صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / تغییرات قیمت کالاهای اساسی در شش ماه گذشته منتشر شد
تغییرات قیمت کالاهای اساسی در شش ماه گذشته منتشر شد

تغییرات قیمت کالاهای اساسی در شش ماه گذشته منتشر شد

بررسی قیمت کالاهای اساسی در ابتدای تیرماه نسبت به شش ماه قبل، یعنی دی ماه سال گذشته، نشان می‌دهد که قیمت کالاها در شش ماه گذشته بین دو (گوجه فرنگی) تا ۷۶ (گوشت مرغ تازه) درصد افزایش یافته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به اول تیرماه که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده، قیمت ۵۲ قلم کالا در ۹ گروه بررسی و با شش ماه قبل مقایسه شده است.

افزایش ۳۳ تا ۷۶ درصدی قیمت محصولات پروتئینی در شش ماه

بر اساس این گزارش قیمت گروه محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و گوسفند و گوساله زنده در اول تیرماه امسال نسبت اوایل دی ماه سال قبل بین ۳۳ (گوسفند زنده) تا ۷۶ (گوشت مرغ تازه) درصد افزایش یافته است.

طی شش ماه گذشته قیمت هر کیلو گوشت گوساله با ۳۷ درصد افزایش به حدود ۱۸۷ هزار تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی با ۳۶ درصد افزایش به بیش از ۱۸۰ هزار تومان رسیده و قیمت گوسفند و گوساله زنده نیز ۳۳ و ۳۷ درصد افزایش داشته است. همچنین قیمت هر کیلو گوشت مرغ تازه با ۷۶ درصد افزایش به ۵۲ هزار و ۴۰۰ تومان و هر کیلو تخم مرغ با ۶۴ درصد افزایش در شش ماه گذشته به ۳۸ هزار تومان رسیده است.

گروه لبنیات شامل انواع شیر، پنیر و کره نیز در شش ماه گذشته بین ۴۸ (شیر استریل پاکتی پرچرب) تا ۹۱ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش مربوط به شیر خام در دامداری به قیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان به ازای هر لیتر بوده است. بر این اساس قیمت هر کیلو شیر پاستوریزه بطری کم چرب و شیر استریل پاکتی پرچرب نیز به ترتیب با ۵۹ و ۴۸ درصد افزایش نسبت به دی سال قبل به نزدیک به لیتری ۱۹ هزار و ۵۰۰ و ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی و کره ۱۰۰ گرمی پاستوریزه نیز در شش ماه گذشته به ترتیب ۷۱ و ۶۶ درصد افزایش داشته است.

افزایش قیمت گروه قند، شکر و چای نیز طی شش ماه گذشته ۱۴ تا ۷۱ درصد بوده است. در این مدت قیمت هر کیلو قند ۷۱ درصد، شکر فله ۶۴ درصد، شکر بسته بندی ۵۴ درصد و انواع چای بین ۱۴ تا ۱۸ درصد افزایش یافته است. بنابراین در اول تیر امسال قیمت هر کیلو قند به حدود ۳۱ هزار تومان، شکر ۲۶ هزار تومان و چای به ۱۴۲ تا ۱۴۷ هزار تومان رسیده است.

افزایش ۳۰۶ تا ۳۵۳ درصدی قیمت انواع روغن 

در این میان از بین انواع روغن، قیمت روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی با ۳۰۶ درصد افزایش در شش ماه گذشته به حدود ۳۴۵ هزار تومان رسیده است. اما قیمت روغن مایع آفتابگردان معمولی و سرخ کردنی ۳۵۰ و ۳۵۳ درصد افزایش یافته و به بیش از ۶۳ هزار تومان رسیده است.

بررسی قیمت گروه کالایی غلات و حبوبات شامل انواع برنج، ماکارونی و حبوبات در شش ماه گذشته نیز حاکی از افزایش ۱۶ تا ۱۰۶ درصدی قیمت این کالاهاست. بر این اساس برنج ایرانی یعنی هاشمی و طارم با ۱۰۶ و ۱۰۴ درصد افزایش طی این مدت به میانگین ۱۱۰ هزار تومان رسیده، اما این افزایش قیمت در برنج خارجی شامل هندی و پاکستانی کمتر یعنی حدود ۳۶ و ۳۸ درصد بوده و قیمت این دو محصول در تیر ماه امسال به حدود ۳۷  و ۴۰ هزار تومان رسیده است. قیمت ماکارونی ۵۰۰ گرمی نیز با ۹۱ درصد افزایش در این مدت به حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

حبوبات چقدر گران شد؟

از بین انواع حبوبات نیز در شش ماه گذشته قیمت عدس، لوبیا چیتی، نخود و لپه، به ترتیب ۳۷، ۳۱، ۳۴ و ۱۶ درصد افزایش یافته است. به طوری که در ابتدای ماه جاری قیمت انواع حبوبات یاد شده در محدوده ۵۰ تا ۶۲ هزار تومان بوده است.

گروه مورد بررسی بعدی در گزارش انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان میوه، صیفی و مواد غذایی است که طی شش ماه گذشته بین دو تا ۶۷ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. بیشترین افزایش قیمت در این گروه، در مدت یاد شده مربوط به سیب زمینی است که به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و بعد از آن خرما با ۴۷ درصد و پیاز زرد با ۳۸ درصد افزایش نسبت به دی سال قبل در رتبه دوم و سوم قرار می گیرند. قیمت این دو محصول در ابتدای تیر به حدود ۹۹۰۰ و ۳۷ هزار و ۷۰۰  تومان رسیده است.

از بین سایر میوه، صیفی و مواد غذایی در شش ماه گذشته قیمت سیب زرد ۳۱، سیب قرمز و رب گوجه فرنگی هر کدام ۲۲ درصد افزایش یافته است.

گفتنی است از ۲۲ اردیبهشت امسال ارز دولتی کالاهای اساسی حذف و یارانه نقدی جایگزین آن شد و علت افزایش قیمت کالاهای اساسی نسبت به شش ماه قبل همین موضوع است.

در گروه شوینده‌ها نیز قیمت انواع پودر دستی و ماشینی و دستمال‌کاغذی در شش ماه گذشته هشت تا ۴۶ درصد و در گروه مصالح ساختمانی، قیمت تیر آهن، ورق سیاه، میلگرد، گچ سفید و سیمان خاکستری چهار تا ۵۲ درصدی است. در گروه تایر و روغن موتور نیز طی شش ماه گذشته شاهد افزایش ۱۳ تا ۴۴ درصدی انواع لاستیک خودروهای داخلی و انواع روغن موتور هستیم.

قیمت کدام کالاها کاهش یافت؟

در این میان بررسی آمارها نشان می دهد در شش ماه گذشته قیمت پرتقال تامسون شمال یک درصد و آب آشامیدنی بطری ۱.۵ لیتری شش درصد کاهش داشته و به ترتیب به ۱۵ هزار و ۷۰۰ و ۵۲۰۰ تومان رسیده است.

همچنین مطالعه کنید:

سازمان امور مالیاتی: جلوی فعالیت‌های غیرمولد سفته بازی را می‌‌گیریم/کاهش فشار مالیاتی بر تولید

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور تصریح …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.