صفحه اصلی / اقتصادی / تولید و تجارت / صادرات ترکیه ۲۰ درصد افزایش یافت
صادرات ترکیه ۲۰ درصد افزایش یافت

در ماه مارس؛

صادرات ترکیه ۲۰ درصد افزایش یافت

داده‌های وزارت بازرگانی نشان می‌دهد که صادرات ترکیه در ماه مارس با ۱۹.۸ درصد افزایش به ۲۲.۷ میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا از حریت ترکیه، مهمت موش، وزیر تجارت ترکیه گفت که این رقم بالاترین رقم صادرات در ماه مارس است. موش در توییتر خود نوشت: «ما برای سومین بار متوالی به این رکوردها دست یافتیم.»

آلمان در ماه مارس ۱.۹ میلیارد دلار کالا از ترکیه خریداری کرد و این کشور را به بزرگترین بازار برای شرکت‌های داخلی تبدیل کرد.

صادرات به آمریکا و ایتالیا به ترتیب ۱.۶ میلیارد دلار و ۱.۳ میلیارد دلار بوده است.

داده‌های وزارت بازرگانی ترکیه همچنین نشان می‌دهد که محموله‌های ارسالی به بریتانیا ۱.۱۷ میلیارد دلار بوده است، در حالی که عراق با صادرات ۱.۱۶ میلیارد دلاری در رتبه چهارم عمده واردکنندگان از ترکیه قرار دارد.

صادرات به اتحادیه اروپا با ۲۷ درصد رشد سالانه به ۹.۹۸ میلیارد دلار رسید.

صادرات کالاهای واسطه‌ای ترکیه به سایر کشورها ۱۲.۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل ۳۲.۳ درصد افزایش داشت، در حالی که افزایش صادرات کالاهای مصرفی با ۶.۲ درصد به ۷.۸ میلیارد دلار در ماه مارس رسید.

در این ماه، واردات ترکیه به ۳۰.۹ میلیارد دلار رسید که از ۲۳.۶ میلیارد دلار در مارس ۲۰۲۱ افزایش یافته است. در این میان، واردات انرژی ترکیه نیز در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ با ۱۸۸ درصد رشد به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

در ژانویه تا مارس ۲۰۲۲، صادرات ترکیه نزدیک به ۲۱ درصد به صورت سالانه افزایش یافت و به ۶۰.۳ میلیارد دلار رسید، در حالی که واردات با ۴۲ درصد رشد به ۸۶.۷ میلیارد دلار رسید و کسری تجارت خارجی ۲۶.۴ میلیارد دلار را ایجاد کرد. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۱، ۱۱ میلیارد دلار بود.

موش خاطرنشان کرد: افزایش ۲۵.۷ میلیارد دلاری واردات در ژانویه تا مارس امسال نسبت به سال گذشته به دلیل افزایش ۱۶.۳ میلیارد دلاری واردات انرژی به ویژه واردات گاز طبیعی و نفت خام است.

 موش گفت: صادرات ۱۲ ماهه ترکیه به ۲۳۵.۶ میلیارد دلار رسیده است و ما در حال حرکت به سمت هدف صادرات ۲۵۰ میلیارد دلاری تعیین شده برای سال ۲۰۲۲ هستیم.

همچنین مطالعه کنید:

رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد/کاهش مالیات تولید

به گزارش کسب و کار نیوز، سید محمد هادی سبحانیان در فضای مجازی نوشت: دولت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.