صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / اختصاص ردیف بودجه برای اجرای الگوی کشت
اختصاص ردیف بودجه برای اجرای الگوی کشت

وزیر جهادکشاورزی درخواست کرد

اختصاص ردیف بودجه برای اجرای الگوی کشت

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: درخواست داریم در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ردیف بودجه اختصاصی برای اجرای الگوی کشت داشته باشیم.


به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سید جواد ساداتی‌نژاد در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی و رونمایی و ابلاغ سند کشت محصولات استان‌ها در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ با بیان این‌که هدف ما در دولت سیزدهم دستیابی به اقتدار غذایی است، گفت: اگر به اقتدار غذایی برسیم امنیت غذایی هم محقق خواهد شد همانطور که دنیا امروز از امنیت غذایی به قدرت غذایی رسیده است.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۵۰ بحث مربوط به الگوی کشت در ایران مطرح بود نیم قرن است که الگوی کشت جزو چالش‌های بخش کشاورزی است. به دلایل مختلف در این ۵۰ سال الگوی کشت اجرایی نشده است برخی معتقدند که دانش اجرای آن را نداریم و برخی می‌گویند کشاورزان آمادگی ندارند ولی معتقدم نه تنها هیچ مشکلی در دانش الگوی کشت نداریم، بلکه کشاورزان ما هم آمادگی اجرای الگوی کشت را دارند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که مشکل ما الزامات الگوی کشت است، اضافه کرد: کشاورزی خصوصی‌ترین و مردمی‌ترین بخش اقتصادی است. دولت باید جذابیت و مطلوبیت اقتصادی ایجاد کند که کشاورز به سمت اجرای الگوی کشت برود.

وی تصریح کرد: در قانون گفته شده که اول مهرماه دولت باید الگوی کشت را ابلاغ کند الگوی کشت یک کار فراقوه‌ای است و فقط مرتبط به وزارت جهاد کشاورزی نیست. این کار دولت بوده و حاکمیت باید پای اجرای کار بیاید.

ساداتی‌نژاد همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کشاورزی قراردادی اشاره کرد و گفت: کشاورزی قراردادی در کشور ما تنها یک درصد از محصولات را تحت پوشش قرار داده است در حالی که این عدد در دنیا به ۴۰ درصد می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: اگر مشکل آب در کشور داریم یا دچار کمبود و بیش بود محصولات کشاورزی می‌شویم، راهی جز اجرای الگوی کشت نداریم و باید با جدیت آن را دنبال کنیم. برای اجرا شدن نیاز داریم حداقل در سال‌های اول یارانه کشت دهیم .

وی ادامه داد: درخواست داریم در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ردیف بودجه اختصاصی برای اجرای الگوی کشت داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که الگوی کشت برای همه وزارتخانه‌ها فرستاده شده و این طرح بسته به شرایط و منابع کشور اصلاح خواهد شد، گفت: این سند در سال اول کاهش شش درصدی مصرف آب، صرفه‌جویی ۲.۲ میلیارد دلاری ارزی، افزایش بهره‌وری در آب و افزایش تولید و همچنین نیم درصد کاهش سطح کشت آبی و افزایش سطح کشت دیم‌زارها را به دنبال خواهد داشت.

ساداتی‌نژاد اظهار کرد: با اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها انتظار داریم که تولید محصولات در این اراضی ۴.۵ میلیون تن افزایش بیابد.

وی در پایان گفت: حداقل ۳۰ همت برای اجرای الگوی کشت در ردیف بودجه سال آینده نیاز داریم.

همچنین مطالعه کنید:

سازمان امور مالیاتی: جلوی فعالیت‌های غیرمولد سفته بازی را می‌‌گیریم/کاهش فشار مالیاتی بر تولید

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.