور کرد.

طی روزهای اخیر هم روند افزایشی قیمت خودرو ادامه دار بود. این روند که شیب بیشتری نسبت به روز شنبه گرفته، محصولات مهم بازار را تحت تاثیر قرار داد و تعدادی خودرو نیز رکورد بیشترین قیمت خود را جابجا کردند. با تداوم افزایش نرخ ارز تصور کاهش قیمت در بازار خودرو حالا سخت تر از گذشته شده است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که پای ثابت افزایش قیمت این روزهاست، در معاملات روز شنبه هم ۳ میلیون تومان افزایش قیمت داشت. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با این افزایش ۲۱۶ میلیون تومانی شد.

قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با افزایش ۴ میلیون تومانی به ۳۷۹ میلیون تومان رسید. قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما هم ۵ میلیون تومان افزایش داشت. قیمت این خودرو با این افزایش ۶۲۵ میلیون تومانی شد. قیمت پژو ۲۰۷ دستی پانوراما هم ۱۰ میلیون گران شد. قیمت پژو ۲۰۷ دستی پانوراما با این افزایش به ۴۴۰ میلیون تومان رسید. قیمت پژو پارس LX هم با افزایش ۵ میلیونی به ۴۱۵ میلیون تومان رسید. قیمت پژو پارس ELX-TU5،‌ با ثبت افزایش ۵ میلیون تومانی به ۴۶۵ میلیون رسید. قیمت سمند EF7 هم ۵ میلیون تومان افزایش داشت. قیمت سمند EF7 با این افزایش به ۳۶۵ میلیون تومان رسید.

قیمت دنا اتوماتیک توربو هم ۱۰ میلیون افزایش داشت. قیمت دنا اتوماتیک توربو با این افزایش به ۵۵۰ میلیون تومان رسید. قیمت تارا دنده ای با افزایش ۸ میلیون تومانی به ۴۴۸ میلیون تومان رسید. قیمت رانا پانوراما با ۱۰ میلیون افزایش به ۳۷۵ میلیون تومان رسید. قیمت پراید ۱۳۱ با افزایش ۲ میلیونی به ۱۸۶ میلیون تومان رسید. قیمت تیبا هاچبک هم ۴ میلیون تومان افزایش به ثبت رساند. قیمت تیبا هاچبک با این افزایش ۴ میلیون تومانی در بازار آزاد به ۲۱۲ میلیون تومان رسید. قیمت تیبا صندوقدار با ۱ میلیون افزایش ۲۰۲ میلیون تومان به ثبت رسید.

ساینا هم ۵ میلیون افزایش قیمت داشت. قیمت ساینا با این افزایش به ۲۱۴ میلیون تومان رسید. کوییک معمولی هم ۳ میلیون تومان افزایش قیمت ثبت کرد. قیمت کوییک معمولی با این افزایش ۲۱۵ میلیون تومان شد. قیمت کوییک R هم ۲ میلیون تومان گران شد و ۲۲۱ میلیون به ثبت رسید.

تشدید التهاب بازار خودرو

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو

تغییرات قیمتی در بازار خودرو قابل پیش بینی بود. افزایش نرخ ارز توانست التهاب بازار خودرو را تشدید کند. سرعت رشد قیمتها متناسب با نوسانات نرخ ارز است. بازار خودرو شاید یکی از تاثیرپذیرترین بازارها در برابر رشد قیمت دلار باشد. به رغم وعده های مکرر در رابطه با افزایش عرضه خودرو و واردات شاهد هستیم شیب افزایش قیمت در بازار به شدت افزایش یافته است. افزایش قیمت ارز در مقوله واردات خودرو ممکن است رانت بالایی در این بخش ایجاد کند.

بنابراین حتی در صورت تحقق واردات خودرو، عملا تاثیر آن بر بازار خنثی می شود. از سوی دیگر اخباری که در رابطه با واردات خودرو به کشور منتشر می‌شود، دیگر هیچ تاثیری در قیمت‌ها و روند بازار خودرو ندارد. البته با شیوه‌ای که قرار است واردات صورت بگیرد، هیچ تغییری در قیمت خودرو ایجاد نمی‌شود. زیرا این طرح هم، مانند تولید خودرو قرار است در انحصار کامل اجرا شود.

تمامی بازارهای کشور دلاری هستند. بازار خودرو هم دلاری بوده و شدت آن نیز افزایش یافته است. به عبارتی تغییرات نرخ ارز حرف اول را در بازار خودرو می زند. نه واردات خودرو و نه عرضه بیشتر توانایی کنترل بازار و روند صعودی قیمتها را نخواهند داشت. عوامل مهم دیگری بر بازار حکمرانی می کنند.

مذاکرات می توانست تا اندازه ای بر بازار خودرو تاثیر مثبت بگذارد. اما با توجه به توقف مذاکرات و ناامیدی عمیق از تحقق برجام، این فاکتور تاثیرگذار عملا فراموش شده است. از آنجایی که تا پایان سال نیز چشم انداز مثبتی برای از سرگیری روند مذاکرات دیده نمی شود، تنش های داخلی و خارجی افزایش یافته و نرخ ارز در مسیر صعودی قرار دارد، قیمت خودرو ۲۰ تا ۳۰ درصد دیگر جای رشد دارد. به عبارتی علاوه بر تجربه افزایش قیمت کنونی، جای رشد بیشتری برای قیمت خودرو وجود دارد.

به عبارت بهتر، تنش‌های سیاسی داخلی و خارجی بر روند بازار خودرو و قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. چراکه این اتفاقات بر نوسانات فعلی دلار افزوده و از آن‌جایی که بازار خودرو هم یک بازار دلاری است، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در هفته‌ها و ماه های آینده با افزایش همراه باشد.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.