صفحه اصلی / اسلایدر / زنگ خطر ورشکستگی شرکت‌های دارویی/ مردم توان افزایش بیشتر هزینه‌های درمان را ندارند
زنگ خطر ورشکستگی شرکت‌های دارویی/ مردم توان افزایش بیشتر هزینه‌های درمان را ندارند

فعالان صنعت دارو خواستار اصلاح قیمت دارو هستند

زنگ خطر ورشکستگی شرکت‌های دارویی/ مردم توان افزایش بیشتر هزینه‌های درمان را ندارند



فعالان صنعت دارو بر اصلاح قیمت دارو تاکید دارند. این در حالی است که سهم مردم از هزینه‌های سلامت به طرز چشم‍گیری افزایش یافته است و بیمه‌ها تنها بخش ناچیزی از هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهند و بیماران بیش از این توان هزینه‌کرد برای درمان را ندارند.

مریم بابایی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان صنعت دارو بر اصلاح قیمت دارو تاکید دارند. این در حالی است که سهم مردم از هزینه‌های سلامت به طرز چشم‍گیری افزایش یافته است و بیمه‌ها تنها بخش ناچیزی از هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهند و بیماران بیش از این توان هزینه‌کرد برای درمان را ندارند.

با این وجود فعالان صنعت دارو تاکید دارند حمایت از مردم درا ین زمینه باید از طریق یارانه و بیمه باشد نه به قیمت فشار به صنایع داروسازی که در حال حاضر نیز با بحران شدید نقدینگی رو به رو هستند و از پس هزینه‌های جاری خود بر نمی‌آیند. آنها هشدار دادند به واسطه افزایش هزینه‌ها خطر تعطیلی صنایع دارویی را تهدید می‌کند

علاوه بر این کمبود نقدینگی باعث شده صنایع دارویی برای واردات تجهیزات مورد نیاز و نوسازی خطوط تولید نیز با مشکل مواجه شوند و همین موضوع زنگ خطر کاهش کیفیت در صنایع دارویی را به صدا در آورده است. فعالان این صنعت معتقدند در حال حاضر بخش زیادی از تولید داروها با زیان همراه است و اگر دولت در این زمینه اقدام نکند باید به زودی با هزینه بیشتر به واردات دارو فکر کند.

بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد در حالی که حاشیه سود دارو در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۸ درصد بود، این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد رسید، که با توجه به افزایش بیش از ۵۰ درصدی دستمزدها در سال ۱۴۰۱ و همین‌طور افزایش چشمگیر و ۳۰ تا ۳۵ درصدی قیمت نهاده‌های تولید از اواخر زمستان سال گذشته تا امروز، شرکت‌های دارویی کشور دچار آسیب خواهند شد.

براساس نظر کارشناسان و داده‌های آماری اگر اصلاح قیمت در مورد اقلام دارویی صورت نگیرد، شرکت‌های دارویی زیان ده خواهند شد. با این وضعیت تنها زمانی که اصلاح و افزایش نرخ دارو به بیش از ۳۰ درصد برسد می‌توانیم انتظار حاشیه سود برای شرکت‌های داروسازی داشته باشیم.

 

عضو اتاق بازرگانی تهران :وضعیت شرکت‌های دارویی خطرناک است

 

در همین زمینه نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران می‌گوید، شرایط شرکت‌های دارویی ایرانی خطرناک شده و باید به شکل جدی به وضعیت آنها رسیدگی شود.

چهاله حامدی فر در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، اظهار کرد: اگر به فوریت به وضعیت صنایع دارویی کشور رسیدگی نشود، خسارت‌های وارده به صنعت داروی کشور در آینده، جبران‌ناپذیر خواهد بود.

او گفت: در حال حاضر عمق بدهی شرکت‌های تولید دارو افزایش یافته و حتی با مشکل نقدینگی در خرید ارز ترجیحی تخصیصی نیز مواجه شده‌اند.

حامدی‌فر با اشاره به اینکه دارو تنها کالایی در کشور است که قیمت آن هنوز منطقی نشده است، افزود: بر اساس گزارش اخیر سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، تعداد زیادی از کارخانه‌های داروسازی کشور در آستانه تعطیلی خطوط تولید قرار گرفته و به ناچار مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.

او با بیان اینکه صنعت داروی کشور در حال حاضر ۹۷ درصد اقلام دارویی کشور را تامین می‌کند، گفت: کارآفرینان و صاحبان صنایع دارویی باور دارند که هزینه دارو از جیب بیماران باید به حداقل برسد و در این راستا، با اصلاح برخی سیاست‌ها از جمله هدایت درست تخصیص یارانه‌ها و تقویت بیمه‌های درمان، می‌توان هزینه‌های این بخش را جبران کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه روش در پیش گرفته شده، راهکار مناسبی برای حمایت از بیماران نیست و تنها به از بین رفتن یک صنعت دیرپا منجر خواهد شد، افزود: امروز صنعت دارو در ایران به جایگاهی در تولید دست یافته که حتی داروهایی که در دنیا یک تولیدکننده از آن وجود دارد، در ایران به تولید می‌رسد و برخی داروهای خاص تولید شده در ایران حتی در بازار کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی نیز دیده می‌شود.

حامدی‌فر تاکید کرد که با وجود مشکلات موجود، شرکت‌های دارویی همچنان بر تعهد خود در تامین داروی کشور پایبند هستند و خود را مسئول می‌دانند اما از ادامه روند فعلی و چالش قیمت‌گذاری، احساس خطر می‌کنند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به برخی هجمه‌های اخیر علیه اتاق بازرگانی و آنچه که وی، خدشه‌دار کردن آبرو و حیثیت این نهاد باسابقه بخش‌خصوصی عنوان کرد، از رئیس و هیات رئیسه اتاق تهران درخواست کرد تا نسبت به اعاده حیثیت نمایندگان فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی، اقدامات قانونی در پیش گیرند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.