صفحه اصلی / اقتصادی / راه و شهرسازی / برخی جایگاه‌های سوخت گازوئیل آزاد را لیتری ۲۵۰۰ تومان می‌فروشند
برخی جایگاه‌های سوخت گازوئیل آزاد را لیتری ۲۵۰۰ تومان می‌فروشند

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیون داران:

برخی جایگاه‌های سوخت گازوئیل آزاد را لیتری ۲۵۰۰ تومان می‌فروشند

نمایندگان تشکل های صنفی حمل و نقل جاده ای در نشستی مشکلات کامیون داران را از نمایندگان وزارت خانه های راه، صمت و نفت پیگیری کردند.


احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کامیون داران درباره جلسه دیروز نمایندگان تشکل‌های صنفی رانندگان خودروهای سنگین با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت صمت و وزارت نفت اظهار کرد: روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به دلیل نشست با مخبر معاون اول رئیس جمهور، در جلسه حاضر نشد و افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ریاست جلسه را بر عهده داشت.

وی ادامه داد: در این نشست نمایندگان وزارت صمت و ویس کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حاضر بودند که مباحث مربوط به لاستیک، روغن موتور و کمبود سوخت در این جلسه مطرح شد.

قرار شد روغن موتور مستقیماً از کارخانه در پایانه‌های بار عرضه شود

به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران، نمایندگان تشکل‌های صنفی تولیدکنندگان روغن موتور قول مساعد دادند تا دفاتری در پایانه‌های بار ایجاد کنند و روغن موتور بدون واسطه مستقیماً از کارخانه به راننده عرضه شود.

وی تأکید کرد: همچنین قرار شد نشست دیگری هم هفته آینده میان اعضای انجمن‌های صنفی تولید روغن موتور با تشکل‌های صنفی رانندگان کامیون برقرار شود و مکانیزم تعیین قیمت روغن موتور برای فروش مستقیم به کامیون داران مورد بررسی قرار گیرد.

تولیدکنندگان روغن موتور می‌گویند نرخ‌های فعلی برای ما به صرفه نیست

کریمی گفت: سال گذشته قیمت روغن موتور در ۳ مرحله افزایش یافت و بعد از هر بار افزایش قیمت، روغن موتور در بازار تا چند وقت ثبات داشت؛ اما ناگهان با کمبود روغن موتور مواجه می‌شدیم؛ وقتی از تولیدکنندگان روغن موتور علت را جویا می‌شدیم، می‌گفتند نرخ‌های موجود برای ما به صرفه نیست.

وی درباره نتایج این جلسه در خصوص لاستیک سنگین بیان کرد: توانستیم در این جلسه به نمایندگان وزارت صمت ثابت کنیم که سامانه «کالا» ی وزارت صمت با کمبود لاستیک سنگین برای اقلام پُر تقاضا و پُر مصرف مواجه است و وزارت صمت این موضوع را پذیرفت.

رانتِ عرضه بخشی از لاستیک سنگین، خارج از سامانه کالا، برای تایرسازان

دبیر کانون کامیون داران خاطرنشان کرد: نمایندگان وزارت صمت می‌گفتند ۲۰ درصد از تولیدات لاستیک سنگین داخل برای نهادهایی مانند شهرداری که ناوگان سنگین دارند اختصاص می یاید؛ این در حالی است که تولیدکنندگان به اسم این ۲۰ درصد، تا حدود نیمی از محصولات خود را خارج از سامانه کالا عرضه می‌کنند؛ لذا قرار شد برای این که رانت تولیدکنندگان از این قضیه از بین برود، نهادهای مالک ناوگان سنگین هم با مراجعه به سامانه کالا اقدام به خرید لاستیک کنند.

وی در خصوص مشکل کمبود سوخت کامیون داران هم گفت: ویس کرمی مدیرعامل شرکت پخش موضع کمبود سوخت ناوگان سنگین را پذیرفت.

مدیرعامل شرکت پخش: کمبود گازوئیل در برخی جایگاه‌های سوخت موقتی است

این فعال صنفی صنعت حمل و نقل اظهار کرد: مدیرعامل شرکت پخش در این جلسه علت کمبود گازوئیل در برخی جایگاه‌های سوخت را افزایش مراجعه ناوگان سنگین به جایگاه‌های سوخت استان کرمان به دلیل رسیدن زمان برداشت محصولات تره و بار این استان عنوان کرد که در مقطع فعلی رخ داده است.

برخی جایگاه داران گازوئیل آزاد ۶۰۰ تومانی را ۲,۵۰۰ تومان می‌فروشند

وی درباره علت عدم عرضه گازوئیل آزاد از سوی برخی جایگاه داران هم یادآور شد: تخصیص سوخت یارانه‌ای ۳۰۰ تومانی به کامیون داران بر اساس پیمایش و کارکرد ماه قبل است؛ وقتی در ماه بعد، میزان کارکرد و پیمایش کامیون‌ها افزایش می‌یابد، رانندگان برای دریافت سوخت آزاد ۶۰۰ تومانی به جایگاه مراجعه می‌کنند اما برخی جایگاه داران از عرضه گازوئیل ۶۰۰ تومانی خودداری کرده و آن را لیتری ۲,۵۰۰ تومان می‌فروشند؛ حتی در برخی جایگاه‌ها، همین سوخت ۲,۵۰۰ تومانی هم یافت نمی‌شود.

۳ هزار کامیون نفتکش به باری تغییر کاربری داده اند

کریمی تصریح کرد: در ۲ سال اخیر به دلیل مشکلاتی که رانندگان ناوگان حمل سوخت و نفتکش داشته اند، تعدادی از آنها با تغییر بَک (Back) خودرو از مخزن سوخت به باری، از جمع ناوگان نفتکش خارج شده اند که تعداد آنها ۳ هزار دستگاه است؛ ۱۲ هزار کامیون نفتکش در حال حاضر به ۹ هزار دستگاه کاهش یافته است.

وی ادامه داد: لذا فشار بیشتری به ناوگان فعلی حمل سوخت وارد می‌شود که این موضوع به یکی از عوامل کمبود گازوئیل در برخی جایگاه‌های سوخت تبدیل شده است. لذا قرار شد تا مشکل تأخیر پرداخت کرایه حمل ناوگان سوخت بَر به زودی مرتفع شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۴.۸ درصدی تولید مسکن در کشور

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.