صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / ظرفیت‌های معادن در کشور بسیار بالاست
ظرفیت‌های معادن در کشور بسیار بالاست

ظرفیت‌های معادن در کشور بسیار بالاست

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تقدیر و تشکر از مسئولین فعال در بخش معادن گفت: ظرفیت‌های معادن در کشور بسیار بالاست.

سید محمد صالح جوکار نماینده یزد و صدوق  در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های بخش معادن کشور گفت: در بخش معادن در کشور ظرفیت ها بسیار بالاست و در قانون برنامه ششم نیز توجه ویژه‌ای به این ظرفیت‌ها شده است.

 وی با بیان اینکه در حوزه معادن در بخش اکتشاف و بهره‌برداری و مقابله با خام فروشی قانون تکالیفی را مشخص کرده، افزود: فرصت های زیادی در بخش اکتشاف معادن در کشور وجود دارد اما متاسفانه تاکنون کمتر به این موضوع توجه شده است.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: البته مسئولین از نظر آماری اطلاعاتی را ارائه می‌کنند که اکتشافات در حال انجام است و جای تقدیر دارد اما باید از همه ظرفیت ها بهره برداری کرد.

جوکار اضافه کرد: مثلاً در بخش فولاد ما نیاز به تهیه خوراک فولاد داریم که می توان از همین معادن تهیه کرد.

وی با بیان اینکه در حوزه بهره برداری معادن نیز باید به سمت بهره برداری از همه معادن و از همه ظرفیت ها برویم، افزود: در گذشته متاسفانه سیاست فقط بهره برداری از معادن با عیار بالا بود و کمتر به معادن با عیار پایین تر توجه می شد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر با استفاده از فناوری‌های جدید باید به سمتی برویم که از همه معادن به نحو مطلوب بهره برداری و استفاده شود.

جوکار بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی معادن تاکید کرد و گفت: متاسفانه خام فروشی در زنجیره نهایی محصول دیده می شود مثلاً در بخش فولاد و در اواسط زنجیره تهیه فولاد خام فروشی داریم.

وی افزود: باید باید با تکمیل این فرآیند و جلوگیری از خام فروشی به صنایع پایین دستی توجه بیشتری شود و قطعات مورد نیاز در صنایع پایین‌دستی تهیه و تولید شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی همچنین به ضرورت فعالیت بخش خصوصی در  معادن تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی از معادن کشور غیر فعال است و باید به سرمایه‌گذاران حقیقی واگذار و معادن به نحو مطلوب بهره برداری شود.

جوکار به ضرورت توجه به محیط زیست در مناطق که معادن وجود دارد، اشاره کرد و افزود:  بهره برداری از معادن باید به گونه ای باشد که به محیط زیست منطقه آسیب وارد نشود و تکالیف قانونی که در این زمینه وجود دارد نیز باید اجرایی شود.

وی در پایان گفت: باید دستگاه های فرسوده را از رده خارج کرد و با استفاده از دستگاه ها و فناوری های جدید بهره برداری و کارایی افزایش یابد.

همچنین مطالعه کنید:

فاصله ۲۲ درصد تولید خودرو با برنامه ها/ تولید به هدف نرسید

به گزارش کسب و کار نیوز، سال گذشته یک میلیون و ۳۴۸ هزار دستگاه خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.