صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / امکان تنفس برای اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد/ با اجرای طرح صیانت، نمی‌توان از برخی پلتفرم‌ها استفاده کرد
امکان تنفس برای اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد/ با اجرای طرح صیانت، نمی‌توان از برخی پلتفرم‌ها استفاده کرد

امکان تنفس برای اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد/ با اجرای طرح صیانت، نمی‌توان از برخی پلتفرم‌ها استفاده کرد

رییس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی گفت: شخصی که دائم در این فضا کار می‌کند سهولت در دسترسی به ابزارها برایش اهمیت ویژه دارد این در حالیست که در ایران برای استفاده از ساده‌‌ترین ابزار کاربران باید vpn روشن و خاموش کنند، همین مسئله زمان‌بر است و برای کاربران آزاردهنده است.

به گزارش کسب و کارنیوز به نقل از افشین کلاهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به ایجاد اکوسیستم مناسب در حوزه دانش بنیان‌ها در ۱۰ سال گذشته، گفت: قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و قانون جهش تولید در شرکت‌های دانش بنیان از سوی مجلس تصویب و منتظر تایید شورای نگهبان است.

وی با بیان اینکه سیاست‌‌گذاری‌ها در حوزه شرکت‌های دانش‌ بنیان به نتیجه رسیده است، افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت‌ علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم و پارک‌های علم و فناوری به نتایج خوبی دست یافته‌اند و از فعالان در این حوزه حمایت می‌کنند اما این حمایت‌ها کافی نیستند.

رییس کمیسیون کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان تصریح کرد: سرمایه‌ها و نیروهایی انسانی کشور زمانی‌که به شرکت‌هایی دانش‌ بنیان تبدیل می‌شوند و می‌توانند کالایی را تولید و به بازار ارائه بدهند. اما فضای کسب‌وکار نامناسب، بیمه، نحوه اخذ مالیات و نبود بازار رقابتی مناسب امکان تنفس این شرکت‌ها را در فضای اقتصادی کشور گرفته است و فعالان در این حوزه با مشکلات جدی مواجه می‌شوند تا جای‌که بسیاری از نخبگان ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند.

کلاهی با اشاره به محدودهایی که طرح صیانت برای کاربران فضای مجازی ایجاد می‌کند، گفت: سیاست‌های محدود کننده به‌صورت کلی، کارآفرین‌های حوزه دانش بنیان را خسته کرده و انگیزه‌ به نتیجه رساندن کارهایشان را از آنها گرفته است. از سوی دیگر جامعه نیز ارزش چندانی برای کارآفرین‌های دانش‌بنیان قایل نیست این در حالی است که در سایر جوامع فعالان در حوزه دانش بنیان اهمیت ویژه‌ای دارند و آنها را تکریم می‌کنند متاسفانه فرهنگ تکریم تولیدکنندگان ثروت در کشور ما ایجاد نشده است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه حمایت‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در حد شعار است، افزود: برخوردها بیرون این اکوسیستم شعاری است و این را می‌توان در نحوه برخورد نهادهایی چون بیمه، دارایی و … مشاهده کرد. شرکت‌های دانش بنیان‌ها به علت سرعت در رشد کاری مجبور می‌شود برخی موارد را رعایت نکنند تا زودتر به هدف خود برسند.

وی با اشاره به برخی چالش‌هایی که کسب‌ و کارها با تصویب طرح صیانت با آن مواجه می‌شوند، افزود: شخصی که دائم در این فضا کار می‌کند سهولت در دسترسی به ابزارها برایش اهمیت ویژه دارد این در حالیست که در ایران برای استفاده از ساده‌‌ترین ابزار کاربران باید vpn روشن و خاموش کنند و همین مسئله زمان‌بر است و برای کاربران آزاردهنده است.

کلاهی تصریح کرد: با اجرای طرح صیانت، پهنای باند محدود می‌شود و نمی‌توان از برخی پلتفرم‌ها استفاده شود این روزها دیگر مدیا ابزاری برای ارتباط نیست بلکه ابزاری برای توسعه فضای کسب و کار محسوب می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.