صفحه اصلی / اسلایدر / اقدامات بانک مرکزی پیش بینی قیمت دلار را غیرممکن کرد؟/عقب نشینی معامله گران از بازار ارز
اقدامات بانک مرکزی پیش بینی قیمت دلار را غیرممکن کرد؟/عقب نشینی معامله گران از بازار ارز

اقدامات بانک مرکزی پیش بینی قیمت دلار را غیرممکن کرد؟/عقب نشینی معامله گران از بازار ارز

کسب و کار نیوز - نوسانات اخیر در بازار ارز غیرقابل پیش بینی شده است. بسیاری از معامله گران این بازار معتقدند بازارساز ترفندهای جدیدی را برای کنترل نرخ ارز به اجرا در آورده و کسی توانایی پیش بینی آن را ندارد. در حالیکه شکاف قیمت دلار بازار آزاد با صرافی ملی به سود چند میلیونی برای معامله گران می انجامید، بانک مرکزی با حرکتی غافل گیر کننده نرخ ارز را به کانال 30 هزار تومان بازگرداند تا بسیاری از معامله گران غیر حرفه ای از شرکت در این خرید و فروش ها کناره گیری کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، بدین ترتیب در شرایط فعلی پیش بینی نرخ دلار تقریبا غیرممکن شده و هر روز ممکن است این بازار شاهد تغییراتی از سوی بازارساز باشد. سرنوشت قیمت ارز در ایران البته به عوامل بسیاری بستگی دارد. اما سیگنال های بانک مرکزی نیز تاثیر بسیاری در تعیین نرخ این ارز سرنوشت ساز دارد.

هرچند بسیاری از کارشناسان اقتصادی نوسانات اخیر نرخ دلار را ناشی از اخبار برجامی عنوان می کنند اما اطلاعات بانک مرکزی در مدیریت بازار نیز نمی تواند بی تاثیر باشد. عدم انتشار اطلاعات از مذاکرات جدید به رشد مجدد نرخ ارز منجر شده است. این در حالی است که روزهای کذشته نرخ ارز به کانال ۳۰ هزار تومان هم عقب نشینی کرد.

به هر ترتیب بازار ارز با تغییر تاکتیک بازارساز روبرو بوده است. بسیاری از فعالان باسابقه بازار می‌گویند بازار در حال حاضر جای معامله‌گران آماتور نیست، چرا که ممکن است هر لحظه رکب بخورند. پیش‌بینی معامله‌گران ارزی غلط از آب درآمد و روز گذشته بازارساز ارزی حرکتی کرد که کسی انتظارش را نداشت. نرخ دلار سهمیه ای در ساعاتی به بالای بازار آزاد رسید، صف جلوی صرافی ها جمع شد و اصلاح فراتر از پیش بینی معامله گران رفت. اصلاح دلار معامله‌گران را غافلگیر کرد. آن‌ها فکر نمی‌کردند دلار کانال ۳۰ هزار تومان را ببیند، این مسئله باعث شده تا برخی از جادوی بازارساز صحبت کنند.

در روز یکشنبه گفته شد که اصلاح دلار به ۲ دلیل ادامه دارد. یکی تزریق در بازار و نبود خریدار در این اعداد و دوم ایجاد یک شکاف قیمتی در بازار، که معمولا این شکاف‌ها دست نخورده باقی نمی‌مانند و پر می‌شود.

رشد اجتناب ناپذیر نرخ ارز

کامران ندری، اقتصاددان

بخشی از کاهش نرخ ارز مرتبط با اخبار مثبتی بود که در رابطه با آغاز مذاکرات برجام منتشر شد. این اخبار موجب کاهش قیمت دلار شد. اما با کمرنگ شدن اخبار و عدم انتشار جزئیات مذاکرات جدید دوباره نرخ ارز روند صعودی را در پیش گرفته است. به عبارتی روند کاهش نرخ ارز متوقف شد.

به نظر نمی رسد مداخله بانک مرکزی مداخله خیلی ویژه ای در بازار ارز بوده باشد. اتفاق خاصی در این مورد شاهد نبودیم. ضمن اینکه اگر بانک مرکزی بخواهد در بازار ارز مداخله کند، می بایست بازار را برای فعالان پیش بینی پذیر کند. نباید این مداخله به نااطمینانی در بازار منجر شود. این حرکت به ضرر بازار خواهد بود. مداخله باید در جهت رفع نااطمینانی ها باشد. البته این نهاد باید زمینه یا فرصت سودجویی را هم از بین ببرد. فاصله نرخ صرافی ها با بازار آزاد درست نیست. چون با این اختلاف قیمت تشکیل صف ها جلوی صرافی ها غیرقابل اجتناب خواهد بود. اتفاقی که بارها شاهد آن بوده ایم.

نرخ عرضه دلار یا پول های خارجی در صرافی های وابسته به بانک مرکزی نباید خیلی پایین تر از نرخ بازار آزاد باشد. هرچند معامله گران یا حرفه های بازار در هر شرایطی کار خودشان را می کنند. این افراد اگر احساس کنند نرخ در بازار از نرخ طبیعی و نرمال بالاتر رفته شروع به فروش و با کاهش نرخ به خرید دلار اقدام می کنند.

این بانک مرکزی است که با توجه به اطلاعات، داده ها، قدرت و منابع ارزی که در اختیار دارد باید بازار را برای تعادل اقتصادی پیش بینی پذیر کند. این نهاد باید نشان دهد می تواند بازار را مدیریت کند. به نظر می رسد بالا و پایین شدن نرخ ارز در دو سه هفته اخیر بیشتر از اینکه متاثر از دخالت بانک مرکزی باشد از اخبار مثبت و منفی منتشر شده نشات گرفته است.

به طور کلی اخبار منفی سیاسی باعث جهش و پرش نرخ ارز می‌شود وگرنه روند حرکت نرخ ارز روند افزایشی است. اما با شیب ملایم، یعنی افزایش نرخ ارز را در اقتصاد ایران خواهیم داشت و موضوعی اجتناب ناپذیر است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.