صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / جایگزینی خرید توافقی با تضمینی/ بحران کشور ما صادرات آب است
جایگزینی خرید توافقی با تضمینی/ بحران کشور ما صادرات آب است

جایگزینی خرید توافقی با تضمینی/ بحران کشور ما صادرات آب است

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی گفت: خرید توافقی در بحث محصولات کشاورزی جایگزین خرید تضمینی می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، صدرا اکبرخانی در نشست خبری با بیان اینکه اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران حدود ۴میلیون و ۶۰۰ هزار عضو دارد، گفت: این شبکه بزرگ می‌تواند نقش مهمی در اشتغال پایدار ایجاد کند و وظایف بسیاری نیز بر عهده دارد.

وی با اشاره به جایگزینی خریدهای توافقی از طریق شبکه‌های روستایی به جای خرید تضمینی دولت گفت: اتحادیه‌های مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی کشور  در سال ۱۴۰۰،  ۱۲ هزار تن سیب صنعتی خریداری کرد و سپس این سیب‌ها به صنایع تبدیلی برای تبدیل به پوره سیب و کنسانتره منتقل شدند. البته بخشی از آنها نیز صادر شد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی اضافه کرد: به میزان هزار تن سیب درختی و ۴۵۰ تن نیز کیوی باغات استان مازندران نیز خریداری کردیم. ۲۱ تن خرمای استعمران نیز خریداری شد که بخشی از آن در بازار داخلی فروخته و بخشی نیز تحویل صنایع تبدیلی شد.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۸ تن زعفران را از تابلوی بورس خریداری کردیم که این میزان در سال ۱۴۰۰، ۵۱ تن بود.

اکبرخانی در ادامه گفت: اتحادیه ۱۲ هزار تن گوجه فرنگی کشاورزان بوشهر را با قیمت ۲۷۰۰ تومان خریداری کرد. ۵۰۰۰ تن رب فله دشت مغان، ۶۵۰ تن برنج ارقام پرمحصول، ۱۲۰ تن برنج ارقام طارم نیز خریداری شد.

وی با بیان اینکه از شهریورماه سال ۱۴۰۰ تا به امروز حدود ۱۲۰ هزار تن از انواع محصولات کشاورزی را به صورت توافقی خریداری کردیم، گفت: بخشی از این محصولات را در بازار داخلی فروخته‌ایم و بخشی نیز صادر شده است.

وی همچنین از افتتاح سردخانه ۵۰۰۰ تنی نیز خبر داد و گفت‌: در منطقه کهریزک تهران انبار ۵۰۰۰ تنی اتحادیه را تبدیل به سردخانه‌ کرده‌ایم که این سردخانه به زودی افتتاح می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی عنوان کرد: سال گذشته اتحادیه به عنوان مباشر تقریبا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرد که پیش بینی می‌شود این رقم امسال به ۲.۵ میلیون تن برسد.

اکبرخانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه باید به سمت تولید محصولات کم آب‌ بر برویم، گفت: کشاورز باید به این نتیجه برسد که کشت هندوانه و برخی صیفی‌جات و صادرات آن به نوعی صادرات آب است. در حال حاضر بحران کشور ما صادرات آب است. باید به سمت تولیدات محصولاتی برویم که آب کمتری مصرف می‌کند.

وی همچنین توضیحاتی درباره هوشمندسازی توزیع داد و گفت: از مبادی تولید، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی را شناسایی و با آنها وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم با حذف دلالان و واسطه‌های غیر ضروری محصولات را به دست مصرف‌کنندگان برسانیم.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر صمت: تولید نیازمند جاذبه است

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.